Skip to content

גרמניה תמכור לישראל שתי משחתות טורפדו

כך פרסם היום העיתון הגרמני בילד. לדברי העיתון המשחתות נועדו להגנה על שדות הגז וצינורות ההולכה שלו לישראל. הצורך להגן על שדות הגז מצריך משחתות וגם כלי שיט בלתי מאוישים – כשב"מ
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

גרמניה תמכור לישראל שתי משחתות במחיר של מיליארד אירו (כ-1.3מיליארד דולר). המשחתות שיהיו מצוידות בטילי טורפדו ישמשו את ישראל להגנת שדות הגז וצינורות ההולכה שלו לישראל. כך מסר היום העיתון הגרמני בילד, שלא חשף את מקורותיו.

העיתון מסר עוד, כי יוסי כהן, היועץ לביטחון לאומי של ישראל ביקר בשבוע שחלף בברלין. דוברת ממשלת גרמניה אישרה את דבר בואו של כהן לברלין אך סירבה למסור פרטים.

אסדת קידוח. במים הכלכליים של ישראל דרושה הגנה הדוקה של אמצעים
אסדת קידוח. במים הכלכליים של ישראל דרושה הגנה הדוקה של אמצעים

מאז התגלו מרבצי הגז בתחום הים הכלכלי האקסקלוסיבי (Exclusive Economic Zone) של ישראל, ובעיקר כאשר החלו בהפקתו, הגיעו בישראל מסקנה, כי קיים צורך להגדיל את הצי הימי של צה"ל על מנת לשמור על שדות הגז וצינורות ההולכה שלו לארץ, שטח המשתרע על פני אלפי קמ"ר. המימון לקניית ציוד ההגנה אמור להילקח מכספי הפקת הגז.

הצורך בכשב"מים

באוגוסט השנה פרסמה חברת הייעוץ והמחקר פרוסט אנד סאליבן, כי הצורך של ישראל להגן על חופיה מפני איומים א-סימטריים מעזה ולבנון, במקביל לשמירה על תגליות הגז החדשות בים התיכון מחופי ישראל, מניע את הצמיחה המקומית שלה בתחום כלי שיט בלתי מאוישים – כשב"מ (USV's – Unmanned Surface Vehicles). כלי אלה עדיין מפגרים בהרבה מאחורי מקביליהם האוויריים כלי טיס בלתי מאויישים – כטב"מ (Unmanned Aerial Vehicles – UAV's) ביכולות הטכניות, בטכנולוגיות ובאפשרויות הפריסה, אך יחד עם זאת איומים חדשים, יכולתם להציג תועלת גדולה יותר ביחס לעלותם ופיתוחים טכנולוגיים חדשים, מניעים צמיחה מהירה בשוק זה.

הכשב"מים עשויים להחליף את השימוש בכלי שיט מאוישים לא רק לצרכי הגנה, אלא גם לצורכי ביטחון לאומי (HLS), אבטחה, ויישומים אזרחיים, כדוגמת פיקוח על כלי שיט, אכיפת חוק (הברחות סמים, פיראטיות) ואכיפת חוקים סביבתיים ותקנות דיג.

כאשר מאבטחים ומגנים על מתקנים אסטרטגיים בים, יכולים כשב"מים למלא את כל הדרישות של פתרון אבטחה הכולל – בניית תמונה ימית, מעקב וזיהוי, אימות והתראה ונטרול האיום. לכשב"מ יתרון חשוב נוסף על פני כלי שיט רגיל: ניתן לשגרו מהחוף, מספינות סיור וגם מהמתקן הימי עליו הוא מגן.

ישראל יצואנית גדולה בתחום

ישראל, שהוכרזה על ידי פרוסט אנד סאליבן לפני כמה חודשים כיצואנית הגדולה בעולם של כלי טיס בלתי מאוישים, לא זונחת את הפעילות בתחום זה. הצורך העיקרי של ישראל הוא להגן על חופי ישראל מפני איומים א-סימטריים (כלי שיט תמים לכאורה, שנועד למעשה לפגוע במטרות צבאיות ואזרחיות), במקביל להגנה על תגליות הגז החדשות בים התיכון, הממוקמות במרחק של כ-70 ק"מ מחופי ישראל. חברות ישראליות כבר פיתחו ומכרו כלים מסוג זה: ה-Protector מתוצרת רפאל נמצא בשימוש צה"ל, ובנוסף מפתחת אלביט את ה-Silver Marine, ואירונאוטיקס מפתחת את ה-SeaStar – שניהם על בסיס פלטפורמות של התעשיה האווירית הישראלית.

מפחיתים עלויות

"כשב"מים מפחיתים בצורה משמעותית את עלויות הסיור האנושי, ומסירים את הסיכון בפגיעה באנשי הצוות", אמר יקי ברנס, יועץ בחטיבת הביטחון של חברת פרוסט אנד סאליבן בישראל ובאירופה, אשר כתב את הדוח, "כשב"מים יכולים להישלח אל עבר כל כלי שיט על מנת לבדוק האם הוא מהווה איום צבאי או אזרחי – כדוגמת אניות פיראטים, או סירות המשמשות להגירה בלתי חוקית – ולהזעיק את ספינות הסיור המאוישות רק בעת הצורך".

מים ריבוניים ומים כלכליים

תחום המים הריבוניים של כל מדינה נמצא במרחק של 23 ק"מ מכל נקודה בחוף ודינו כדין היבשה שהוא צמוד אליה, וחלים עליו כל החוקים, שתקפים ביבשה והוא חלק אינטגראלי של מדינת ישראל. השטח של המים הריבוניים של מדינת ישראל הוא כ־4,000 קמ"ר.

מעבר למים הריבוניים, במרחק של עד 200 ק"מ מהחוף, או מחצית המרחק המפריד בין שתי מדינות, קיים מרחב ימי נוסף שהוא תחום המים כלכליים (Exclusive Economic Zone). על פי ההסכמים הבינלאומיים, מותר למדינה לנצל את משאבי הטבע שבמרחב הזה, ובתנאי שלא תסגור את השטח ולא תגביל בו תנועת מטוסים וכלי שיט. היא גם תתחייב להסדיר בו אבטחה, לא תפגע באיכות הסביבה, תנהל את רישיונות הקידוח באופן מסודר ותציג פתרונות למקרה אסון. שטח המים הכלכליים של ישראל הוא 28 אלף קמ"ר – גדול יותר משטח המדינה עצמה, שהוא 22 אלף קמ"ר.

כדי לאשרר את תחום המים הכלכליים יש לחתום על הסכמים בינלאומיים, כפי שיש לנו הסכם עם קפריסין, שנחתם ב-2010 והוא המסדיר את הגבולות. עם לבנון קיים ויכוח על הפינה הצפון־מזרחית של המרחב ולכן ישראל נמנעת לבצע באזור הזה קידוחים ימיים. כדי לא ליצור ויכוח בנושא זה עם מצרים בכל הקשור לקידוחי שמשון וגל הוכנסה חברת אדיסון האיטלקית, הפועלת גם במצרים, כשותפה בגל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן