Skip to content

נתניהו החליט לשחרר את שובת הרעב סאמר עיסאווי

לאחר שביתת רעב בת 210 ימים ולאחר שרופאי הכלא בו שהה הזהירו שהאסיר בסכנת חיים אם שביתת הרעב תימשך, החליט ראש הממשלה לשחררו מהכלא לאחר התייעצות עם שרי הביטחון, המשפטים וביטחון הפנים. האסיר צפוי להשתחרר היום לביתו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סאמר עיסוואי, אסיר ביטחוני שנידון למאסר לפני 26 שנה בעקבות פיגוע ירי לעבר כלי רכב, שוחרר בעסקת גלעד שליט ונעצר שוב, ישתחרר היום מהכלא הישראלי. לאחר שחרורו בעסקה הוא נעצר שוב לפני כעשרה חודשים בחשד להפרה של תנאי השחרור כאשר יצא מתחומי ירושלים. בשב"כ טענו אז כי נגד עיסאווי יש חומר מודיעיני שמעיד על כוונתו לשוב לפעילות טרור.

בשכונת עיסאוויה, בה מתגורר האסיר, החלו הבוקר בחגיגות שמחה לקראת שחרורו הצפוי. עיסאווי פתח בשביתת רעב בעת מאסרו, ושבת לסירוגין 210 יום. מצבו הבריאותי הידרדר עד חשש למותו. 

סאמר עיסאווי (צילום: סוכנות מען)
שובת רעב כמעט שמונה חודשים. סאמר עיסאווי (צילום: סוכנות מען)

בשבועות שחלפו התקיימו דיונים בין שירות בתי הסוהר, המשרד לביטחון פנים, משרד המשפטים, השב"כ, משרד ראש הממשלה וגורמים נוספים, כדי למצוא פיתרון למשבר ולמנוע הידרדרות נוספת. במסגרת זו אישר הדרג המדיני לפתוח במו"מ עם עורכי דינו של העציר. עוד נודע כי לפני יומיים אישר ראש הממשלה בנימין נתניהו את העסקה עם עיסאווי, לאחר התייעצות עם שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, שרת המשפטים ציפי לבני והשר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ'.

תנאי שחרורו, כפי שנודע למגפון:

א. האסיר הביטחוני ימשיך לרצות עוד כשמונה חודשי מאסר מרגע חתימת העסקה עמו ובסך הכל כ-18 חודשי מאסר מאז שנעצר בגין הפרת תנאי שחרורו בעסקת שליט.

ב. האסיר יפסיק לאלתר את שביתת הרעב שלו.

ג. לאחר שחרורו מהכלא בעוד כשמונה חודשים, הוא יתחייב לא לעזוב את אזור מגוריו בכפר עיסאוויה המצוי במזרח ירושלים, כמו כן, אסור יהיה לו להיכנס לשטח הגדה או רצועת עזה, והוא יתחייב לא לעמוד בקשר עם גורמים שחברים בארגוני טרור או מקיימים פעילות טרור.

ד. אם יפר את התנאים המגבילים פעם נוספת או לחלופין יבצע עבירה פלילית שדינה יותר משלושה חודשי מאסר, יופעל עונש המאסר על תנאי ל-14 שנים וחצי שתלוי ועומד נגדו.

עיסאווי שובת רעב כמעט שמונה חודשים כשבמהלכם הוא קיבל רק נוזלים מועשרים בוויטמינים, שהותירו אותו בחיים. לטענת רופאים שמטפלים בו, לאחרונה חלה ההידרדרות במצבו הרפואי ובעקבות כך נשקפת סכנה ממשית לחייו.

המאבק לשחרורו של סאמר עיסאווי (מקור: יו טיוב)
המאבק לשחרורו של סאמר עיסאווי (מקור: יו טיוב)

עיסאווי פנה לציבור הישראלי וכתב לפני כשבוע בעמוד הפיסבוק שלו "אני, סאמר אל-עיסאווי, הבחור 'הערבוש' לפי מונחי הצבא שלכם, אותו ירושלמי אשר אסרתם אותו בכלא בלי שום סיבה מוצדקת מלבד שהוא החליט לצאת מירושלים לפאתי ירושלים. אני אעמוד לדין פעמיים בלי שום סיבה כי צה״ל והשב"כ הם אלה ששולטים במדינה שלכם וכל שאר חלקי החברה הישראלית מתחבאים במבצר השומר על טוהר הזהות – כדי לחמוק מהתפוצצות עצמותיי החשודות. לא שמעתי ולו אחד מכם מתערב ומנסה להשתיק את קולו של המוות הגובר כאשר כולכם הפכתם לחופרי קברים, לובשי מדים צבאיים: השופט, הסופר, המשכיל, אנשי התקשורת, הסוחר, האקדמאי, המשורר. איני מסוגל להאמין שחברה שלמה הפכה לסוהרים של מותי וחיי, למגנים על המתנחלים הרודפים את חלומותיי ועציי".

ההחלטה על שחרורו נבעה ככול הנראה מהחשש לנזק המדיני והתדמיתי הקשה שעלול להיגרם ממותו של האסיר בכלא ומהמהומות שעלולות לפרוץ בגדה המערבית עקב כך. עם זאת, גורמי שב"ס מסרו למגפון, כי לא ידוע להם עדיין מתי בדיוק ישוחרר האסיר וכי ההחלטה על כך תתקבל בשעות הקרובות. בכפרו כבר ניכרת השמחה והנהגת הכפר מתכננת קבלת פנים לקראת בואו הצפוי.

הפסיקו את שביתת הרעב ויועמדו לדין. האחים באדר (צילום: מען)
הפסיקו את שביתת הרעב ויועמדו לדין. האחים באדר (צילום: מען)

שני פלסטינים, אסירים מנהליים, מחמוד סלאח באדר (25) , ואחיו, סאלח באדר (20), הודיעו על הפסקת שביתת הרעב שלהם בת 38 יום לאחר שהתבשרו כי מעצרם המנהלי יסתיים והם יועמדו לדין בפני בית משפט בישראל. השניים נעצרו באוקטובר השנה על ידי מסתערבים בבית להייא ממערב לרמאללה. עם מעצרם הם פתחו בשביתת רעב בדרישה להביאם לפני בית משפט בישראל ולהימנע ממעצר בצו מנהלי ללא משפט.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן