Skip to content

מאות חרדים הפגינו מול כלא 6 במחאה על מעצר תלמיד ישיבה

לאחר שכניסת הרבנים לכלא נמנעה החלו האברכים לידות אבנים לעבר המשטרה. מפגין אחד נעצר ושני שוטרים נפגעו קל. המפגיניםמזוהים עם קהילתו של הרב אוירבך. יו"ר האגודה למען החייל החרדי קורא למבקר המדינה לבדוק את התאמת הכלא לבחורי ישיבה. לדבריו, בכלא "ניכר אי שוויון שצה"ל מנהיג בפועל בין חיילים דתיים לחילוניים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כ-1,400 בני ישיבות מהעדה החרדית בירושלים ומרכז הארץ הפגינו בצהריים (שני) מול שערי כלא 6 הסמוך לעתלית, במחאה על מעצרו של תלמיד ישיבה חרדי (19) מישיבת "נחלת אשר" מפתח תקווה. התלמיד סירב להגיע ללשכת הגיוס בהוראת רבו, הרב שמואל אוירבך ונשפט ל-14 ימי מחבוש. במהלך ההפגנה השליכו אחדים אבנים לעבר אנשי התקשורת שנכחו במקום.

חלק מהמפגינים הציגו "חבל תלייה" כדי להמחיש את הגזירה שניחתה עליהם לטענתם. המפגינים בני העדה החרדית ותלמידי חסידות "תולדות אהרון", הגיעו בשעות הצהריים לשערי כלא 6 והחלו בתפילות וזעקות שבר. הם קראו פרקי תהילים ונישאו נאומים נגד כליאת האברכים.

קבוצת מפגינים ורבנים מול הכלא (צילום: ישי כהן, כיכר השבת)
קבוצת מפגינים ורבנים מול הכלא (צילום: ישי כהן, כיכר השבת)
הגרעין הקשה בעדה החרדית התייצב לצד סרבנות הגיוס. הרב אוירבך (צילום: ישי כהן, כיכר השבת)
הגרעין הקשה בעדה החרדית התייצב לצד סרבנות הגיוס. הרב אוירבך (צילום: ישי כהן, כיכר השבת)

בהפגנה השתתפו הגאב"ד הגרי"ט וייס, הראב"ד הגר"מ שטרנבוך, האדמו"ר מתולדות אהרון, האדמו"ר מדושינסקיא וחברי בד"צ העדה החרדית. הגרעין הקשה בעדה החרדית התייצב לצד סרבנות הגיוס לצה"ל. החרדים הביאו איתם מכתב ושי לאסורים שכלל יין קידוש, שוקולד לבן וספר של הרב עובדיה יוסף. במכתב לאסורים נכתב "אשריכם שנתפסתם על דברי תורה וזכות קיום. עולם התורה שלכם הוא, חזקו ואמצו גיבורי החיל… אחיכם עולם הישיבות".

במהלך שעות ארוכות ביקשו הרבנים ובתוכם הרב אוירבך להיכנס לכלא כדי למסור את השי והמכתב ולעודד את העצורים וסמוך לשעה 17:00 אחר הצהריים הגיעה התשובה הסופית ממפקד הכלא הצבאי שאסר על כניסתם לכלא.

למגפון נודע שהסירוב נבע מהטענה שצה"ל נמנע מאישור ביקורים פוליטיים. גם פנייה ללשכת שר הביטחון לא הועילה. בשלב מסוים עזבו הרבנים את השטח והמפגינים החלו לתקוף באבנים את שוטרי היס"מ שהחלו לפזרם תוך שימוש בסוסי משטרה. מפגין אחד נעצר בחשד לתקיפת שוטר ושני שוטרי יס"מ נפגעו קל וטופלו בשטח.

דובר צה"ל מסר, כי מבחינת צה"ל החרדים הגיעו להפגין ולא הופרעו. כניסתם לכלא סורבה כי הם לא תיאמו את ההפגנה מראש ולא ביקשו מראש להיכנס. הדובר הוסיף כי הרבנים ביקשו לבקר בלי שהביאו עמם טופס הפניה לביקור מקצין העיר וזה מנוגד לתקנות.

זו ההפגנה השלישית בהקשר זה, לאחר שבשבוע שעבר נערכה הפגנה מול הכלא וימים ספורים אחר כך הם נערכה הפגנה נוספת בכיכר השבת בירושלים, שהסתיימה בשריפת פחי אשפה וידויי אבנים בשוטרים. אוירבך אמר אז כי זו רק "סנונית ראשונה" למה שצפוי לבוא.

ההפגנה מול כלא 6 (צילום באדיבות כיכר השבת)
ההפגנה מול כלא 6 (צילום באדיבות כיכר השבת)

מרבית גדולי ישראל החרדים ומנהיגי ציבור זה הורו לבחורי הישיבות להתייצב בלשכות גיוס, כשלדבריהם המתייצבים זוכים לאוזן קשבת ולדחייה משירות על-ידי הדרגים הביטחוניים. אבל בקרב תלמידי הישיבות שאינם מתייצבים בלשכות הגיוס, כמתחייב לפי החוק, קיים חשש גדול בעקבות המעצר. על פי פרסומים בתקשורת החרדית, הם נאלצים לחיות בפחד מתמיד מפני האפשרות כי יושלכו לכלא צבאי בעוון אי ההתייצבות. נכון להיום עצורים בכלא הצבאי שני תלמידי ישיבה. האחד מישיבת "נחלת אשר" שבפתח תקווה והשני מישיבת "כנסת חזקיהו" שברכסים. 

השבוע פנה יו"ר האגודה למען החייל התורני, אליהו לקס, אל מבקר המדינה יוסף שפירא, בטענה כי הכלא הצבאי לא מתאים לצרכי הציבור החרדי. לקס מתריע על הסיכון שבשהות האברכים בכלא ועל הנזק הרוחני שעלול לפגוע בהם. הוא מבקש להקים צוות ביקורת צה"לי שיעסוק בזכויות החיילים החרדים, הן אלו המתגייסים לשירות והן אלו שיושלכו לבתי הכלא.

לטענתו, "ניכר אי שוויון שצה"ל מנהיג בפועל בין חיילים דתיים לחילוניים, שלא לדבר על הפרת זכויות בסיסיות של כל אדם באשר הוא אדם". במכתבו הוא קובל כי אי אפשרלהתפלל בבתי המעצר הצבאיים בשל הריח העולה מן השירותים הסמוכים, בנוסף לכך, לטענתו, לא נשמרות כראוי גדרות הצניעות בחדרי המקלחות, הארוחות המוגשות לחיילים בעייתיות ובמגורים יש מכשירי טלוויזיה.

הקריאה להזדהות עם החרדים (צילום דף האירוע בפייסבוק)
הקריאה להזדהות עם החרדים (צילום דף האירוע בפייסבוק)

במקביל התארגנו פעילים אקטיביסטים חילוניים לתמיכה בהפגנת החרדים והם הודיעו כי יבואו היום להפגנת תמיכה ב"אחיהם החרדים". האקטיביסטים מתנגדים לגיוס חובה לצה"ל וחלקם מגדיר עצמו כאנטי ציוני. הקבוצה קוראת להקמת מדינה לכול אזרחיה ולפירוק המדינה ומוסדותיה.

1 Comment

  1. רחמנות עליו ומשפחתו
    31 בדצמבר 2013 @ 15:25

    עוד ליצנים:

    'העדה' נגד בניית מעונות סטודנטים ברחוב שטראוס בירושלים, הסמוך לשכונות החרדיות, הם אומרים: "זה יביא פריצות לשכונה, היו לא תהיה" תגידו ממתי העדה דואגים שלא יה' פריצות? הם החרמו את הצנועות המתלבשות כמנהגי ירושלים, משום שהם לו אוהבים שום צניעות, ועכשיו הם אומרים "זה יביא פריצות לשכונה, היו לא תהיה" ? פשוט ליצנים.
    או שהשתעגו או שהם שוב משקרים.

    ואם הם כן רוצים לעשות תשובה, אז קודם כל שהם יחזקו את נשי הצנועות הלובשות שאל כמנהגי ירושלים ואח"כ נראה, אם הם בכלל לשם שמים….

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן