Skip to content

מתעכב חיזוק בתי חולים מפני רעידות אדמה וטרם הוצאו מכרזי תכנון

בוועדה לענייני ביקורת המדינה נחשף עוד, כי טרם נסגר מפעל אחד לייצור חומרים מסוכנים, שלא עמד בדרישות. בועז ענר, המשנה למנכ"ל משרד מבקר המדינה: "יותר מעשר שנים בוזבזו"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בוועדה לענייני ביקורת המדינה נחשף עוד, כי טרם נסגר מפעל אחד לייצור חומרים מסוכנים, שלא עמד בדרישות. בועז ענר, המשנה למנכ"ל משרד מבקר המדינה: "יותר מעשר שנים בוזבזו"

מאת צבי זינגר

בוועדה לביקורת המדינה נחשף אתמול, כי מתעכב חיזוקם של בתי החולים בצפון מפני רעידות אדמה וטרם הוצאו מכרזי תכנון. יו"ר הוועדה, רוני בר-און, קרא בישיבה להקים קרן, שתסייע למשפחות קשות-יום ותלווה אותן בתהליך חיזוק המבנים.

אגף בבית חולים פוריה.
יש לאפשר את פעילות כל המחלקות באופן שוטף, גם בזמן החיזוק. אגף בבית חולים פוריה.

הדיון בוועדה נערך כמעקב אחר היערכות משרדי הממשלה לרעידות אדמה, לנוכח הממצאים של שני דו"חות מבקר המדינה שפורסמו בעניין. בישיבה התגלה עוד, כי טרם נסגר ולו מפעל אחד לחומרים מסוכנים – שלא עמד בדרישות. יו"ר הוועדה ח"כ רוני בר-און (קדימה) קרא לשר השיכון אריאל אטיאס, שהשתתף בישיבה, לקדם את יישום תכנית תמ"א 38  – תוכנית המתאר לחיזוק מבנים, הנמצאים בסיכון מפני רעידות אדמה – גם במבנים שבהם רק 51 אחוז מהדיירים הסכימו לכך. אטיאס אמר, כי הוא תומך בהצעה, אך הדגיש כי הדבר מתעכב בגלל התנגדות נמרצת של משרד המשפטים. בר-און קרא אף להקמת קרן ממשלתית שתסייע למשפחות קשות-יום ותלווה אותן בתחילת ההליך.

עיבוי עמודים כנדרש בתמ"א 38 (צילום ויקיפדיה)
עיבוי עמודים כנדרש בתמ"א 38 (צילום ויקיפדיה)

השר אטיאס ציין, כי למשרדו הוקצו 90 מיליון שקל לחיזוק מבנים, ועבודות הביצוע יחלו כבר בשנת 2012. "ב-37 ישובים אנו מבצעים שיקום שכונות, והגדלנו את הסכום כדי שיתאפשר גם לחזק את המבנים," אמר שר השיכון. "אנו עדיין שואפים לכך, שיישום התוכנית יצריך 51 אחוז מהדיירים, ולא שני שלישים, כפי שנדרש כיום. אני מציעים שכל ההכנסות מתמ"א 38 יופנו כולן לבנייה כזו בפריפריה", אמר.

השר בני בגין, שהוא במקצועו גיאולוג המתמחה ברעידות אדמה, הדגיש: "רעידת אדמה שעלולה לבוא רק בעוד עשרים אלף שנה לא מעניינת אותי, ואם נתכונן אליה לא יהיה תקציב לבריאות, ביטחון וחינוך. אנו נערכים לרעידה שצפויה לחזור כל אלף שנה, והממשלה מקציבה לצורך הזה 140 מיליון שקל כל שנה בהיערכות לכך". בגין אף הוסיף, כי לדעתו הסיכון במפעל האמוניה במפרץ חיפה אינו כה גבוה כפי שיש כאלו המתארים.

סמנכ"ל משרד הבריאות, יהודה רון, סיפר בישיבה כי תכנון וחיזוק בתי החולים זיו בצפת, פוריה בטבריה ורמב"ם ובני-ציון בחיפה הוא מסובך ומורכב, כיוון שיש לאפשר את פעילות כל המחלקות באופן שוטף, גם בזמן החיזוק. לדבריו, בחלק מבתי-החולים טרם הוצאו מכרזים לתכנון. הוא הוסיף, כי שירותי בריאות כללית קיבלו ממשרד הבריאות עשרה מיליון שקל מדי שנה והם יוסיפו עשרה מיליון שקלים מצדם – לחיזוק המבנים שברשותם. עמיר אלון, נציג המשרד להגנת הסביבה, סיפר על התנאים הנדרשים למיגון מפני רעידות אדמה בכל מפעל המייצר או משתמש ברעלים ובחומרים מסוכנים, אך הודה כי טרם נסגר מפעל שלא עמד בדרישות אלו.

ח"כ דב חנין (חד"ש) הביע דאגה מהנזק העלול להיגרם ממפעלים במפרץ חיפה, ללא רישיון עסק, וציין גם כי בבית שאן, טבריה וקריית שמונה – הנמצאות ברמת סיכון גבוהה לרעידה – אין עדיין תכנית מעשית של הממשלה לחיזוק הדיור הציבורי הרב, למרות שהממשלה היא הבעלים שלו.

ד"ר אבי שפירא, יו"ר ועדת ההיגוי להיערכות לרעידת אדמה במשרד ראש הממשלה, הוסיף כי במקרים רבים הקבלן איננו מעוניין להתחיל בבנייה גם כאשר רק דייר אחד מתנגד. לדבריו, נערכה רשימה מועדפת של  4,500 מבנים לחיזוק, ומאות הבניינים הראשונים שיחוזקו יהיו מבני חינוך ובריאות.

בועז ענר, המשנה למנכ"ל מבקר המדינה, הדגיש כי "ברור שרעידת אדמה צפויה, מדינה מודרנית צריכה להיות ערוכה, וחיזוק תשתיות יועיל גם למלחמה. יותר מעשר שנים בוזבזו, ויכולנו כבר להיות היום במצב טוב יותר".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן