Skip to content

ובראש הגדוד עומד אצבעוני המפקד

מה ביקשנו? רק שיהיה לנו מנהיג. זה הכל. אחד שיהיה הראשון לזהות. כי אם יש אירוע טבע עצום ממדים יחסית למדינה קטנה כמו שלנו, ואז יוכיח לנו המנהיג שהוא מסוגל להנהיג. שיישב בראש הכוח, במרכז החמ"ל. שיהיה המפקד בשטח ולא מחדר המיטות המפונק, עם 6,000 נרות ריחניים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אם להיות כן לרגע, ביבי לא אשם במזג האוויר הסוער שעבר עלינו פעמיים במילניום, וכמו איילון שמוצף פעם בעשרים שנה, אולי עוד נכונה לנו מערכת סוערת כזו או יותר, עדיין בחורף הנוכחי. אני לא מאשים אותו או אף אחד אחר. שליטה על מזג האוויר יש רק בספרי מד"ב ובהוליווד. אולי גם אצל אורן זריף. די רדוד ואידיוטי להאשים מישהו על נזקי הסערה, עצומה ככל שתהיה (אלוהים יקר שלי, אני כותב בסלון, מול ערוץ 10 ויש פרסומות ליפה ולחנון. די, באמא'שך, תסגור אותם בשם גן החיות התנ"כי של הצדיקים!). סערה, נפלאה ונהדרת, שלג לבן ויפיפה. גשם, המון גשם, וריח של רעננות באוויר. לזה לבוא בטענות?

ביקור שכולו פוטו-אופ בחמ"ל. נתניהו בסערה (צילום: חיים צח, לע"מ)

הסערה עוד לא נגמרה, והיא גם לא התחילה בשבוע שעבר. הסערה הזו החלה מאז קום המדינה, וקיבלנו את הסטירה הראשונה והגדולה שלה באסון הכרמל 2010. מזג האוויר הודיע לנו חגיגית שהוא לא ממש סופר אותנו, ואנחנו עדיין משחקים במשחק "הפעם במאה שנה". פשוט עשינו את המקסימום אז, עם הכוחות שהיו לנו, ועשינו את המקסימום עכשיו עם הכוחות שיש לנו. המשטרה תפקדה באופן מלא, 100% יכולת. חברת חשמל על אלפיים עובדיה שיצאו לחרף נפשם גם עבדו בשיא היכולת של 100%, גם העיריות תפקדו 100% ביכולות שלהן לתת מענה סוציאלי וביטחון אזרחי למקלטים ואזורי כינוס מחוממים וארוחות חמות בשעות משבר. הממשלה תפקדה גם כן ב-100% מהיכולת שלה, על חדר המצב של משרד כלשהו, ושר הרווחה עשה 100% מיכולתו לעזור לנזקקים בכל הארץ, ושר האנרגיה עשה 100% בניהול משבר החשמל, וגם השר לביטחון פנים עשה 100% מיכולתו בתפעול המשטרה, וגם ראש הממשלה, אפילו הוא, עשה 100% מיכולתו הגאונית והנדירה לתפקד בשעת משבר, להנהיג את העם, כהרגלו, בלי לצווח איראן-איראן.

תפסיקו להתלונן, כי זה המקסימום שאנחנו יכולים לתת מול סערה קטנטונת בקנה מידה אירופי של שלושה ימים ברוטו. עשינו את הכל וזה מה שיש. זה הכל. אין לנו יותר מזה, פשוט לא הכנו יותר מזה. כמו שנגמר לנו חומר האנטי בעירה נגד שריפות בערך שעתיים מההתחלה, כי לא קנינו (זה יקר אפילו שיש תקן מינימום), גם עכשיו נגמרו לנו הכלים להתמודד שעתיים מההתחלה. באמת שאני לא מאשים אף אחד.  כולם עבדו קשה מאוד, כולם כמובן הצליחו ובדרך הרי גם עושים טעויות, אלו החיים. מי שיכול היה לעשות לפני, עשה לפני, גזם עצים, ניקה מרזבים ובורות ניקוז, הכין שקי מלח ומפלסות שלג ומיחם לשתייה חמה. כולם עשו את מה שכתוב להם "בתקן" לעשות. אף אחד לא עשה יותר, לא קנה יותר שמיכות, לא הכין עוד מלח, לא הכשיר מקלט גדול או אולם ענק לקלוט מפונים ולא טרח לדאוג לאפשרות של ארוחות חמות לנצורים. למה? כי מעולם לא הזדקקנו לזה, זה לא קורה בישראל, ובעיקר כי "יהיה בסדר, נסתדר". כי צה"ל בשטח. 

אין יכולת ואין היגיון בהתכוננות לאפוקליפסה

נכון, אין מה להכין את המערכות להתמודד עם סיטואציית האפוקליפסה בכל רגע נתון. זה יקר להחריד, ואולי בכלל אנחנו לא יודעים להגדיר את הארמגדון הישראלי שלנו ולהתכונן אליו. התחושה שהכתובת הזו לחוסר היכולת שלנו להתמודד עם אסון טבע או אסון מלחמתי, מוארת בניאון ענקי כמו שלט של מקדונלדס מעל הכנסת, לא ממש מוזרה לכם. הרי אנחנו חיים כאן ממחדל לוועדה לחקר המחדל, אנחנו יודעים שלא נצליח להתמודד. למה? כי לא הצלחנו בעבר, והמציאות מתחילה להיות גדולה עלינו. עם יד על הלב, איפה הפוליטיקאי שיעמוד בראש המחנה ויציב לנו מראה למציאות, ונודה בכנות בנינו לבין עצמנו, כי אנחנו לא מוכנים בכלל, בצורה הברורה והמובהקת ביותר, להתמודד מול מתקפה של עשרות אלפי טילים מהחיזבאללה, או אלפי טילים בליסטיים מאיראן, או ברעידת אדמה בינונית פלוס, אפילו לא בדרגה גבוהה באמת. אין לנו את היכולת, אין לנו את הכלים. וזו בעיה פשוטה שכסף פותר בקלות. הבעיה שלנו היא אחרת. זו בעיית ה-100%.

עשינו 100%, וזה לא מספיק, לא קרוב להיות מספיק. ה-100% של המנהיגים שלנו זה לא מספיק. תכירו במציאות הקפואה, אין לנו מנהיגים שיכולים להוביל את המדינה בשעת משבר קטן במזג האוויר ואלו הם שהכינו את המערכות להתמודדות, ואלו הם שמובילים אותנו למשבר הבא. יש לנו מפקדי משטרה חלשים, שרי ממשלה חלשים, וראש ממשלה אחד שעסוק בשופינג של חייו במקום להנהיג את המדינה. ראש ממשלה שעושה מסיבת עיתונאים בזויה ועלובה, מבודחת, בזמן שיש עשרות אלפי משפחות ללא חשמל במשך ימים, מנותקים מהעולם, ועוד מסיבת עיתונאים אחרי שהסערה הסתיימה. לא הנהיג תוך כדי, לא היה בחמ"ל בזמן הפעולות, לא חילק הוראות, נתן הנחיות, פיקד מהשטח, ושחרר כספים להתמודדות אד-הוק. כלום, ביבי עשה כלום אחד גדול.

ומה ביקשנו בזמנים כאלה? שיהיה לנו מנהיג. זה הכל. אחד שיהיה הראשון לזהות, כי אם יש אירוע טבע עצום ממדים יחסית למדינה קטנה כמו שלנו, ואז יוכיח לנו המנהיג או הוא לא רק קינג אלא קינג מנהיג, ויעמוד לו אותו מנהיג בראש הכוח, במרכז החמ"ל, בלב המערכת וינווט את הכל משם, מהשטח, איפה שצריך, ולא מחדר המיטות המפונק עם 6,000 נרות ריחניים ורום סרוויס לכל החיים, במימון מלא. את זה היינו אמורים ללמוד עד היום, להסיק מאסון הכרמל, ולא למדנו ולא הסקנו. מי יכול להסביר למה לעזאזל מאז הכרמל, אין לנו חמ"ל לאומי לאסונות כאלו שיודע להיפתח ברגע הנכון, מוכן ומזומן לקלוט אליו את הפיקוד והאנשים המוכשרים לכך? למה לא הכרזנו מיהו הגורם שמנהל אסונות טבע ומפקד על כל כוחות החילוץ וההצלה? אלוף פיקוד העורף אולי? עד מתי נמשיך עם תכנית העבודה הנצחית בשם "יהיה בסדר"?

מסיבות עיתונאים מבודחות, הוראות מנותקות ממש מנהיגות

יהיה בסדר. באמת עם שלם רק חיכה לסיום סופת השלגים הזו, בשביל לשמוע את קינג ביבי מסביר לכולם (12 שעות אחרי שהטבע נרגע!) כי צריך קודם כל להציל חיים. בחייאת ביבי, כל כוחות ההצלה במדינה והאזרחים חיכו רק לך בשביל לשמוע את הפקודות החשובות כל כך? הם לא יודעים מה לעשות? כל אירוע הכרמל חוזר על עצמו, שמש העמים רק צריך להצטלם עם המסוק או רכב הכיבוי, משקפת לשלום לסופרטאנקר. הצגה של ביבי, הכל נועד לפוטו-אופ, לכסות על עליבות מנהיגותית שיום אחרי יום מתגלה במלוא מערומיה, לשמוע את השקרים שהכל בשליטה, אין בכלל בעיות, עברנו בשלום, ניצחנו.

בבה"ד 1 מלמדים שמפקד עומד בראש הכוח. בישראל המפקד מחפש את הרגע הנכון להצטלם בשביל קולות בקלפי, כל השאר לא חשוב, במילא הוא יספר שהכל דבש, "נס משמים" ועבודת הכנה מעולה שלו עצמו להנחיות שהוא נתן, הוא באופן אישי.

מה יעזור לנו לחפש אשמים? אנחנו אשמים שאנחנו בוחרים בהם, בנכשלים, בכישלונות, שוב ושוב ושוב.

[related-posts title="מאמרים קודמים:"]

5 Comments

  1. גידי
    20 בדצמבר 2013 @ 17:24

    עמית מנדלזון הנכבד ,אני התייחסתי לעיתונאים מהשמאל בצורה כללית,למה לתקוף אותי אישית…?

  2. גידי
    20 בדצמבר 2013 @ 8:44

    זיו יקירי,שנינו כנראה בדעות שונות.אני תקפתי את העיתונות השמאלנית בכלל.למה אתה תוקף אותי אישית…?

  3. גידי
    17 בדצמבר 2013 @ 14:07

    וואלה הפעם זיו צודק.איך פספסנו את הסערה,ולא כתבנו מראש שיש סערה גדולה וצריך להערך,למה לא כתבנו שיש למנות שר x לנהל את המשבר שיבוא,למה לא הצענו את פיקוד העורף לניהול המשבר(היכן השר…)עד מתי תוכנית העבודה הנצחית והבלתי מעורערת תהיה …עוד פעם חשבנו שלהיות עיתונאי טוב זה זה הראשון לזהות …ולתקוף את ביבי…?!
    מסתבר שלהיות עיתונאי ובמיוחד שמאלני קיצוני זה קל ומכניס.

    • זיו טרנר
      17 בדצמבר 2013 @ 15:00

      היכולת של ימניים קיצוניים כמוך להבנת הנקרא היא תופעת טבע שעדיין לא נחקרה.

    • עמית מנדלזון
      17 בדצמבר 2013 @ 16:16

      קל ומכניס ??? עם קוראים כמוך ? קשה פי כמה, הרי אתם יודעים לקרוא היטב אבל לא מבינים מילה, אתם רואים מה מתרחש אבל לא קולטים, משהו משובש במערכת קליטת הנתונים של ימניים קיצוניים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן