Skip to content

המבקר: "מי שמסתובב ברחובות ירושלים רואה שהמצב לא לבן"

כך אמר היום מבקר המדינה, יוסף שפירא, בנמקו את החלטתו לבדוק היבטים שונים בהיערכות ואת פעילות הגופים השונים בהתמודדות עם הסופה. "נחמץ הלב לראות זקנים וילדים קופאים מקור ואין מי שיושיע אותם. יש להקפיד על מתן מענה הולם בעיקר לקבוצות חלשות אלו"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"מי שמסתובב ברחובות ירושלים רואה שהמצב  לא לבן  – הוא שחור". כך אמר הבוקר מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, בהתייחסו לסופת השלג ולכוונתו לקיים בדיקה על התנהלות המערכת והמוכנות לקראתה.

המבקר אמר את הדברים בכנס השנתי של לשכת המבקרים הפנימיים בתל-אביב. 

הפעם הסופה הייתה לבנה אך היא יכולה סופת טילים". מבקר המדינה יוסף שפירא (צילום: יצחק הררי)
הפעם הסופה הייתה לבנה אך היא יכולה סופת טילים". מבקר המדינה יוסף שפירא (צילום: יצחק הררי)

"אין מדובר באירוע פתאומי, וטרם תחילתה של הסערה כבר ניתן היה לצפות את עוצמתה על פי דיווחי החזאים״, אמר המבקר. ״בחלון זמן זה היה על המדינה להיערך בהתאם, וכפי שכבר הודעתי, בכוונתי לבחון את המוכנות של רשויות המדינה השונות באירוע זה, וכן לבחון את ההיערכות להתמודדות עם אירועים בקנה מידה שכזה, ובוודאי עם אירועים פתאומיים״.

המבקר הדגיש כי הקושי של האוכלוסיות החלשות, אשר לא יכלו להרשות לעצמן להיעקר מבתיהן, או לממן הוצאות מוגברות לחימום – היה גבוה יותר. "נחמץ הלב לראות זקנים וילדים קופאים מקור ואין מי שיושיע אותם. יש להקפיד על מתן מענה הולם בעיקר לקבוצות חלשות אלו, אשר באירועים מסוג זה נותרים לעתים בצידי הדרך", אמר המבקר.

 מבקר המדינה דחה את הביקורת על כך שהודיע במהלך הסופה, כי בדעתו לבדוק היבטים שונים בהיערכות ואת פעילות הגופים השונים בהתמודדות עם הסופה. "זה לא דוח ראשון לגבי היערכות העורף והתיאום בין הרשויות", אמר המבקר. "קיימנו התייעצויות האם על המבקר לומר את דברו בזמן אמת או לחכות לשוך הסערה. הגענו למסקנה שיש לומר זאת בצורה ברורה ולציין איזה גופים יש לבדוק. האמירה שלנו עשתה משהו לרשויות בזמן אמת וברגע הנכון. לא צריך שבעל תפקיד יבקש משר: 'תעשה לי טובה שלח לי רכב'. הדברים צריכים להיות מתואמים מראש בצורה מסודרת עם תכנית עבודה ברורה למקרה חירום. הפעם הסופה הייתה לבנה אך היא יכולה סופת טילים."

במקביל דנה גם הכנסת בהצעה לסדר על היערכות המדינה לסופה. ח"כ נחמן שי (העבודה) אמר:  "הייתה התרעה וראו שעומדת להתרחש סופה. מדוע המדינה לא נעזרה בפיקוד העורף. הדרישה שלנו ברורה – ועדת חקירה פרלמנטרית".

ח"כ דב חנין אמר כי חברי הכנסת יעסקו במצוקת האזרחים בסופה אך הוא מבקש לתרום זווית נוספת. הוא אמר כי משבר האקלים פירושו מצבי מזג אוויר קיצוניים וכי במאה ה-21 יהיו סופות רבות. הוא הציג דוגמאות לסופות רבות בעולם ואמר כי הסופות צריכות לגרום לנו לחשוב מה צריך וראוי לעשות. "הגיעה העת להשתחרר מכלכלת הנפט", אמר ח"כ חנין. "אנו צריכים לשאול מה יכול להיות חלקנו בפיתרון". הוא הצביע על עצירת מימון הממשלה בפרויקט להפחתת גזי חממה והזכיר כי הפחתת גזי החממה הייתה התחייבות מפורשת של נשיא מדינת ישראל.

ח"כ רונן הופמן (יש עתיד) אמר שלדעתו הרשויות במדינה לא קרסו ותפקדו היטב. ח"כ אחמד טיבי (רע"ם תע"ל) אמר כי " מי שהופתע – נכשל". הוא תהה למה היעדר המוכנות היה בכל זאת כה בולט. הוא הזכיר את סבלם של יישובים רבים – בית ג'אן, אבו גוש ושכונות שונות בירושלים. "היישובים המנותקים הרגישו כאילו הם בימי הביניים – בלי טלפונים ניידים, בלי יכולת להגיע לבתי חולים, ללא חשמל וללא חימום".

ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) אמר כי היה צריך להכריז על מצב חירום חלקי ולהקים חמ"ל אחוד ועל גופי התקשורת כולם היה לעבוד באמצעות גל פתוח מאוחד. הוא הציע כי המשרד להגנת העורף יהיה כפוף למשרד הביטחון. "האירוע הזה היה תרגיל", אמר ח"כ מוטי יוגב. ח"כ מיכל רוזין (מרצ) הדגישה כי דווקא השכבות החלשות הן אלה שייפגעו מהסופה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן