Skip to content

טבעת חנק כלכלית: עוד עיצומים כלכליים של ארה"ב על איראן

ארצות הברית מחריפה את המאבק: תיקון חוק שעבר בקונגרס ושעליו חתם אובמה מאפשר להקפיא נכסים השייכים לממשלת איראן, ומטיל סנקציות על גופים פיננסיים המבצעים עיסקאות נפט באמצעות הבנק המרכזי של איראן מאת גרשון גירון הקרב המדיני בין וושינגטון לטהרן עבר כבר מזמן למלחמה כלכלית. היום הלך הנשיא אובמה צעד נוסף בדו-קרב הזה, כאשר הודיע על […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ארצות הברית מחריפה את המאבק: תיקון חוק שעבר בקונגרס ושעליו חתם אובמה מאפשר להקפיא נכסים השייכים לממשלת איראן, ומטיל סנקציות על גופים פיננסיים המבצעים עיסקאות נפט באמצעות הבנק המרכזי של איראן

מאת גרשון גירון

אולטימטום כלכלי. אובמה

הקרב המדיני בין וושינגטון לטהרן עבר כבר מזמן למלחמה כלכלית. היום הלך הנשיא אובמה צעד נוסף בדו-קרב הזה, כאשר הודיע על הטלת עיצומים נוקשים יותר על הבנק המרכזי של איראן. זאת, שעה שהמתח גובר כשאיראן מוסיפה לקדם את תוכניתה הגרעינית ובכלי התקשורת מתפרסמים שוב ושוב דיווחים על כוונת ישראל לתקוף את מתקני הגרעין שלה.

במכתב ששיגר לקונגרס נימק אובמה שעיצומים נוספים נחוצים "בפרט לאור מעשי התרמית של הבנק המרכזי של איראן ובנקים איראניים אחרים". הוא מנה בין המעשים הללו הסתרת עסקאות אסורות עם צדדים שלישיים, ליקויים במשטר איסור הלבנת הכספים של איראן והסיכון הבלתי מתקבל על הדעת לכלל המערכת הכספית הבינלאומית הכרוך בפעילויותיה של איראן.

העיצומים על הבנק המרכזי נכללו בתיקון לחוק ההגנה רחב ההיקף שאושר על ידי אובמה בסוף השנה. הבית הלבן הודיע שאובמה חתם ביום ראשון על התקנה האוכפת את העיצומים.

העיצומים התקיפים נובעים מניסיונו הבית הלבן להדק את הלחץ על איראן כדי להביאה לזניחת תוכניתה הגרעינית ולהניא את ישראל מלתקוף את איראן על דעת עצמה – צעד העלול לערער את המזרח התיכון כולו ולזעזע את כלכלת העולם.

ביום ראשון אמר אובמה שאינו מאמין שישראל החליטה האם לתקוף את איראן והוא עדיין מאמין באפשרות פתרון דיפלומטי.

איראן עומדת על כך שתוכניתה הגרעינית נועדה לצרכי שלום, אולם המערב מאשים אותה בפיתוח הידע הנחוץ לבניית נשק גרעיני. מזכיר ההגנה, ליאון פנטה, נמנע בשבוע שעבר מסתירת דיווח על פיו הוא מאמין שישראל תתקוף את אירן באביב בניסיון לעכב את תוכנית הגרעין של הרפובליקה האסלאמית.

הבית הלבן אמר ביום שני שתזמון העיצומים הנוקשים יותר אינו קשור לסכנת המתקפה הישראלית. "העיצומים שלנו גוברים בהתמדה וזהו חלק מההסלמה" אמר ג'יי קארני, דובר הבית הלבן.

משרד האוצר האמריקני הודיע ביום שני שהעיצומים מדגישים את נחישותו של המימשל לראות באיראן אחראית לעמוד בהתחייבויותיה הבינלאומית בנוגע לתוכנית הגרעין. על פי ההצהרה, על איראן להפנים "שהיא עומדת בפני לחץ כלכלי ודיפלומטי הולך וגובר", עד שתתמודד עם דאגותיו המבוססות של העולם בנוגע לכוונותיה הגרעיניות.

משרד האוצר הוסיף שמוסדות כספיים זרים המעורבים ב"עסקאות מיד שנייה" עם הבנק המרכזי של איראן לא יושפעו על ידי העיצומים שאובמה הטיל ביום,אך הם מסתכנים בענישה כזאת אם ייכנסו לעסקים משמעותיים עם הבנק או עם מוסדות כלכליים איראניים אחרים.

תיקון הסנקציות בחוק ההגנה מחייב ענישה אמריקנית של מוסדות כספיים זרים המנהלים עסקים באמצעות הבנק המרכזי של איראן כדי לייבא דלק. כמה מבנות בריתה של ארה"ב באירופה ובאסיה מנהלים עסקים כאלה עם איראן.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן