Skip to content

יו"ר הכנסת אדלשטיין ייצג את ישראל בטקס האשכבה למנדלה

יותר מ-70 ממנהיגי העולם וראשי מדינות – מנשיא ארה"ב ברק אובמה ועד נשיא איראן חסן רוחאני - יגיעו לדרום אפריקה כדי להשתתף בטקסי הזיכרון והאשכבה של נלסון מנדלה. זו תהיה אחת מההתכנסויות יוצאות הדופן שנועדו לכבד את אחד מהמנהיגים החשובים שראה העולם. ישראל תיוצג ע"י משלחת בדרג נמוך יחסית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לאחר ההתנהלות המביכה, בשאלה מי ייצג את ישראל בטקס האשכבה של נלסון מנדלה, הוחלט רק הערב סופית כי יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, ואתו משלחת של חברי כנסת – ייצגו את ישראל באירוע.

יו"ר הכנסת ימריא הלילה לדרום אפריקה ביחד עם חברי הכנסת פנינה תמנו שטה, ניצן הורביץ, גילה גמליאל, חיליק בר ודב ליפמן. בעמוד הפייסבוק שלו כתב יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין: "אני שמח שבסופו של דבר יהיה ייצוג למדינת ישראל באירוע חשוב זה. כמי שהיה אסיר מצפון בעברו, הייתה לי הזכות לפגוש את מנדלה כשר בשנת 96׳, במהלכה שיתפנו האחד את השני בחוויות מהמאסר והמאבק בעד זכויותנו ולכן, מבחינתי, יש פה גם סוג של סגירת מעגל מסויימת".

יולי אדלשטיין ומנדלה - צילום מפגישתם בשנת 1996 (צילום: מעמוד הפייסבוק של יו"ר הכנסת)
יולי אדלשטיין ומנדלה - צילום מפגישתם בשנת 1996 (צילום: באדיבות דוברות הכנסת)

סמוך לחצות המריאה משלחת הכנסת לדרום אפריקה. טרם המראתו אמר יו"ר הכנסת: ״מחר, בעשירי בדצמבר, בשעת הלוויתו של נלסון מנדלה, תציין האנושות כולה שישים וחמש שנה להצהרת זכויות האדם של האו"ם. נלסון מנדלה היה לוחם חופש אך עוד יותר מכך הוא היה אדם שידע שלא מתקנים עוול בעוול ואלימות באלימות. העם בישראל, שמיוצג במשלחת המגוונת של הכנסת, יזכור אותו כמי שנטש את דרך האלימות במאבקו הצודק לשוויון זכויות לשחורים ולבנים כאחד. אני מקווה שיגיע היום ובו מנהיגי האזור יזניחו את הטרור בדיוק כמו מנדלה ויבחרו בהידברות במטרה להגיע לשלום עם ישראל״.

 בטרם המראת המשלחת התקשר נשיא המדינה, שמעון פרס, והודה ליו"ר הכנסת ולמשלחת על שניאותו לייצג את ישראל.

ח"כ אדלשטיין בטרם המראתו להלוויית מנדלה (צילום: דוברות הכנסת)
ח"כ אדלשטיין בטרם המראתו להלוויית מנדלה (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

התסבוכת המביכה בפרשה זאת נוצרה כאשר ראש הממשלה – שביקש בתחילה לייצג את ישראל באירוע – החליט אמש לוותר על כך. זאת, בטענה כי ההוצאות – המסתכמות בכ-7 מיליון שקל – גבוהות מדי. נשיא המדינה, שמעון פרס, גם לא ייצג את ישראל באירוע משום לטענתו בית הנשיא רופאו מנע ממנו, בשל מחלת השפעת שבה לקה.

יותר מ-70 ממנהיגי העולם וראשי מדינות – מנשיא ארה"ב ברק אובמה ועד נשיא איראן חסן רוחאני – הגיעו לדרום אפריקה כדי להשתתף בטקסי הזיכרון והאשכבה של נלסון מנדלה. גם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, הגיע לטקס האשכבה. זו תהיה אחת מההתכנסויות יוצאות הדופן שנועדו לכבד את אחד מהמנהיגים החשובים שראה העולם. בקרב יהדות דרום אפריקה שורר, עפ"י הדיווחים, כעס רב על ראש הממשלה ועל נשיא המדינה שבחרו שלא לייצג את ישראל באירוע. בקהילה היהודית בדרום אפריקה סבורים כי התירוצים בדבר העלות הגבוהה או השפעת – אינם במקומם.

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, הגיב בעמוד הפייסבוק שלו: "למדנו השבוע שראש הממשלה אינו בהכרח מבין מתי כדאי לחסוך ומתי לא. אני תוהה אם ההתנהלות שלו ושל לשכתו ביחס לטקס האשכבה של נלסון מנדלה נובעת מאטימות או סתם טיפשות. זה עתה דיברו איתי ראשי הקהילה היהודית בדרום אפריקה שזועמים על התנהלות ראש הממשלה על הזיגזוג וההכרזה שלא יבוא בגלל העלות הכספית. בשעה שכל מנהיגי העולם מאות נשיאים וראשי ממשלות יגיעו לטקס האשכבה ישראל תבלוט כמי שבחרה לוותר על נוכחות ראש הממשלה ונשיא. זה מתפרש כזלזול בדרום אפריקה ובקהילה היהודית. בנוסף לכל אלה יש כאן חוסר שיקול דעת מדיני, ראש ממשלת ישראל היה נועד עם מנהיגי המדינות החשובות בעולם ובמקום זה בחר להעצים את תחושת הבידוד הישראלית".

עם זאת אומר יו"ר האופוזיציה: "צריך לומר מילה טובה ליו״ר הכנסת יולי אדלשטיין וחברי הכנסת שבסופו של דבר ייצגו את ישראל:.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן