Skip to content

נתניהו: איראן גרעינית תחתור תחת האפשרות להשיג שלום

כך אמר הערב ראש הממשלה בנאום המשודר שנשא בפני באי פורום סבן בוושינגטון. נתניהו ריכך משמעותית את הטון כלפי אובמה וארה"ב, אך המשיך לדרוש פירוק מוחלט של איראן מנשק גרעיני ואף הוסיף דרישה חדשה שטרם השמיע: לדרוש מאיראן שתחדל מ"מדיניות השמדת העם" שהיא נוקטת בה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, דורש כי במסגרת הסכם כולל אם איראן, תחדל איראן גם ממדיניות השמדת העם שהיא נוקטת כלפי ישראל. זאת, בנוסף לדרישתו, לפרק את איראן לחלוטין מנשק גרעיני.

"מאז ההסכם בז'נבה אני מחכה לשינוי בעמדה האיראנית", אמר נתניהו בנאום שנשא בפני באי פורום סבן, באמצעות וידיאו קונפרנס. "זה צריך להיות חלק מהמו"מ. לא רק שצריך להחליש או לחסל את יכולתה של איראן לייצר פצצה. צריך לדרוש גם שתחדל ממדיניות השמדת העם שהיא נוקטת בה. זה הדבר המינימאלי שהקהילה הבינלאומית צריכה לפעול עבורו".

"איראן גרעינית תיתן גיבוי חזק יותר לקיצונים". נתניהו (צילום ארכיון: נירה ידין)
"איראן גרעינית תיתן גיבוי חזק יותר לקיצונים". נתניהו (צילום ארכיון: נירה ידין)

עוד קשר ראש הממשלה ישירות, בין פירוק איראן מהאופציה הצבאית הגרעינית – לבין סיכויי השלום בין ישראל לפלסטינים. "מאמצינו הגדולים ביותר להגיע לשלום פלסטיני-ישראלי לא יישאו פרי אם איראן תצליח לבנות פצצות גרעיניות", אמר נתניהו. "איראן חמושה בנשק גרעיני תיתן גיבוי רב יותר לגורמים רדיקליים וגורמי טרור באזור. היא תערער את הסיכויים להגיע לשלום במשא ומתן. הייתי אומר שזה יחליש גם את הסכמי השלום שכבר השגנו עם שתיים משכנותינו.

"רק לפני שלושה ימים, שגריר איראן באו"ם חזר על סירובו של המשטר האיראני אפילו להכיר בישראל", אמר נתניהו. "זה קרה שבועיים אחרי שמנהיג איראן קרא לישראל 'כלב מוכה כלבת' והתייחס אלינו כאילו איננו ראויים להיקרא בני אדם. הוא אמר שאנו נידונים ל'כישלון והשמדה'. מוקדם יותר בנובמבר, קרא חמינאי לישראל 'משטר בלתי חוקי וממזר'. שאיפתו של המשטר האיראני להשיג נשק גרעיני הופכת את ההצהרות האלה לעניין רציני יותר מסתם עלבונות. אנשים נוטים לתת הנחות להצהרות כאלה ממשטרים קיצוניים. הם אומרים: 'הם רק מדברים'. אך לדיבורים יש השלכות. את זה למדנו מההיסטוריה שלנו, בעיקר כשהמשטר שיוצא עם ההצהרות האלה בונה למעשה את היכולת לבצע את זה".

נתניהו לא שינה בנאומו את עמדתו, באשר לתוצאות הנדרשות בסופו של המו"מ עם איראן – אבל הטון התרכך משמעותית ונתניהו אף הדגיש בדבריו כי יחסי ישראל ארה"ב לא רק שאינם נמצאים במשבר – אלא ש"בתוך כל המערבולת של המזרח התיכון הקשר האמיץ בין ישראל לארצות הברית הוא הציר המרכזי של היציבות". נתניהו אף הודה אישית לנשיא ארה"ב אובמה על מחויבותו לברית עם ישראל ואמר: "לפעמים יש חילוקי דעות בגלל שיש לנו פרספקטיבות שונות אבל אנחנו מחליפים דעות בכנות, כך עושים ידידים".

נתניהו הדגיש: "למען השלום והביטחון בעולם, אסור שלאיראן תישמר היכולת להגיע לנשק גרעיני – לא היום ולא מחר. אסור שאיראן תהיה מדינת סף גרעינית עם יכולת לחצות את הסף. לכן, שלא כהסכם הביניים, ההסכם הכולל צריך להביא לחיסול היכולת הגרעינית האיראנית.

"הבעתי את דאגתי עוד לפני ז'נבה שהסנקציות יתחילו להתערער", אמר נתניהו. "שמעתי היום שנשיא איראן אומר שלמעשה המצב הכלכלי באיראן השתפר כבר באופן ניכר מאז הכרזת ההסכם – והוא אפילו עדיין לא נכנס לתוקף. ולכן, יש לנקוט צעדים למנוע את המשך ערעור הסנקציות. מכיוון שבסופו של דבר הסנקציות עדיין מהוות אלמנט במאמץ הבין-לאומי לפרק את איראן מתשתית הגרעין הצבאי שלה, לפרק את הצנטריפוגות, לפרק את כור המים הכבדים, לחסל את מאגרי האורניום המועשר, להפסיק לפתח טילים בליסטיים. אף אחד מהדברים שאיראן מתעקשת עליהם, אף אחד מהם לא נדרש לתכנית גרעינית אזרחית.

"אז בזמן שישראל מוכנה לעשות את מה שנדרש כדי להגן על עצמה, אנו שותפים להעדפתו של הנשיא אובמה לראות את תכנית הגרעין של איראן באה לסופה בדרכי דיפלומטיה. אך כדי שהדיפלומטיה תצליח, היא מוכרחה לבוא בצירוף עם סנקציות חזקות ואיום צבאי אמין", אמר נתניהו. "הרשו לי לחזור על כך: פתרון דיפלומטי עדיף על פתרון צבאי. אך פתרון צבאי חיוני להצלחת הדיפלומטיה, כמו גם סנקציות חזקות".

בנושא המו"מ המדיני עם הפלסטינים אמר נתניהו כי הוא מוכן להגיע לפשרות שיביאו לסיומו של הסכסוך. "עקשנותי לשלום צריכה לעמוד מול צד נוסף. השורש מעולם לא היה גבולות, אלא דבר אחד – הסירוב הפלסטיני להכיר במדינה יהודית. כל צד צריך לוותר, אני בטוח שכמו שאנחנו יודעים שאנחנו צריכים לוותר על דברים מסוימים, הפלסטינים צריכים להכיר בכך שעליהם להכיר במדינה יהודית".

נתניהו תקף את ההנהגה הפלסטינית והאשים אותה בחוסר ההצלחה להגיע לשלום, עד עתה. "קיבלתי החלטות קשות כדי להרחיב את המשא ומתן ואני מוכן לנקוט צעדים יותר נרחבים – אבל השלום הוא דרך דו-סטרית. זה לא נכון שאין שלום מפני שישראל אינה מפגינה גמישות. ישראל הפגינה תחת מספר ממשלות גמישות ומוכנות לוויתורים מכאיבים. ישראל מוכנה לדון על התנחלויות וגבולות, אך לב הסכסוך הוא הסירוב המתמשך להכיר במדינה יהודית בכל גבול שיהיה".

נתניהו תבע הכרה פלסטינית בזכות של העם היהודי להגדרה עצמית. "הסכסוך לא התחיל מכך שמנענו מהם להקים מדינה. אנחנו הסכמנו לרעיון המדינה הפלסטינית עוד בתכנית החלוקה ואחר כך בהחלטת האו"ם. הפלסטינים הם שסירבו. בעשרים השנה מאז הסכמי אוסלו, בכל פעם שהצענו שלום עם מדינה פלסטינית לצד מדינה יהודית, הפלסטינים המשיכו לסרב. השאלה היא מדוע הפלסטינים ממשיכים לסרב להצעותינו. אנחנו מצפים מהם להכיר המדינה היהודית כמו שאנחנו מוכנים להכיר במדינה פלסטינית. זה לא הרבה לבקש, זו הדרישה המינימאלית לשלום".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן