Skip to content

הסוד של אדם: שקר הרייטינג והבל הריאליטי

25 שנים אחרי ההיסטריה שחולל כאן הזמר אדם, עם האלבום "סוד" ששיגע עשרות אלפי מעריצות, הוא חוזר לבמה רגע לפני שהוא מתקמבק עם אלבום שביעי. האם הוא יצליח לחזור מן הכפור?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בהגדרות של ימינו, אלבומו הראשון של אדם, "סוד", היה מוכתר כאלבום פלטינה. מעל 45 אלף עותקים נחטפו לאחר צאתו לשוק בשנת 1987. הפקה מצוינת של יזהר אשדות לתמליליה של זוגתו אלונה קמחי, הובילו את חיים כהן מעכו, העונה לשם הבימתי "אדם", להפוך בין לילה לכוכב נוצץ, שנאלץ להחליף כתובות ומספרי טלפונים בשל רדיפותיהן של אלפי נערות מעריצות, שביקשו לממש את הערצתן לאליל החדש של ישראל. להיטי זהב כ"אין מוצא", "נוסע רחוק" ו"סוד" כיכבו במצעדי ההשמעות של תחנות הרדיו. מקריירה כושלת בצרפת תחת השם כריס לייף, חוזר חיים כהן לישראל וכוכבו דורך אל פסגת ההצלחה.

"הרייטינג קצר, האמת האמנותית - ניצחית." אדם מודל 2013. צילום: קובי ריכטר

בימים טרום תוכניות ריאליטי, בזמנים שלא היו קיצורי דרך לפריים טיים הטלוויזיוני שמאחוריו עומדים אנשי התעשייה של המיינסטרים המבטיח, היווה אדם תופעה יוצאת דופן. בעוד זמרים ומוזיקאים אחרים חורשים במות ומתדפקים על דלתות שדרני הרדיו, אדם קטף את השמיים במחי יד.

אולם כפי שההצלחה פרצה בתנופה, כך התהילה דעכה. אדם לא הרים ידיים ובמחשבה שכל עבודה מכבדת את בעליה, הוא מצא את פרנסתו, בין היתר, כמנהל בידור בספינת תענוגות לוועדי עובדים.

עם התובנות שנאספו במשך השנים, עם כוונות ורצון להמשיך עם האני מאמין האישי שלו, עומד עכשיו אדם לקראת עבודה על אלבום חדש, אלבום אולפן שביעי. אך לפני כן הוא מבקש לאסוף את אותן מעריצות משנות השמונים ולחזור לשעה קלה אחורה בזמן, אל אותם ימים נוצצים, בחגיגה לכבוד חצי יובל לאלבומו הראשון "סוד".

לקראת המופע ואחרי הסרט "חיים ואדם", שביימה והפיקה מירי פרלמן עבור "יס דוקו", ביקשתי לשאול אותו שאלה אחת: עם ניסיון העבר העשיר שלך, מה אתה יכול לאמר לכל אותם מוזיקאים וזמרים צעירים, שמבקשים להגיע לפסגת הפריים טיים באמצעות תוכניות הריאליטי.

"הייתי מנסה להסביר להם, שהאמת האמיתית ב'הצלחה' היא האמת הכי אינטימית שלהם. זאת שהם יכולים לחשוף מול עצמם, ברגעים הכי נטולי אגו שלהם. שהעשייה היא המקום הנכון – וההצלחה היא תוצר לוואי רצוי. שהקיום המקצועי שלהם תלוי בנכונות לעבור דרך סיזיפית, נוקשה, חסרת פשרות ולא הוגנת ברובה. שתופעת הרייטינג היא תרבות קצרת טווח תמיד, אבל האמת האמנותית שלהם ניצחית. שמופעי פארק גדולים הם חוויה ממלאת ומדהימה, אך מרוקנת בו זמנית. ואם הם באמת רוצים את המקצוע הזה, הם צריכים לוודא שהם ממלאים את החלל לא בנתוני רייטינג אלא בעצמם."

כך חיים כהן, אדם, על תופעת הריאליטי, הרייטינג והשעבוד לחשיפת הרגע. מי שחווה זאת ללא הטכנולוגיה התקשורתית של ימינו, מבקש לפנות לזמרים ולזמרות הצעירים ולהאמין רק בעצמם ובעבודתם. ביום שני הבא, 23 בדצמבר, יופיע אדם עם שירי אלבומו "סוד" במועדון "זאפה" בהרצליה – ואני הולך לגלות את הסוד. "אם את לא לבד, אז זה כואב פחות, אגלה לך את הסוד, שלעולם בעצם אין גבולות…"

1 Comment

  1. ליאת
    18 בדצמבר 2013 @ 14:27

    אני אחת מאותן מעריצות שהיו אז ונשארו עד היום, אדם היה ונשאר בן אדם עם נשמה ענקית, אני שמחה להגיע בשבוע הבא לחוויה נוסטלגית!! המון בהצלחה!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן