Skip to content

"המסעות לפולין – ניקוי המצפון של המדינה"

ד"ר נילי קרן, חוקרת שואה, דיברה בעצרת למען הניצולים על האבסורד בכך שאנשים ששרדו את הפתרון הסופי אינם מצליחים לשרוד את הפקידים וסובלים עוני ובדידות. מכל ההפגנות בעד צדק חברתי, נראה הכי דחוף להציל אותם, לפני שלא יהיה את מי להציל מאת שרית פרקול "שיתנו לי למות בכבוד, לא למות ברחוב", אמרה רות קריגר, ניצולת […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ד"ר נילי קרן, חוקרת שואה, דיברה בעצרת למען הניצולים על האבסורד בכך שאנשים ששרדו את הפתרון הסופי אינם מצליחים לשרוד את הפקידים וסובלים עוני ובדידות. מכל ההפגנות בעד צדק חברתי, נראה הכי דחוף להציל אותם, לפני שלא יהיה את מי להציל

מאת שרית פרקול

ניצולאיש - סמל לניצולי שואה
בובת "ניצולאיש" מייצגת את הניצולים שכבר אינם (צילמה: שרית פרקול)

"שיתנו לי למות בכבוד, לא למות ברחוב", אמרה רות קריגר, ניצולת שואה ילידת רומניה בכנס "מצילים את הניצולים", שהתקיים אמש (27.10.11) ברחבת מוזיאון ת"א. קריגר, שכל חייה תרמה והתנדבה למען הזולת, נשאה דברים ברוח זו גם מעל הבמה הגדולה בהפגנה שנערכה באבן גבירול פינת שאול המלך ביום ההולדת של גלעד שליט. דבר לא השתנה, ואם כבר – השתנה לרעה. בינתיים נפטר בעלה של רות, ועכשיו היא בכלל לבד, עם 2,800 שקל בחודש היא צריכה לבחור אם להשקיע בתרופות או באוכל, אין לה כסף להעסיק מטפלת גם בערב, שלא לדבר על קניית מתנות קטנות לנכדים ולנינים.

>>> בואו לדבר על מצב ניצולי השואה גם בפייסבוק שלנו  

 

 

ניצולת שואה רות קליגר
רות קליגר, ניצולת שואה, מרגישה לגמרי לבד (צילמה: שרית פרקול)

 

 

היו בעצרת מעט ניצולים עם הרבה סבל בעיניים, לצד קטעי מוזיקה ופעילים ודוברים עם הרבה רגש ונחישות – לעשות כל מה שאפשר, ובתוך שבועיים, כדי שניצולי השואה לא יצטרכו להילחם גם בבירוקרטיה, בשארית ימיהם.

מונה ניר גלעד, פעילה במטה המאבק למען ניצולי השואה, שארגנה את ההפגנה יחד עם ד"ר אייל גרטמן, שיר אלוני ועוד, אמרה: "כי בית לא מפקיר את דייריו והופך אותם למציאות שקופה. בית לא מהלל את זכר ובה בעת משפיל ומבזה את החיים. בית לא משתמש בסיסמאות להנצחת זיכרון ובאותה נשימה מעלים כספים. בית לא מדבר נגד הכחשת שואה בעוד מתכחש לניצולים ומערים עליהם קשיים…."

ד"ר נילי קרן, חוקרת שואה, דיברה על האבסורד הגדול בכך שאנשים ששרדו את הפתרון הסופי אינם מצליחים לשרוד את הפקידים. "המסעות האלה לפולין הפכו למטלית ניקוי המצפון של מדינת ישראל. נוסעים לראות איפה המתים ושוכחים לפתוח עיניים ולראות את החיים", אמרה.

ד"ר נילי קרן
ד"ר נילי כהן, חוקרת שואה. "לפתוח עיניים ולראות את החיים"
בכתבה מאת קוואמי, שגם השתתף בעצרת, ניתנו מספרים אחרים, דמוגרפיים, מעציבים, מדאיגים, מבישים מאוד:
על פי דו”ח שפורסם במאי השנה, מספרם העדכני של ניצולי השואה החיים בישראל נאמד בכ-208,000 בני אדם. בשנת 2009 עמד מספרם על למעלה מ-233,000. מדובר בירידה של 26,000 ניצולים בשנתיים. בכל יום שעובר מתים כ-35 ניצולי שואה. מדובר בממוצע של כ-12,800 ניצולים שהולכים לעולמם מדי שנה.כ-20% מהניצולים שרואיינו לשם אותו דו”ח ציינו כי הם סובלים מקור בימי החורף וממחסור בציוד לחימום הדירה. 5% סובלים ממחסור במזון. אבל כמו שאני מכיר את בני הדור הזה, חמשת האחוזים האלה מורכבים רק מאלו שהסכימו לענות בחיוב על השאלה. אני מפחד לדמיין כמה סובלים מאותם דברים בדיוק ושלא ענו בחיוב רק בשל הבושה שהם חשים. ואכן כן, בכל יום נפטרים בממוצע 35 ניצולי השואה. נדמה שהמדינה מחכה ל"איזון דמוגראפי", קרי למותם, כדי להיפטר מהם, כדי לשמור את הכסף שמגיע להם ברזרבות של האוצר. כי למה לבזבז אותו על מישהו שמי יודע כמה זמן נותר לו? אני מקווה שאין בר-דעת אחד שלא מבין עד כמה ה”היגיון” הזה מעוות ומושחת מהיסוד.  הן לא על בסיס ההיגיון הזה הקמנו מדינה. אם אכן זהו ההיגיון שהשתרש פה – חייבים אנו לעשות הכול כדי לשנותו.

המטרה המיידית של פעולת המחאה היא פישוט התהליך: שהממשלה המחזיקה בכספיהם של הניצולים תסתפק בתצהירים על היותם ניצולים ובהצהרת רופאיהם האישיים ולא תטרטר אותם יותר במסדרונות של ועדות כדי לקבל סיוע רפואי וסיעודי.

"אם בתוך שבועיים זה לא יקרה, יסתובבו ברחוב הרבה אנשים עם מספר על היד, המספר של לשכת ראש הממשלה – 026705512", אמר דן אלון.

2 Comments

  1. בקבוצת "שורשים" מתחילים להתארגן לקראת חלוקת חבילות לנזקקים בפסח
    26 בפברואר 2012 @ 9:05

    […] שתי קהילות, האחת מורכבת ממאות קשישים עריריים, כולל ניצולי שואה, והקבוצה השנייה מורכבת מבני הקהילה האתיופית, ובה מאות […]

  2. מגפון עיתון ישראלי עצמאי
    22 בדצמבר 2011 @ 16:51

    […] נוספת: סיקור עצרת למען ניצולי השואה, מוזיאון ת"א פוסט זה פורסם בקטגוריה דמוקרטיה, חברה, מחאה, רווחה, עם […]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן