Skip to content

חורף בטוח: כך תנהגו בכביש מושלג

נהיגה בשלג עלולה להיות מסוכנת. יש להקפיד על מספר כללי בטיחות חשובים. משטרת ישראל ריכזה אותם עבורכם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

השלג החל לרדת באזורים שונים ברחבי הארץ. נהיגה בשלג עלולה להיות מסוכנת ויש להקפיד על מספר כללי בטיחות חשובים. מספר עצות לנהיגה נכונה בתנאי שלג. 

הכנת הרכב לנהיגה בשלג: לפני תחילת הנסיעה חשוב לנקות היטב את השמשות משיירי שלג שהצטבר. רצוי מאוד לסלק את השלג שנערם במקומות כגון פתחי אוורור וצינון וכן ממכסה המנוע, כדי שלא יפגע בשמשה הקדמית. יש להתחיל בנסיעה רק לאחר הפשרת האדים המכסים את השמשה. תכננו את הנסיעה כך שתוכלו לנהוג באיטיות וקחו בחשבון שתאלצו לעצור בדרך. הדליקו אורות. במקרה של בעיה או מגבלת תנועה הפעילו גם אותות חירום לזיהוי נוסף. 

(צילום: טל ים)
לפנות שלג ממכסה המנוע ופתחי האוורור (צילום: טל ים)

צמיגים: כשהכביש מושלג אין לצמיג יכולת לחדור את שכבת השלג ולהגיע לכביש. לכן יש חובה לבדוק את תקינות הצמיגים עוד לפני הנסיעה. חשוב לזכור כי השכבה העליונה הרכה של השלג מסתירה תחתיה שכבה קפואה ונוקשה הגורמת להחלקה. 

תיבת הילוכים: ההילוך הראשון נועד לאפשר זינוק מהמקום, אך בתנאי שלג הוא יתגלה כחזק מדי. כלומר הכוח שיועבר לגלגלים יהיה גדול ועל כן יש לנוע בזהירות תוך העדפת ההילוך השני, החזק פחות. בתיבת הילוכים אוטומטית רבות יש מתג שלג. לחיצה עליו תאלץ את התיבה לזנק מהילוך שני. 

מהירות הנסיעה: כמו תמיד, המהירות חייבת להיות מותאמת לתנאי הדרך. בשלג יש לשמור על מהירות נמוכה מהרגיל בכל מצב. באזורים עירוניים מומלץ לנהוג במהירות שלא תעלה על 20-30 קמ"ש. בזמן הנהיגה יש לנהוג בנינוחות כדי לא לפגוע באיזון הרכב. האצה, בלימה, פנייה והחלפת הילוך צריכים להתבצע באיטיות. 

סעו לאט (צילום: רפי מיכאלי)
סעו לאט (צילום: רפי מיכאלי)

בלימה: בעת האטה על משטח חלק מתקשה הרכב לספק כוח עצירה נדרש, בעיקר כשהבלימה חזקה מדי. הצמיגים יחליקו על המשטח ללא אחיזה כלל וללא יכולת לנהוג את הרכב לכיוון הרצוי. לכן יש לבלום באופן איטי ועדין עם כמה שפחות לחץ על הדוושה. זה דורש גם שמירת מרחק גדולה מהרגיל מהרכב שלפניכם. 

החלקה: כאשר יש שלג על הכביש האפשרות להחלקה גבוהה יותר. במקרה של החלקה יש להפנות את ההגה לכוון ההחלקה. אם נקלעתם למצב שבו הרכב מחליק וסוטה לכיוון מסוים – אל תפנו את ההגה לכיוון נגד ההחלקה. בסיבובים חדים יש להאט ולבלום לפני הכניסה לסיבוב. שחררו את הבלימה בכניסה לסיבוב על מנת להימנע מלהיכנס למצב החלקה. 

שרשראות שלג: שרשרת שלג הינה שרשרת ברזל עבה במיוחד שמורכבת על צמיג המכונית, כדי לספק אחיזה טובה יותר לגלגלים בעת נסיעה על שלג או קרח. את השרשראות מחברים לגלגלי המכונית, כשלכל גלגל יש שרשרת המתאימה לו. השרשראות יורכבו רק ע"י אנשי תחבורה שתודרכו ותרגלו הרכבה ופירוק. חל איסור להרכיב שרשרת על גלגל בודד. השרשראות יורכבו אך ורק בזוג הגלגלים המניעים. יש לבצע בדיקות תקינות שרשראות וחיזוק ראשוני לאחר 50 מטר ולאחר מכן לאחר כל 20 ק"מ. אין לעבור מהירות נסיעה של 50 קמ"ש. בקטע דרך ללא שלג יש לנהוג במהירות שלא תעלה על 20 קמ"ש. אם אחת השרשראות נקרעת – יש לפרק את השרשרת השנייה. 

זכרו – נהיגה בטוחה בחורף מצילה חיים!

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן