Skip to content

"ישראל צומחת בקצב ממוצע של פי שלושה מה-OECD"

כך אמר אנחל גוריה מזכ"ל ה-OECD היום בבוקר בישיבת הממשלה, בהציגו את הדו"ח על ישראל. יחד עם זאת הדגיש גוריה, כי על ישראל לאפשר לערבים ולחרדים ליהנות מפירות הצמיחה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אני מאמין שאתם הולכים לצמוח בשיעור של 3.7% – 3.8% בשנה זו ואתם ככל הנראה תישארו סביב אותם אחוזים 3.5% -3.6% בשנה הבאה ובשנה שלאחריה. כדי שתבינו את ההקשר – העולם צומח בשיעור של 2.7%, ה-OECD צומח בשיעור של 1.2%, שהוא שליש מקצב הצמיחה בישראל. ישראל צומחת בקצב ממוצע של פי שלושה מה-OECD. ישראל נראית יציבה, חזקה ואני חושב שהיא צועדת בכיוון הנכון". אמר היום מזכ"ל ה-OECD אנחל גוריה בישיבת הממשלה.

שמעון פרס ואנחל גוריה (צילום: משה מילנר/לע"מ)
שמעון פרס ואנחל גוריה (צילום: משה מילנר/לע"מ)

יחד עם זאת ציין גוריה, כי על רקע הדוחות שאומרים שבישראל ישנה מערכת בנקאות יציבה, הבנק המרכזי שומר על מדיניות מוניטארית יציבה ואין לחצים אינפלציוניים מהותיים חייבת ישראל לתרגם את אותן התוצאות טובות, אותם מספרים טובים, לשיפור מקיף ברמת החיים של כלל האוכלוסייה, נושא שאותו הוא מכנה – סוגיית הלכידות החברתית.

הערבים והחרדים

גוריה הדגיש, כי במדינה של קרוב ל-8 מיליון בני אדם יש בתוכם היום אוכלוסייה של כ-2 מיליון שגדלה במהירות ושהיא מחוץ ל"טווח ההטבות" של הצמיחה והכוונה לערביי ישראל והאוכלוסייה החרדית. כאשר מדברים על אבטלה של 5.9 אחוזים בישראל, פחות מארה"ב ושני שליש מה-OECD אלה הם ממוצעים, אך אם בוחנים את האוכלוסיות הללו, בייחוד ערביי ישראל והחרדים, יש בישראל פי כמה אחוזים גבוהים של אבטלה.

היכולת לפזר את הצמיחה

"אני חושב כי זוהי הסוגיה המכרעת. היכולת לפזר את הצמיחה, את פירות הצמיחה, להבטיח שאכן דואגים לאוכלוסיות הללו", ציין גוריה והסביר שאם ישראל "תצליח לשלב את האוכלוסיות הללו במלואן בכלכלה הישראלית, הפוטנציאל הוא אדיר. זה משהו שאתם דנים בו באופן יומיומי, אתם מודעים לכך באופן יומיומי. זה לא סוד גדול".

למצוא דרכים לשפר

בפתח ישיבת הממשלה ברך ראש הממשלה בנימין נתניהו את מזכ"ל ה-OECD, שאותו כינה "ידידנו" וציין, כי לגוריה היה חלק חשוב מאוד בכניסתה של ישראל ל-OECD. "ההשתתפות בגוף הזה של הכלכלות המובילות בעולם נותן לנו אמות מידה אובייקטיביות להשוות את ביצועיה של הכלכלה הישראלית והחברה הישראלית אל מול מדינות אחרות, וגם למצוא דרכים לשפר את מה שדרוש שיפור. אני חייב להגיד שבהשוואה הבינלאומית הזאת, כפי שנשמע תכף ממזכ"ל ה-OECD, מצבה של ישראל הוא טוב למדי: הצמיחה היא מן הגבוהות במדינות המפותחות, האבטלה היא מן הנמוכות בעולם וישראל מבצעת הרבה דברים היטב גם במדדים אחרים, למשל בנושא הבריאות שבה אנחנו מדורגים גבוהים מאוד", ציין.

יחד עם זאת הדגיש ראש הממשלה, כי לצד כל הדברים הטובים שנאמרו בדוח ישנם "גם דברים שאנחנו צריכים לשפר בפערים בתוך מדינת ישראל, שגם נפערים אל מול כלכלות העולם, במיוחד באי השתתפות חלק מהאוכלוסיות שלנו – האוכלוסייה החרדית והאוכלוסייה הערבית שחייבים להתנקז לתוך שוק העבודה והעשייה הישראלית, וכמובן דברים אחרים שטוענים תיקון, כולל הזנקה של מערכת החינוך שלנו, בביצוע במבחנים בינלאומיים. אני שוחחתי על כך עם שר החינוך לאחרונה, כיצד אנחנו יכולים להמשיך את מגמת השיפור ולהעצים אותה, כדי שילדי ישראל יהיו מצוידים בכלים להתמודד בעולם המחר".

יש הרבה עבודה

אחר הצהריים קיימו שר האוצר יאיר לפי ומזכ"ל OECD אנחל גוריה מסיבת עיתונאים בנושא דוח הארגון על ישראל, שבה אמר גוריה, כי "יש לכם הרבה עבודה לעשות. יש גם את שאלת הגז, תנסו להימנע מהמחלה ההולנדית בכל הכוח". לפיד הבטיח כי אם התנאים לא ישתנו, לא נצטרך להעלות מסים.
גוריה הדגיש גם, כי ישראל חייבת ליישם מע"מ אחיד שכולם מבינים ולא מס סבוך כמו מס דיפרנציאלי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן