Skip to content

הסקוטי הוותיק מספייסייד: גלנפארקלס

הורדת המיסוי על משקאות היוקרה בארץ מביאה לחובבי הכהילים מבחר הזדמנויות למשקאות חדשים שעד היום הכבידו מאוד על הכיס • בין העולים החדשים לישראל: הוויסקי של מזקקת גלנפארקלס
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אופנת משקאות הוויסקי מתעוררת מתנומתה בתקופה האחרונה בישראל, וכנראה שהסיבה העיקרית היא הורדת המיסוי על משקאות יוקרה, שהחלה לפני כשישה חודשים. בעוד כהילים זולים, כמו וודקה פשוטה או ערק עממי התייקרו, אחד מן המשקאות שהרוויחו על כך הוא הוויסקי – בעיקר האיכותיים והיוקרתיים. עד לאחרונה, אדם שהיה מעוניין להביא וויסקי מיושן וטוב, היה צריך לרכוש זאת בדיוטי פרי או בחו"ל. כעת, ההבדל בין המחיר בחו"ל לזה הנמכר בגבולות ישראל זניח באופן יחסי, והזדמנות נהדרת זו ניצלה 'חברת שקד' (בעלי רשת החנויות 'דרך היין') כדי לייבא לארץ את משקאות מזקקת 'גלנפארקלס' הסקוטית.

שדות השעורה של מזקקת גלנפארקלס בסקוטלנד
שדות השעורה של מזקקת גלנפארקלס בסקוטלנד

המזקקה בספייסייד החלה את דרכה (באופן חוקי, לפחות) בשנת 1836, ונרכשה על ידי ג'ון גראנט בשנת 1865. גראנט היה איכר, ועל כן רכש את שטחי האדמה עבור 511.19 פאונד, מבלי לשים לב לאיכות המזקקה שבמרכז השדות שלו. בנו, ג'ורג', החליט להפוך את הוויסקי סינגל מאלט לעסק משפחתי ומשם התגלגלה והתפתחה המזקקה בין הדורות. כיום, למעלה מ-70,000 ליטר וויסקי, או בחישוב אחר, יותר מ-52,000 חביות מחזיקות במשקה השחום, המיוצר באופן מסורתי מאוד – תוך מגע ישיר של מיכלי הנחושת באש, זיקוקו, ולאחר מכן יישונו בחביות שרי וברבון בדימוס. לטענת המזקקה, לוויסקי אינו מוסף צבע – ובהחלט ניתן לראות את הצבע מתקרמל ככל שמתבגרות שנות היישון בחבית.

גלגול חביות במזקקה
גלגול חביות במזקקה

באופן כללי, איכות הוויסקי של גלנפארקלס נהדרת, ויש לשבח את העובדה שניתן להשיגם בארץ במחירים סבירים. יחד עם זאת, יש הבדל מהותי בין שנות ההבגרה של המשקאות השונים במזקקה, וכאן יש לבדוק לא רק את כיסו של הרוכש, אלא גם את טעמו.

רשמי טעימה – גלנפארקלס

 

גלנפארקלס, 8 שנים

הוויסקי הצעיר ביותר המיוצר במזקקה. צבעו זהוב כתמתם, האף מעניק רמז עדין לשרי, עשן לבן, טריות והרבה וניל. החיך עוצמתי וכוהלי, אך מתרכך לאחר מספר שניות ומותיר הרבה טעמי שרי וקרמל. הוויסקי מאוד נקי, חד, מדויק ולא עוקץ. הסיומת מרמזת לשוקולד.

מחיר: 219.90 שקל, ציון: ♥♥♥♥

גלנפארקלס, 10 שנים

גם כאן הצבע כתמתם, אך הניחוח מעט סגור יותר מקודמו. אפשר לחוש בתבלינים, סוכר שרוף, וניל ואף אגס. נקי יותר מהוויסקי הקודם, ובעיקר החיך מקבל הרבה מאוד וניל, פלפל לבן, פירות יבשים וקינמון. סיומת מתוקה, כוהלית עם רמז לעשן.

מחיר: 260 שקל, ציון: ♥♥♥♥♥

גלנפארקלס, 12 שנים

הכוהל כאן הוא 43% (ולא 40% כמו אחיו הצעירים יותר) ובהחלט ניתן לחוש זאת באף, המלווה בחמצון יתר, עישון רב, פירות יבשים, תבלינים אקזוטיים ווניל. החיך עשיר בפלפל, שרי וגם פה יש ווניל. אפילו הסיומת ונילית ומלווה באגוזים ופירות מיובשים.

מחיר: 265 שקל, ציון: ♥♥♥♥♥

גלנפארקלס, 15 שנים

צבעו פחות צלול מאחיו הקודמים ויותר חמאתי. וויסקי מסקרן (לפני הורדת המחירים, יש לשער כי מחירו היה סביב ה-800 שקל ויותר). האף עשיר בפירות מיובשים, חמאה, עשן, שרי ודבש. החיך מלא ונדיב, עם הרבה וניל, פירות וטעמים מכובדים. סיומת ארוכה המותירה טעם לעוד.

מחיר: 400 שקל, ציון: ♥♥♥♥

גלנפארקלס, 21 שנים

הצבע כאן מתכהה והופך ענברי. חלקלק מאוד בחיך, בעוד הבשומת מלאת דבש ווניל ושוקולד לבן. הוויסקי קל מאוד לשתייה, עדין ובהחלט הוויסקי שהייתם בוחרים לתת מתנה לקרוביכם.

מחיר: 570 שקל, ציון: ♥♥♥♥♥

גלנפארקלס, חבית 105

לא, זה אינו וויסקי בן 105 שנים, אלא וויסקי משפחתי המכונה תחת כותר זה. עוצמתי מאוד (60% כוהל), צבעו כהה מאוד, ניחוח עשיר בתפוחים אפויים, עשיר ובהחלט מיועד לאנשים שאוהבים את הטעמים העזים. קשה קצת לשתייה

מחיר: 400 שקל. ציון: ♥♥♥♥♥

גלנפארקלס, 25 שנים

טעמים מעושנים עוצמתיים, חיך בינונית עד קלה, אך בהחלט ניתן לחוש בטעמי החבית העציים. סיומת ארוכה ופירותית.

מחיר: טרם נקבע, עדיין לא נמכר בארץ. ללא ציון.

גלנפארקלס, 40 שנים

נעשה במהדורות קטנות, ומכיל 46% כוהל. מאוד בוגר, עשיר בשוקולד ומעודן.

מחיר: טרם נקבע, עדיין לא נמכר בארץ. ללא ציון.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן