Skip to content

"שבעה מיליון עיתונאים"

הוועדה המייעצת לבחינת הקריטריונים למתן תעודות עיתונאי של לשכת העיתונות הממשלתית (לע"מ) הרחיבה את ההגדרות גם לבלוגרים ופורטלים נישתיים. ההמלצות ייכנסו לתוקף בתוך כמה שבועות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המלצות הוועדה מוגשות לשר יורי אדלשטיין . "עם הפנים ללקוחות" (צילום:סקופ לע"מ)

הוועדה המייעצת לבחינת הקריטריונים למתן תעודות עיתונאי של לשכת העיתונות הממשלתית (לע"מ) המליצה לאחד את סוגי התעודות השונים המונפקות על ידי לע"מ תחת כותרת זהה אחת – תעודת לע"מ – GPO Card – אשר תשמש את כל העוסקים במקצועות התקשורת. ההמלצות הוגשו לשר יורי אדלשטיין ולמנכ"ל לע"מ, אורן הלמן.

הומלץ עוד להרחיב את תכולת ההגדרות המהותיות של אמצעי התקשורת ושל רשימת מקצועות התקשורת ובעלי התפקידים בשדה התקשורתי, כדי להתאימן לשינויים ולהתפתחויות בענף. ההגדרות החדשות כוללות מקצועות תקשורתיים ואמצעי תקשורת, שנעדרו מהן קודם לעדכון הכללים, דוגמת בלוגרים ופורטלים העוסקים בנושאי נישה.

ההגדרות החדשות שיצרה הוועדה מקלות על היוצרים הדוקומנטריים, שמטבע עבודתם אינם פועלים תחת קורת גג מקצועית קבועה. הוועדה הסירה מגבלות שונות שמנעו קבלת תעודות לע"מ, דוגמת היקפי תפוצה (הורד רף הכניסות לאתרים), דרישה להבחנה בין מנכ"ל ועורך אמצעי תקשורת והדרישה שמבקש התעודה יועסק במשרה מלאה באמצעי התקשורת.

יו"ר הוועדה, השופטת בדימוס שרה פריש, אמרה כי העמדות וההתייחסויות שהובאו בפני הוועדה חיזקו את הצורך בשינוי הכללים, תוך הרחבה של תכולת ההגדרות לאמצעי תקשורת לצורך הנפקת התעודות. "הקריטריונים למתן תעודות יהיו מכלילים ומכילים עד כמה שאפשר, תוך שמירה על התועלת המעשית ומניעת חלוקת יתר של תעודות לע"מ, מה שעלול להוביל לפגיעה בעבודה העיתונאית עצמה".

שר ההסברה והתפוצות, יולי אדלשטיין, אמר כי: "בימים של טענות כנגד סתימת פיות, טענות שנשמעות מוזרות, לפחות בעיניי, המלצות הוועדה הן בשורה של ממש שנועדה להרחיב ולא לצמצם את הפלורליזם ולהקטין מרחב את שיקול הדעת של הדרג הפקידותי לגבי מתן תעודת עיתונאי. הארגון יהפוך להיות עם הפנים ללקוחות. המלצות הוועדה מביאות לידי ביטוי את השינויים שאין להתכחש להם בהתפתחות הניו-מדיה ובשאלות מהי עיתונות ומיהו עיתונאי".

אורן הלמן, מנהל לע"מ, שעומד לסיים את תפקידו, אמר כי למעשה כולנו עיתונאים, שבעה מיליון עיתונאים, שכותבים טוקבקים, מעלים תכנים לרשתות החברתיות וליו-טיוב: "הגדרה בחקיקה של מיהו עיתונאי היא רעה לדמוקרטיה ורעה למקצוע העיתונות. חייבים למנוע אפשרות של השפעה על תכנים באמצעות הגדרה של מיהו עיתונאי.

"אני רואה חשיבות רבה בהמלצות הוועדה ובפתיחת השורות שתאפשר לדור צעיר של עיתונאים לקבל גישה למוקדי האירועים ולמקורות המידע הממשלתיים. מדובר ברפורמה אמיתית בפעילותה של לשכת העיתונות הממשלתית, שתביא לפלורליזם תקשורתי, לחיזוק הערך החשוב מאוד לדמוקרטיה – חופש העיתונות. מבנה הכללים החדש עליו המליצה הוועדה נותן מענה אמיתי לאתגרים הטכנולוגיים וההתפתחותיים עימם מתמודדת לע"מ".

המלצות הוועדה גובשו בהסכמתם של מרבית חבריה – שלום קיטל, יוסי אחימאיר, ניב קלדרון וסמיר דרוויש, למעט דעת מיעוט של חברת הוועדה ד"ר עמית לביא-דינור, לפיה תעודת לע"מ תונפק לכל מבקש, בכפוף להצהרה משפטית כי המבקש עוסק באופן שגרתי באחד מתחומי העבודה העיתונאית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן