Skip to content

'הַצָּעָה לְסֵפֶר' / 13.12.2013

אלתרמן, אתאיזם, פגישה עם השטן-עזאזל, ויריד ראשון לספרות עצמאית. שבת שלום!
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הגן של אפיקורוס / יעקב מלכין  בהעדר אלוהים, האתאיסטים שבינינו יכולים לאמץ את אפיקורוס כדמות מופת שראוי לשאת אליה עיניים. הפילוסוף היווני היה הבולט שבין מנסחי החילוניות כאשר הגדיר את האדם כריבון לחייו ואת מטרת החיים כמזעור הסבל וחתירה לאושר והנאה המושתתים על הרוח האנושית והמוסר החברתי. ביהדות, כידוע, אפיקורוס הפך למושג של ממש המהווה סמל לכל מה שמזוהה עם כפירה. ספרו של פרופ' מלכין עוסק בדיאלוג שבין אתאיזם והיהדות. במילים בהירות ונגישות הוא מנסה לצקת תוכן ולתת זהות ליהודית החילונית, זו שהוגדרה על ידי חרדים לא פעם 'העגלה הריקה'. אחריות היחיד, מוסר וצדק הם עיקרי אמונתו של החילוני על פי אפיקורוס ועל פי מלכין שממשיך כמו בספריו הקודמים להציע לכם להאמין רק בבני אדם.

הגן של אפיקורוס  מאת פרופ' יעקב מלכין, הוצאות חרגול ומודן, 153 עמ'

 

אלתרמן / דן לאור  אם ביאליק נחשב בפי כל למשורר הלאומי של תקופת הישוב, אין ספק שנתן אלתרמן הוא זה שתפס את מקומו כמשורר הלאומי של ישראל הצעירה,  שעסק גם במחזאות, בתרגום ובפובליציסטיקה. מפתיע למדי שעד היום לא נכתבה ביוגרפיה מקיפה אודות אחד מאנשי התרבות המשמעותיים שצמחו  כאן (בעבר ראתה אור ביוגרפיה חלקית של אלתרמן הצעיר בהוצאת הקיבוץ המאוחד).

פרופסור דן לאור שחיבר גם את הביוגרפיה של ש"י עגנון, פורש לפני הקורא את סיפורו של נתן אלתרמן המשורר אבל גם את הרקע בו הוא פעל: ישראל של ימי טרום המדינה ואחר כך כמדינה צעירה. בתוך סיפורו מגוללת גם סיפורה של התרבות התל אביבית וחיי הרוח שלה, כשברקע קפה כסית וחבורת המשוררים המפורסמת, מלאה גולדברג ועד חיים גורי.

אלתרמן מאת פרופ' דן לאור, הוצאת עם עובד, 912 עמ'

 

עזאזל / יוסף זידאן  בטרם נקראה מילה אחת מהספר הזה, אפשר לברך על הוצאתו. מעט מדי ספרים מהמרחב בו אנו חיים מתורגמים לעברית וקשה להניח שבמדינות כמו איראן, מצריים ועיראק אי אפשר למצוא איזה קול חדש, מעניין וראוי לתרגום. פרופ' זידאן מתמחה בלימודי האסלאם ונחשב לאחד הסופרים והאינטלקטואלים הבולטים במצרים ואחד הסמנים הליברלים הבולטים מאז נפילת שלטון מובארק ועליית האחים המוסלמים.

היפא, נזיר קופטי המתגורר במצריים של המאה החמישית לספירה נמלט ממנה לסוריה על רקע הטלטלות שעובר עולם הנצרות. במנוסתו משליחי הכנסיה הוא עובר מסע חד פעמי ואף זוכה לפגוש את השטן עצמו, עזאזל. הספר, שראה אור בשנת 2009, זכה בפרס החשוב ביותר בספרות הערבית ונמכר בלמעלה ממליון עותקים במצרים בלבד.

עזאזל מאת יוסף זידאן, הוצאת מחברות לספרות, תרגמה מערבית: ברוריה הורביץ, 332 עמ'

 

קריאת כיוון – יריד הספרות העצמאית  יותר ויותר אנשים מחפשים דרכים מקוריות להוציא לאור את כתב היד שלהם, מבקשים להימנע מהמגע שעד לא מזמן נראה הכרחי עם ההוצאות הגדולות, הממוסדות והשמרניות.  לקראת סוף החודש יערך בחיפה יריד שיעסוק בצדדיה השונים של הספרות העצמאית ובו יציגו את ספריהם כותבים שבחרו לעשות זאת בכוחות עצמם והוצאות קטנות ומוכרות פחות שלא תזכו לפגוש כל מדפי המבצעים בצומת ובסטימצקי. במהלך היריד יתקיימו הרצאות העוסקות בספרים דיגיטלים ובשאלות כגון האם ספרות עצמאית נוצרת מבחירה או שכתוצאה מברירת מחדל. אחת ההרצאות המסקרנות ביריד תעסוק בהיסטוריה של סדרת ספרי הקוסם מארץ עוץ ותועבר ע"י גילי בר הלל שיסדה השנה את הוצאת עוץ לספרי ילדים ונוער. למעלה משישים יוצרים ישתתפו ביריד החשוב הזה שהכניסה אליו ואל כל ההרצאות חופשית.

 קריאת כיוון , מוזיאון טיקוטין לאומנות יפנית, שד' הנשיא 89 חיפה, 26.12.13  17:00-21:00

[related-posts title="הצעה לספר"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן