Skip to content

פוש להצלחה – לתת הזדמנות שווה לילדים

נא להכיר: עו"ד אודליה שפיטלני, מייסדת עמותת "פוש להצלחה". כ-3,500 תלמידים נעזרים במתנדבי העמותה. כ-1,500 מתנדבים מעשירים את התלמידים. 50 רכזים בכל הארץ אחראים לגיוס המתנדבים. המושג "פוש" הפך למושג של איכות: "שעות פוש" זה מותג במשרד החינוך
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"את חייבת להכיר את אודליה, מייסדת עמותת 'פוש להצלחה', הפצירה בי חברתי תחיה מעומר, מתנדבת פעילה כרכזת באזור באר שבע בארגון זה. לתחיה לא מסרבים, שכן מהיכרות רבת שנים אתה אני סומכת על כושר השיפוט שלה. וכך, מצאתי את עצמי בשבוע שעבר מתארחת בכנס הרכזים של העמותה, שהתקיים במרכז רבין בתל אביב. הרושם והמידע שקיבלתי מהכנס איתגר אותי לראיין בנפרד את אודליה שהקימה עמותה זו יש מאין.

אודליה שפיטלני, אישה יפה ותמירה, עורכת דין במקצועה, הייתה במשך 15 שנה היועצת המשפטית של בית חולים תל השומר. היא בעלת תואר שני במשפטים ותואר שני נוסף במנהל ציבורי וניהול עמותות מאוניברסיטת הרווארד בארה"ב.

השמיים הם הגבול. אודליה שפיטלני (צילומים: שיה מלכין)
השמיים הם הגבול. אודליה שפיטלני (צילומים: שיה מלכין)

העמותה קיימת כבר 12 שנה. הרעיון והדחף להקמתה נבעו מהיותה של אודליה דור הביניים, מיקומה המשפחתי בין הוריה לבנותיה. אמה של אודליה הייתה היחידה ממשפחתה הקרובה ששרדה את השואה, עלתה ארצה בהיותה ילדה והתגלגלה בפנימיות שונות ובבתי יתומים. היא חוותה בדידות רבה וילדותה הייתה מלווה בעצבות תמידית. האם לא קיבלה חיזוק ועידוד להמשך הלימודים והתרכזה בהשגת עבודות למחייתה. גם אביה של אודליה לא למד באקדמיה.

הפוטנציאל של האם היה אדיר והוא התבטא בהצלחתה לבנות קריירה ללא השכלה פורמלית. היא עבדה בעירית תל אביב במחלקה למשאבי אנוש שעסקה בקידום מקצועי לאקדמאים ודאגה לתנאי העסקתם ושכרם. היא הצטיינה בזיכרון מדהים ובכישורים מיוחדים ורבים נעזרו בה והתייעצו עמה.

אודליה ירשה את הגנים הטובים והוריה דאגו לכך שבתם, בניגוד להם, תלמד ותמצה את הפוטנציאל שלה. שלושת בנותיה של אודליה, אחת מהן לקוית למידה, שהו בארה"ב  בעת לימודיה באוניברסיטת הרווארד בבוסטון ב-2001. הן שולבו בבית הספר המקומי והתקשו בשפה האנגלית, אולם שם המערכת החינוכית לקחה אחריות על כל הטיפולים. הם נהגו להוציא את הילדות מהכיתה ולעבוד אתן באופן פרטי, בין כתלי בית הספר. שיטה זו הוכיחה את יעילותה  ובנותיה של אודליה התקדמו והתגברו על הקשיים.

"יש לך שעה וחצי פנויות?". קריאה להתנדבות של העמותה
"יש לך שעה וחצי פנויות?". קריאה להתנדבות של העמותה

"הכל התחיל בסביון, מקום מגורי", מספרת אודליה. "פניתי למנהלת בית הספר באור יהודה בהצעה לעזור לתלמידים שמתקשים במקצוע זה או אחר והיא ביקשה עזרה בשפה האנגלית. גייסתי חמש חברות שגרו גם הן בסביון, וביחד קיבלנו תלמידים שהתקשו בשפה והתחלנו להיפגש עימם בבית הספר. הנוהל היה שהם יצאו מהכיתה ובאותה שעה עבדנו אתם, אחד על אחד. במקביל, תלינו מודעות וקראנו למתנדבים  בכל מקום אפשרי, בדואר, במרכז הספורט, בסופר, אפילו אצל המניקוריסטית… בהמשך, מנהלת ביה"ס ביקשה מאתנו מתנדבים למקצועות נוספים".

הגוף הזה החל לגדול, ממשיכה אודליה. "החזון שלנו היה לצמצם את הפערים, לקדם את החינוך לכל ילד ולהעניק הזדמנות שווה להצלחה. פעמים רבות קיבלנו רעיונות מהמתנדבים עצמם. לדוגמה: מתנדבת אחת ביקשה ילדים שהם דווקא מצטיינים משכבות סוציו-אקונומיות מוחלשות. מרקע חברתי זה חלק מהמשפחות לא דוחפות  את ילדיהם להישגים בלימודים  ואף מעודדות אותם להתרכז בעבודות שמביאות פרנסה. זה  היה חידוש ואתגר שכן עד אותו שלב העמותה חיפשה רק תלמידים חלשים. כך העזרה התרחבה כאשר הדגש כמובן, בראש ובראשונה, לנכשלים – אבל גם למצטיינים שזקוקים לעידוד".

העמותה התרחבה לאזורים רבים נוספים בכל הארץ. היום, לאחר 12 שנים, כ-3,500 תלמידים נעזרים במתנדבי העמותה. כ-1,500 מתנדבים מעשירים את התלמידים. 50 רכזים בכל הארץ אחראים לגיוס המתנדבים.

בכנס בו נוכחתי קיבלתי קצת הארה לגבי מבנה העמותה. את הרכזים עצמם בוחרת  אודליה. היא מראיינת אותם אישית והיא המחליטה מי מתאים לתפקיד. הרכז מאתר מתנדבים ונפגש עם כל אחד להיכרות  אישית.  לאחר מכן הוא מקשר את המתנדבים המתאימים עם המורים בבית הספר באזורו  והם  מחליטים  על ההתאמה בין המתנדב לתלמיד. "הקריטריון החשוב ביותר", אומרת אודליה, "הוא אישיות המתנדב. חשוב שתהיה לו יכולת הקשבה, הכלה של הילד, כיוון לערכים חיוביים. מתנדב שהוא עצמו בעל משפחה יציבה עם ערכים נכונים יהיה מנטור טוב של התלמיד ויהווה דוגמה עבורו. המתנדב חייב לתת מינימום שעה וחצי בשבוע ולהתמיד בכך".

המטה הראשי ממוקם בסביון ובמקום מועסקות חמש עובדות בשכר לא גבוה והן הדואגות להשתלמויות, לרכזים ולמתנדבים, לביטוחים ולניהול העמותה. סביון מנדבת את המשרדים ורוב חברי ההנהלה הם מתושביה. כיום  מגויסים כמתנדבים גם פרופסורים, יוצאי צבא בדרגות גבוהות, אנשי עסקים ועוד. גילאי המתנדבים בין 20 ל-80. הממוצע הוא גיל 40-45.

עד לפני שנתיים לא הייתה תמיכה של משרד החינוך לעמותה וכיום יש תמיכה צנועה ביותר. המושג "פוש" הפך למושג של איכות: "שעות פוש" הפך למותג במשרד החינוך בזכות הרכזים.

עבודת הרכזים קשה ומפרכת. הם מנסים להשיג מתנדבים בכל מקום אפשרי. תחיה ארזי, חברתי, הצליחה לכלול את עמותת פוש ברשימת העמותות המוכרות באוניברסיטת באר שבע. הווה אומר: לאוניברסיטה יש רשימת עמותות בהן היא מכירה, והסטודנטים יכולים להתנדב אליהן ובתמורה הם יכולים לקבל נקודות זכות  או הטבות אחרות. פעם בשנה מקיים הדיקן יריד עמותות  באוניברסיטה והסטודנטים בודקים את האפשרויות וטיב ההתנדבות ונרשמים. השגת ההכרה בעמותת פוש על ידי האוניברסיטה אינה דבר מובן מאליו, שכן רק בבאר שבע ישנן כ-100 עמותות מתנדבים.

כיום עמותת פוש מוכרת גם באוניברסיטת בר-אילן, במרכז הבינתחומי ובסמינר הקיבוצים. מתקיימים קשרים עם מכון ויצמן, חברת רפאל, תע"ש, חברות הייטק ועוד. קיים  שיתוף פעולה עם עיריות ורשויות מקומיות, מרכזי למידה, פנימיות יום  ומתנ"סים.

בהיותי חברת הוועד המנהל של ויצו העולמית ידעתי על שיתוף פעולה של עמותת פוש עם בית הספר אבן יהודה בכפר הנוער ויצו הדסים. זהו בית ספר תיכון אזורי בו לומדים תלמידי הפנימיה  וגם 1,300 תלמידים נוספים מהאזור. בבית הספר פועל צוות עם תכניות סיוע לסגירת פערים ולפיתוח מירבי של פוטנציאל עם צוות תגבור לימודי וכן תכניות מיוחדות לילדים שאינם משתלבים בביה"ס. כאן נכנס שיתוף הפעולה עם עמותת פוש. שמחתי לשמוע  מד"ר כרמלה דקל, יו"ר האגף לחינוך בויצו העולמית, שהפעילות גדלה וכיום יש עשרים תלמידים שמקבלים תיגבור אישי ממתנדבי פוש ונהנים מהליווי החינוכי.

התוצאות נבחנות באמצעות משובים של המורים והמנהלים. ניתוח סטטיסטי הדגים את העובדה שכל תלמיד שקיבל מתנדב, שיפר את הציונים במקצוע בו הוא נעזר, אבל ניכר שיפור גם במקצועות אחרים, ללא העזרה, שכן הוא קיבל עידוד וביטחון והחזיר את האמונה בעצמו וביכולת שלו.

הרכזים המתנדבים סיפרו  בכנס כיצד הם "דוחפים" את המידע על העמותה בכל האמצעים. הרכז בקיסריה סיפר כיצד השתחל למועדון הברידג' וביקש מיוזם הכנסים להעמיד עמדה בכניסה עם אפשרות לדבר שלושדקות בכנסים שונים ובאסיפות.  ה"פוש" הזה הוכיח את עצמו והביא למתנדבים נוספים ולפעמים גם לתרומות.

אודליה זכתה בפרסים רבים על פעילותה, ביניהם: פרס מגן שר הרווחה ב-2008 וכן באות הנשיא למתנדב ע"י שמעון פרס ב-2009. המוטו של העמותה מתבטא גם בהמנון מיוחד שחובר עבורה על ידי תלמהאלגון-רוז, השיר "שרים בגבעה": שהמוטו שלו הוא "נושיט לו יד, ניתן לו פוש, והוא ילמד, יצא מהיאוש."… מתאים לה, לאודליה, שיהיה לעמותה המנון מוסיקלי שכן אחד מתחביביה הוא שירה. למרות סדר היום העמוס, אודליה מוצאת זמן ושרה "במקהלה הקאמרית רמת גן", שמופיעה בקונצרטים ברחבי הארץ.

לפני שנפרדנו הוסיפה אודליה בחיוך מקסים: "בבקשה, אל תשכחי בכתבה להדגיש את הצורך כל הזמן במתנדבים נוספים ולבקש שיתקשרו למשרדנו בסביון". מבחינתה של אודליה, אין סוף לאפשרויות, השמיים הם הגבול.

2 Comments

  1. שיה מלכין
    24 בדצמבר 2013 @ 7:58

    עמילה, תודה על התגובה שלך, זה נכון שאני מנסה לשים דגש על החיובי ולהראות את חצי הכוס המלאה.
    המצב בארצנו הקטנה קשה כל כך ולולא עמותות המתנדבים הרבות שעושות את מה שהמדינה צריכה הייתה לבצע, המצב היה גרוע עוד יותר. כרגיל, התגובות שלך מקוריות עם משחקי לשון נפלאים, כשרון מיוחד בפני עצמו.

  2. עמי קולומבוס
    21 בדצמבר 2013 @ 23:59

    שיה יקרה,
    כמנהגך תמיד מאירה את פנים, מאירה פנים של יופי באדם אצלנו,
    מודה לך, אודה ליה' ואודה לאודליה.

    ואין כמו ציטוי אי אלו שורות משירו האלמותי של חיים נחמן ביאליק –

    לַמִּתְנַדְּבִים בָּעָם
    …..
    לְעֶזְרַת הָעָם! לְעֶזְרַת הָעָם!

    בַּמֶּה? אַל-תִּשְׁאָלוּ – בַּאֲשֶׁר נִמְצָאָה!
    בְּמִי? אַל-תִּבְדֹּקוּ – כֹּל לִבּוֹ יִדְּבֶנּוּ!
    חִשְׂפוּ הָאוֹר! גַּלּוּ הָאוֹר!
    הוֹי, הָבוּ-נָא יַחְדָּו לָעֲבֹדָה הַגְּדוֹלָה!
    הַעֲמִידוּ אֶת-עַמְּכֶם, הָקִימוּ הַדּוֹר!

    חִשְׂפוּ אוֹר, חִשְׂפוּ אוֹר!
    ……
    אודיסא, תר"ס, תשרי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן