Skip to content

יום "שישי השחור": נזקים במאות מיליוני שקלים

לאמריקנים יש את יום "שישי השחור", שכולו חגיגת קניות. יום "שישי השחור" של מדינת ישראל היה פחות חגיגי ומשמח, בשל נזקים במאות מיליוני שקלים, כשרבבות נצורים ללא חשמל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ביום שישי פרצה אחת הסופות הקשות ביותר שידעה ישראל. לפני כשנה נכתבה כתבה כאן במדור, שהתריעה על כך שישראל תעמוד בפני מחדל גדול, אם הרשויות לא יפיקו לקחים מאירועי הסופה הקודמת, שהתרחשה בתחילת השנה. בינתיים הרבה לא נעשה.

מנזקי הסופה של "יום שישי השחור". מאהל ארלוזורוב (צילום: ציפי מנשה)
מנזקי הסופה של "יום שישי השחור". מאהל ארלוזורוב (צילום: ציפי מנשה)

ירושלים וצפת נצורות

לא ברור מה יקרה היום, אבל אם לוקחים בחשבון את התסריט הגרוע, אפשר יהיה לראות את ירושלים וצפת משותקות ביום יומיים הקרובים. הנזק למשק, כתוצאה מכך, יהיה לא קטן.

לפי נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נכון לשנת 2012 הועסקו בירושלים כ-310 אלף בני אדם. לפי שכר ממוצע של 9,206 שקל, אומדן הפגיעה במשק יכול להגיע לסכום של 140 מיליון שקל ביום, כתוצאה מהיעדרות ממקום העבודה.

במקרה של צפת שבפריפריה הנזק הכלכלי לא יהיה קטן. בשנת 2012 עבדו בצפת כ-52.5 אלף בני אדם. באותו האופן הפגיעה הכלכלית במשק יכולה להגיע לכ-25 מיליון שקל ליום. יחד הפגיעה במשק הכלכלי כתוצאה מהיעדרות ממקום העבודה הנזק הכלכלי עלול להגיע להיקף של 165 מיליון שקל ביום.

ירושלים וצפת חסומות ורבבות נותרו ללא חשמל. הדבר העיק במיוחד על משפחות עם ילדים וקשישים שהיו זקוקים לחימום ומזון. כדי להיות בטוחים כי אף תושב לא במצוקה עברו חיילי צה"ל בית בית, היכן שאף כף רגל ישראלית לא דרכה בה ימים ארוכים. עלות הפנייתם של חיילי צה"ל למשימות החילוץ רק תוסיף לעלויות.

אלו הם רק אומדנים. התמונה תתבהר רק לאחר שוך הסערה בעוד ימים ארוכים, אבל כבר עכשיו ברור כי הנזק הכלכלי יכול להיות גדול יותר ממה שהוערך בין שורות אלה.

לא משנה מאיזו זווית בוחנים את האירוע, ניתן היה לצמצם את הפגיעה. זה מתחיל מכך שכביש מספר 1 לא נסגר בזמן, וכלה בישובים שהגישה אליהם נחסמה, כי לא היו הכלים המתאימים שיכלו לפלס את הדרך אליהם.

[related-posts title="הכתבה המזהירה מהסופה בשנה שעברה"]

בכתבה משנה שעברה, בהשראת הסופה הקודמת, נרשם: “יש מקום, וחשוב שיקום גוף ממשלתי, שיאגד בתוכו צוות חושבים מתחומים רבים כמו כלכלנים, מתמטיקאים, מהנדסים, גיאולוגים, מטאורולוגים ואנשי מקצוע משלל תחומים, שינסו לרשום על נייר תרחישי קיצון אפשריים ואפילו את הדמיוניים ביותר, כמו, רעידת אדמה, התקפת טילים משברים כלכלים וכדומה, וזאת כדי לדעת מבעוד מועד כיצד להתמודד מולם ולמנוע מהמדינה להגיע לעברי פי פחת”.

מבקר המדינה הודיע, כי הוא מתכוון לחקור את תפקוד הרשויות בצל הסערה של הימים האחרונים. במקום לחפש אשמים – יותר נבון להקדיש זמן ומשאבים לחשוב כיצד למנוע את הסופה הבאה או הקטסטרופה הבאה.

צעד אחד יהיה להקים גוף ממשלתי, שיעסיק אנשי מקצוע מכל התחומים שינסו להעלות על דף את התסריטים הדמיוניים ביותר וכיצד ניתן יהיה להתמודד עימם. זה יעיל וכלכלי הרבה יותר מאשר להקים ועדת חקירה ולחפש את האשם התורן.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן