Skip to content

ועדה מיוחדת תבחן את סוגיית הגיוס של בני העדה הנוצרית

בוועדה בראשות ח"כ איילת שקד יהיו חברים גם ח"כ ישראל חסון וח"כ דוד רותם. נציג הפורום לגיוס נוצרים, שאדי חלול: "כל זמן שמדינת ישראל תמשיך להגדיר את האוכלוסייה הנוצרית בארץ כחלק בלתי נפרד מקבוצת המיעוטים המוגדרת כ'ערבים' - שילובם של הנוצרים בצה"ל ובמדינה בכלל ימשיך להיות בגדר כישלון"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תוקם ועדה מיוחדת לבחינת גיוס בני העדה הנוצרית לצה"ל. כך החליטה יו"ר הוועדה המיוחדת לשוויון בנטל, ח"כ איילת שקד (הבית היהודי), בסיכומו של דיון שיזם ח"כ דוד רותם (הליכוד ביתנו) בנושא שילוב בני המיעוטים בצה"ל ובמסגרות השירות הלאומי אזרחי.

לדברי יוזם הדיון ח"כ דודו רותם, "שוויון בנטל פירושו שוויון בין כל אזרח מדינת ישראל, כולל בני המיעוטים ולא רק למול החרדים. לא יכול להיות שמשרד הביטחון ממשיך לממש את חוק חובת הגיוס על פי שיקול דעתו. חובת הגיוס חייבת להיות שווה בפני כולם, כולל של בני המיעוטים, אם לצה"ל ואם לשירות האזרחי בקהילות בני המיעוטים".

צה"ל. גם לבני העדה הנוצרית (צילום ארכיון: רפי מיכאלי)
צה"ל. גם לבני העדה הנוצרית (צילום ארכיון: רפי מיכאלי)

נציג הפורום לגיוס נוצרים, שאדי חלול, אמר לחברי הוועדה: "כל זמן שמדינת ישראל תמשיך להגדיר את האוכלוסייה הנוצרית בארץ כחלק בלתי נפרד מקבוצת המיעוטים המוגדרת כ'ערבים' – שילובם של הנוצרים בצה"ל ובמדינה בכלל ימשיך להיות בגדר כישלון. חייבים להבין שאנחנו לא חלק מערביי ישראל. צריך להפריד אותנו מקבוצת הערבים. יש לנו היסטוריה שונה, מסורת, תרבות, מנטאליות ושפה שונה.

"הצעירים הנוצרים מבינים מה המדינה נותנת להם בניגוד למה שיקבלו במדינות ערב", אמר חלול. "ישראל היא המדינה הצודקת ועלינו להשתלב בה. אם יתייחסו אלינו באופן שונה מערביי ישראל ניתן יהיה להגדיל את אחוז הגיוס לצה"ל ב 100 אחוז. מדינת ישראל היא זו שאחראית עלינו ולא אף אחד אחר, לא הרשות הפלסטינית ולא איש דת זה או אחר. אנחנו בני ערובה".

ח"כ ישראל חסון (קדימה): "הגיע הזמן שמדינת ישראל תיקח אחריות ותתחיל למסד את חובת גיוס חובה לבדואים בצפון וחובת הגיוס לנוצרים. למה אנחנו מחכים? זו תהיה שגיאה ענקית לא לעשות את זה במסגרת הצעת החוק לשוויון בנטל. יש כאן פוטנציאל לשינוי קונספט חברתי. יש לזה משמעות אדירה. אסור לנו לפחד. הגיע הזמן להבקיע את השלב הזה. חייבים לעשות עוד צעד אחד קדימה. אסור לנו להחמיץ את ההזדמנות לעשות את הצעד הזה שכולם חוששים ממנו".

מנכ"ל מנהלת השירות האזרחי לאומי, שר שלום ג'רבי, טען כי לצערו "אם הגיוס יהיה בכפייה על פי חוק, מספר המתגייסים רק ירד ביחס למה שקורה היום כשהתהליך מבוסס על התנדבות. כבר היום מאיימים על כל אותם צעירים שמבקשים להתנדב. דרשתי שיפתחו בהליכים כנגד המאיימים, פניתי ליועץ המשפטי לממשלה אך לצערי לא נוקטים נגדם שום צעד".

נציג עמותת "אם תרצו" אמר: "כבר למעלה משנה אנחנו מתריעים בפני כל גורמי הממשלה והשרים כנגד ההסתה והאלימות אבל תמיד התשובות הן לקוניות. נראה שיד ימין לא יודעת מה עושה יד שמאל. גופים שממומנים על ידי המדינה יוצרים הסתה".

את הישיבה סיכמה יו"ר הוועדה, ח"כ איילת שקד שאמרה כי בכוונתה להקים, על אף מגבלת הזמן, צוות ייעודי שיפעל במשך שבועיים כדי לבדוק באופן ממוקד את האפשרויות השונות שבהן אפשר לגייס באופן רחב יותר את האוכלוסייה הנוצרית לצה"ל ולא רק על בסיס התנדבותי. בצוות ישתתפו יו"ר הוועדה ח"כ שקד, ח"כ ישראל חסון וח"כ דוד רותם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן