Skip to content

מתווה בגין-פראוור – הסוף. נתניהו החליט לעצור את החקיקה

במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינס השר לשעבר בני בגין, הוא הודיע שראש הממשלה אימץ את הצעתו: לסגת מהליך החקיקה ולגנוז את התכנית שנועדה להסדיר את התיישבות הבדואים בנגב. בגין, שהשקיע חודשים רבים בגיבוש התכנית, סיפר: "שמענו יותר מאלף בדואים. אני עצמי נפגשתי עם 600 מהם. לא רק שמענו, גם הקשבנו להם בתשומת לב. ולא רק הקשבנו, […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"עשינו כמיטב יכולתנו, אך לפעמים צריך להכיר במציאות". בכך סיכם היום השר לשעבר, בני בגין, את הסיבה המרכזית להמלצה שהניח על שולחן רש הממשלה – לסגת מהליכי החקיקה של תכנית בגין-פראוור ולגנוז אותה סופית. ראש הממשלה נתניהו קיבל את המלצתו של בגין והחליט להפסיק את הליכי החקיקה של התכנית, שהייתה אמורה להסדיר את פריסת היישובים הבדואיים בנגב.

"השתלטות עויינת על הצעת החוק". בני בגין (צילום: אתר הכנסת)
"השתלטות עויינת על הצעת החוק". בני בגין (צילום: אתר הכנסת)

"מאז החל הדיון בהצעת החוק בוועדת הפנים של הכנסת, חברו יחדיו ימין ושמאל, ערבים ויהודים – תוך ניצול מצוקתם של בדואים רבים – כדי לחמם את האווירה עד לרתיחה לשם רווח פוליטי", האשים בגין במסיבת עיתונאים שכינס אחר הצהריים. "ספסרי המצוקה יכולים להשיג הישגים מסוימים ולהבטיח אפילו את מקומם בכנסת הבאה וכך לא יוכלו לנצח את המציאות בנגב".

בגין  טען כי השינויים שמציעים לקיים במתווה הם הרסניים ומעוותים את כוונתה האמיתית של הצעת החוק – ולכן ההקפאה של החוק הכרחית. "לפני מספר ימים הודיע יו"ר הקואליציה שאין רוב לתמיכה בחוק במתווה הקיים", אמר בגין. "נמסר גם כי יש לבצע שינויים מרחיקי לכת מטעם הממשלה. אין לאפשר השתלטות עוינת על הצעת החוק – אין לאפשר את חטיפתה ועיוותה".

בגין, שהשקיע חודשים רבים בגיבושה של התכנית, סיפר: "שמענו יותר מאלף בדואים. אני בעצמי נפגשתי עם 600 מהם. את ההערות היסודיות הטמעתי בהצעת החוק. לא רק שמענו, גם הקשבנו להם בתשומת לב. ולא רק הקשבנו, אלא גם הטמענו. יצאנו לשטח. הלכנו אליהם. כמה מחבריי חשבו שזו היענות מוגזמת".

הפגנות נגד תכנית פראוור ביפו (צילום: דן בר דוב)
הפגנות נגד תכנית פראוור ביפו (צילום: דן בר דוב)
(צילום: דן בר דוב)
"ספסרי המצוקה יכולים להשיג הישגים מסוימים" (צילום: דן בר דוב)

בהמשך לדבריו של בני בגין פרסמה לשכת ראש הממשלה הודעה ובה נאמר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מודה לשר לשעבר בני בגין על מאמציו הרבים להסדרת התיישבות הבדואים בנגב. "בני בגין ביצע את המשימה הלאומית באמונה ודבקות רואיים להערכה. נמשיך לפעול כדי למצוא פתרון לסוגיה החשובה הזאת למען כלל תושבי הנגב".

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג הגיב על גניזת תוכנית פראוור בהודעה כי מפלגתו תגיש תוכנית משלה: "לתוכנית פראוור קמו התנגדויות מצד הבדואים בנגב ומצד הימין הקיצוני, וראש הממשלה החליט, כהרגלו, לא להחליט, ולגנוז את התוכנית. בינתיים, 80 אלף איש, אזרחי המדינה, חלקם משרתים בסדיר ובמילואים, נותרו לגור ביישובים שלא נמצאים על המפה, ללא חשמל, מים, תשתיות ומקורות תעסוקה.

"אסור שגניזת תוכנית פראוור (והתוכניות שהיו לפניה) יקבעו תודעה, כאילו המצב בנגב אינו פתיר", אומר הרצוג. "לכן, אני עומד להגיש תוכנית של מפלגת העבודה לפתרון הסוגיה הזאת, שמשחרת לפתחה של החברה הישראלית מאז הקמת המדינה. זו תהיה תוכנית מאוזנת, בשיתוף מומחים ובעלי מקצוע שעוסקים בנושא מזה שנים ארוכות, אשר משתפת ולוקחת בחשבון את הצרכים של כל הנוגעים בדבר.

"אין להשלים עם מצב שבו הבדואים בנגב הם החור השחור של החברה הישראלית. אפשר להביא פתרון, משתף, מאוזן, מקובל, שיהיה לטובת הקהילה ולטובת החברה הישראלית כולה", קובע ח"כ הרצוג.

ח"כ עומר בר-לב (העבודה), המשמש כיו"ר השדולה למען האוכלוסייה הבדואית בכנסת, בירך את ראש הממשלה על גניזת התכנית ואמר: "יש להשקיע בקידום מערכת הבריאות והחינוך ולהסדיר כפרים או חלקים מכפרים בלתי מוכרים שיושבים על אדמות מדינה, בכדי להחזיר את האמון בין המדינה לתושביה הבדואים. רק כך, ניתן יהיה להגיע בסופו של יום גם לחקיקת חוק ולהסדרת סוגיה אסטרטגית זו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן