Skip to content

מאות פליטים מול הכנסת: "מתקן חולות הוא כלא"

מאות פליטים שיצאו ממתקן הכליאה חולות וצעדו לירושלים, הגיעו היום להפגין מול הכנסת. "לא נתנגד בכוח למשטרה, אנחנו רק מבקשים שישמעו את זעקתנו", אמרו. בשלוש בצהריים הודיעו שוטרי ההגירה כי שעת המעצר קרבה וחצי שעה אחר כך החלו להעלותם לאטובוסים של השב"ס
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כארבע מאות פליטים מבקשי מקלט בישראל, מתוכם מאתיים שיצאו בצעדה רגלית מבאר שבע, הגיעו הבוקר (שלישי) באוטובוסים לירושלים. את הלילה עשו הצועדים בקיבוץ נחשון בשפלה. את הפליטים ליוו פעילי זכויות אדם ומשטרת ישראל. על פי חוק, בתום 48 שעות מחוץ למתקן הכליאה הפתוח "חולות", יכולה המשטרה לעצור אותם ולהעבירם לכלא סהרונים בדרום.

עם הגיעם לבירה הפגינו הפליטים מול קריית הממשלה והמשיכו להפגנה מול הכנסת. המפגינים נשאו בידיהם כרזות ושלטים עליהם נכתב: "מתקן חולות הוא כלא" ו"אנחנו צועדים בשביל חירות וזכויות". 

הזרים שעברו את הגבול לישראל נכלאו לפני יותר משנה ב"סהרונים", ולאחר פסיקת בית המשפט העליון שהורה לשחררם, הם הועברו למתקן הכליאה הפתוח החדש "חולות" בנגב. על פי החלטות הממשלה והתיקון לחוק למניעת הסתננות שעבר בכנסת לפני כשבוע, הם רשאים לצאת מהמתקן במהלך היום, אך לשוב אליו בערב.  לפני יומיים הם יצאו ממתקן השהייה ולא שבו אליו. לפי החוק החדש, מותר לרשויות החוק לעצור את מבקשי המקלט שיצאו ממתקן השהייה אם לא שבו אליו לאחר שתי יממות.

מול משרד ראש הממשלה (צילום: יפעת סולל)
מול משרד ראש הממשלה (צילום: יפעת סולל)
המפגינים צועדים לכנסת (צילום: יפעת סולל)
המפגינים מלווים בפעילי זכויות אדם צועדים לכנסת "למען חירות וזכויות" (צילום: יפעת סולל)
מתכנסים ומשלבים ידיים (צילום: יפעת סולל)
מתכנסים ומשלבים ידיים (צילום: יפעת סולל)
(צילום: יפעת סולל)
"עדיף להישאר במתקן". אנשי רשות ההגירה (צילום: יפעת סולל)

החשש היה כי היום יחלו פקחי רשות ההגירה, שנמצאים עם הקבוצה, לבצע את המעצרים. "חשוב לזכור שהמתקן פועל במקביל לתכנית רחבה, הכוללת אכיפה מוגברת וגיבוש הסדר עם מדינה שלישית ואנו מניחים שאנשים יבינו שזה הרעיון, ולכן עדיף להישאר במתקן", הגיבו אמש לתקשורת ברשות האוכלוסין וההגירה, "אין ספק שהם לא שבו למתקן לא בגלל איכות המתקן והתנאים בו, אלא בשל רצונם לצאת לעבוד", אמרו. הפליטים מצדם הבהירו כי אין בכוונתם להתנגד למשטרה. "אין לנו את הכוח ואת היכולת לקבוע החלטות בישראל, אבל אנו מקווים שהכנסת והממשלה ישמעו את זעקתנו".

חברת הכנסת זהבה גלאון (מרצ), שהצטרפה למפגינים, אמרה: "העובדה שהם העדיפו לצעוד יומיים בקור עז ולסבול ובלבד שלא לחזור למתקן הפתוח חולות, שהוא שם מכובס לבית כלא, מעידה על היותם אסירים בבית כלא".

פעילים מארגוני זכויות האדם, המלווים את מבקשי המקלט, טוענים כי התיקון החדש לחוק למניעת הסתננות אינו חוקתי ומכאן שהכנסת הפליטים למתקן השהייה הפתוח בנגב מהווה הלכה למעשה כליאה לכל דבר ועניין. "בג"ץ קבע כבר שמדובר בחוק לא חוקתי. הם היו אמורים להיות משוחררים. התחושה של החירות הנלקחת מאדם היא מצערת מאוד", אומרים הפעילים.

(צילום: יפעת סולל)
צופים בפינוי בחוסר אונים (צילום: יפעת סולל)

בשעה 15:00 החלו שוטרי ההגירה להזהיר את הפליטים כי בקרוב מאוד ייעצרו. בתגובה התיישבו המפגינים על הריצפה ושילבו ידיים בניסיון למנוע מעצרם. ב-15:21 החל הפינוי. שוטרי ההגירה ושוטרי יחידת עוז של השב"ס החלו להעלותם לאוטובוסים. חלק מהם עלה בלי שנדרשה הפעלת כוח וכמה סירבו לעלות ופונו בכול זאת לתוך האוטובוסים. פעילי זכויות האדם, שצפו בחוסר אונים במתרחש, פרצו בבכי. ב-12 דקות לפני השעה ארבע הסתיים הפינוי.

באירוע לציון 60 שנה להקמת משמר הגבול שהתקיים בכנסת, התייחס ראש הממשלה, בנימין נתניהו,  לפרשת הפליטים ואמר: "בלמנו את ההסתננות לאפס מסתננים באמצעות הקמת הגדר, באמצעות פעולות נוספות ובאמצעות אנשי משמר הגבול. כשם שאנו נחושים לשמור על גבולותינו, אנו נחושים לאכוף את החוק. החוק קיים לגבי כולם. חוק זה חוק ובטח שהוא חל גם על מסתנני העבודה הבלתי חוקיים. המסתננים שהועברו למתקן המיוחד שהוקם יכולים להיות בו או לחזור לארצותיהם".


 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן