Skip to content

2013 בקולנוע: הטובים, הרעים והמפתיעים

זו היתה השנה העמוסה ביותר בתולדות הקולנוע. שי שגב, שצפה עבורנו בכ-300 סרטים מכל סוג וז'אנר, מסכם ומגלה מה צפוי לנו ב-2014. ולא נשכח את הכוכבים והיוצרים שנפרדו מאיתנו השנה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שנת 2013 תיזכר כשנה העמוסה ביותר בתולדות הקולנוע. למעלה מ-300 סרטים חדשים הוקרנו על המסכים בארץ, מתוכם קרוב ל-40 סרטים ישראליים (4 דוקומנטריים באורך מלא) ועוד שלל ז'אנרים המתחדשים ללא הרף: פנטזיה, מדע בדיוני, אימה, קומדיה ומתח.

כמדי שנה, מרבית סרטי האיכות נאגרים לתקופת החורף של סוף השנה, כיוון שאז גם מתחילה עונת הפרסים (אוסקר, גלובוס הזהב, פרסי המבקרים ועוד). האולפנים הגדולים מעוניינים להוציא סרטים אלו סמוך למועדי הטקסים, כדי שיישארו קרוב ללב השופטים, אך בעיקר כדי שיוקרנו בבתי הקולנוע – וכך ינצלו האולפנים את המומנטום הכלכלי במידה שיזכו בפרסים.

התלת מימד כבש את המסכים. "משחקי הרעב"

גל התלת מימד חזק מאי פעם, ומרבית סרטי הילדים דרשו צפייה במשקפיים ייעודיות, כדי ליהנות מהסרט בצורה אולטימטיבית. מתוך כ-54 סרטים שיועדו לגיל הצעיר – מונפשים או פנטזיה ("משחקי הרעב", "פרסי ג'קסון" ועוד), כ-80% הוקרנו בתלת מימד. שיטת הגבייה הנוספת על המשקפיים בבתי הקולנוע, בהחלט הניבה רווח יפה למפיצים ולאולפנים הגדולים.

הקולנוע איבד רבים מבניו השנה: השחקן קונרד ביין ("גלויות מהחיים"), הבמאי מייקל ווינר ("משאלת מוות"), מעצב האיפור סטוארט פריבורן (המציא את דמותו של יודה ב"מלחמת הכוכבים"), התסריטאי הנרי ברומל ("חדר לחץ"), השחקן ריצ'ארד גריפיתס ("הארי פוטר והאסיר מאזקבאן"), מבקר הקולנוע רוג'ר איברט, השחקנית ג'יין סטייפלטון (אשתו של ארצ'י בנקר), השחקן ג'יימס גנדולפיני ("הסופרנוס"), השחקן קורי מונתית' ("גלי"), השחקן דניס פרינה ("סנאץ'"), הסופר אלמור לאונרד ("ג'קי בראון"), השחקנית ג'ולי האריס ("קדמת עדן"), הסופר תום קלנסי ("המצוד אחר אוקטובר האדום"), השחקן קומאר פלאנה ("משפחת טננבאום"), השחקן אד לוטר ("הארטיסט"), המלחין לו ריד ("טריינספוטינג") והשחקן פול ווקר ("מהיר ועצבני").

הסרטים המרוויחים של השנה

עשרת הסרטים המצליחים ביותר השנה מבחינה כלכלית גרפו יותר מ-5 מיליארד דולר בקופות: "איירון מן 3" (1.25 מיליארד דולר), "גנוב על המיניונים" (כמעט מיליארד דולר), והשאר קצת פחות ממיליארד דולר: "מהיר ועצבני 6", "בית ספר למפלצות", "משחקי הרעב: התלקחות", "איש הפלדה", "כוח משיכה", "תור: העולם האפל", "הקרודים" ו"מלחמת העולם Z".

1.25 מיליארד דולר. "איירון מן 3"

 הסרטים המפסידים של השנה

הסרטים הגרועים של השנה גם הפסידו כלכלית: "הרשות החמישית" (השקעה: 28 מיליון דולר, רווח של 6 מיליון דולר), "כדור בראש", "פרנויה", "פארקר", "עיר שבורה", "הקרב על הרחבה", "בריחה מושלמת", "פיפלס" (לא הוקרן בארץ), "שוטרים מעולם אחר", ו"החתונה הגדולה".

ההצלחות האמנותיות של השנה

ההצלחה הגדולה של סרטי האינדי, אשר נעשו בתקציב זעום ולעיתים על ידי אלמונים, אך הצליחו בענק בתפוצה מסחרית, הם ההצלחות הגדולות של השנה. סרטים יוצאי דופן ומיוחדים: "פרנסס הא", "בעיניים של מייזי","חיים כפולים", "סטוקר", "מפגשים", "כמה טוב להיות פרח קיר", ו"אייסמן".

גם בזירה האירופית, היו מספר סרטים שגרמו לאהוב, להתאהב ואפילו לגרום לצופים מאוד לפחד: "הבלתי אפשרי", "חלודה ועצם", "ההצעה הטובה ביותר". הסרטים האלה הופיעו ולו לזמן קצר בלבד בבתי הקולנוע (כיוון שאין להם את הגב ההוליוודי לתקציב יחסי ציבור), אך בהחלט שווה להכניסם לרשימת הצפייה הקרובה ברשת, בלוויין או בכבלים.

יוצא דופן ומיוחד. "בעיניים של מייזי"

האכזבות של השנה

אכזבות קולנועיות הם סרטים שהצופה מגיע אליהם עם הנחה או ציפייה מסוימת, ומתאכזב עמוקות. בין הסרטים שאפשר לציין השנה: "לעוף מהתרגשות" של פדרו אלמודבר – הרי ברור שהיוצר הספרדי יודע לרקוח את הסרטים המרתקים והמעניינים ביותר, אלא שהפעם הוא הסתפק ביצירת סרט צבעוני ותו לא. "איש הפלדה" אודות סופרמן דאג לבנות ציפיות במשך שלוש שנים, כולל את איילת זורר בתפקיד אמו של החייזר המעופף, אך האכזבה הייתה מרה וסופרמן לא התרומם. גם מהסרט "עלובי החיים" כולם ציפו שיהיה המיוזיקל הבא, שכולנו נזמזם את השירים שלו בדרך להפסקת הקפה, אך כיוון שהשחקנים כה זייפו – לצופים פשוט נותר אלא לבכות ולהתחנן למהפכה צרפתית נוספת.

ההפתעות של השנה

מספר סרטים הפתיעו השנה בצורה זו או אחרת: "לשבור את הקרח" המונפש של דיסני בהחלט רענן את הצד הוויזואלי, כמו גם הסרט "כנס העתידנים" של ארי פולמן – שניהם גרמו להאמין מחדש בעולם האנימציה. הסרטים "כוח משיכה", "הכל אבוד" ו"קפטן פיליפס" החזירו את האמונה ביכולתו של הגיבור, או השחקן הבודד, להחזיק לבדו ובצורה מותחת סרט שלם. הסרטים "דון ג'ון", "זרים על שפת האגם" ו"כחול הוא הצבע החם ביותר", נמכרו לנו על יצגי יחסי הציבור בזכות קטעי הסקס, אבל העלילה מסביב היתה טובה יותר.

 

סקס זה לא הכל. "דון ג'ון"

ואם פספסתם – מה לראות?

במידה שלא יצא לכם לצאת הרבה לקולנוע השנה, הנה רשימת הצפייה שכדאי לחכות ל-DVD, לשידורי הלווין או לכבלים שלהם: "אסירים", "הסיפור של מאד", "מקום בתוך היער", "סוף העולם", "העולם על פי דנקן", "אליסיום", "האויב בתוכנו – סטארטרק", "דיברנו מספיק", "לפני חצות", "תופעות לוואי", "יסמין הכחולה", "סמסרה" ו"מלשין".

מה מצפה לנו ב-2014?

טרם ידוע אלו סרטים ייצאו במועד ההשקה המתוכנן שלהם במהלך השנה הבאה, אך ההייפ ויחסי הציבור כבר התחילו לרוץ עבור מספר גדול של סרטים, בעיקר שוברי קופות הוליוודיים. להלן השמות הזמניים בעברית: "רובוטריקים 4", "אגדת הרקולס", "מהיר ועצבני 7", "ספיידרמן המופלא 2", "גודזילה", "קפטן אמריקה: חייל החורף", "משחקי הרעב: עורבני חקיין" ו"ג'ק ראיין: גיוס הצללים". הלוואי ושנת 2014 תהיה פורייה כמו השנה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן