Skip to content

2013 הייתה שנת שיא בהתארגנות עובדים

מתחילת השנה התאגדו בהסתדרות כ-100 גופים המקיפים יותר מ-26 אלף עובדים. עופר עיני: "המהפכה החברתית הכי חשובה שנרקמת כאן". אבי ניסנקורן: "זוהי שעת מבחן שעשויה לשנות את עתידם של מעמד הביניים והשכבות החלשות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
עופר עיני. הודעתו הכתה כרעם ביום בהיר. צילום: יח"צ
עופר עיני. לפתור את בעיית האי שוויון במשק צילום: יח"צ

2013 הייתה השנה שבה נרשם הזינוק המשמעותי ביותר בשנים האחרונות במספר המתאגדים החדשים בישראל. מתחילת 2013 התאגדו בהסתדרות כ-100 גופים המקיפים יותר מ-26 אלף עובדים. זו עלייה של עשרות אחוזים בהשוואה לשנים האחרונות. בין הגופים הבולטים שהתארגנו השנה בהסתדרות: עובדי מגדל חברה לביטוח, העוזרים הפרלמנטאריים, העובדים המקומיים הישראלים (עמ"י) ב-90 נציגויות ישראל בעולם, עובדי סלקום, עובדי חברת האשראי לאומי קארד ועובדים נוספים מענף הבנקאות, כמו למשל, יובנק ובנק ירושלים.

מו"מ הנוגע ל-20 אלף עובדים

בימים אלו מתקיים מו"מ להשגת הסכמים קיבוציים הנוגעים לכ-20 אלף עובדים. המתאגדים המרכזיים שנמצאים במו"מ הם: סלקום, דן אנד ברדסטריט, לשכת עורכי הדין, עוזרים פרלמנטאריים, לאומי קארד ועמותת בית לכל ילד. בשלוש השנים שחלפו השיגה ההסתדרות הסכמים קיבוציים הנוגעים ל-16 אלף עובדים. בין ההסכמים הבולטים שנחתמו בשבועות האחרונים: פלאפון, חברת הביו-פרמצבטיקה קמהדע ומפעל מילועוף. חשוב לציין, כי שני גופים גדולים נוספים נמצאים כיום על סף חתימה והם חברת הביטוח כלל וקופת חולים מאוחדת. הסכמים אלו, שצפויים להיחתם בימים הקרובים, הם בשורה חשובה לכ-8,000 עובדים.

חוסר שוויון והתרופפות הביטחון התעסוקתי

מאחורי המגמה המעודדת שרשמה 2013 היו כמה סיבות. חוסר השוויון במשק לצד התרופפות הביטחון התעסוקתי, יצרו יחד כר פורה להתארגנות העובדים. עם זאת, לא ניתן לתלות את האקלים החברתי רק במצב הכלכלי. אירוע משמעותי לעבודה המאורגנת בשנת 2013 היה פסק דין פלאפון. זו הייתה אחת ההחלטות החשובות בהיסטוריה של דיני עבודה אשר קבעה כי המעסיק לא יוכל להתערב או למנוע מהעובדים להתאגד.

"ערך הסולידריות בין העובדים"

עופר עיני, יו"ר ההסתדרות, אמר היום: "נתוני 2013 הם עדות נוספת לכך שהעבודה המאורגנת היא המהפכה החברתית הכי חשובה שנרקמת כאן בישראל. עשרות אלפי אזרחים החליטו להחזיר לעצמם את השליטה לידיים והראו כי יש רק תשובה אחת שתבטיח את עתידם. התשובה במקרה זה היא התארגנות בהסתדרות. אני מייחל ליום שכל עובד ועובדת בישראל יהיו מאוגדים. רק אם נחזק את ערך הסולידריות בין העובדים, נוכל לפתור את בעיית האי שוויון במשק וכפועל יוצא מכך לתת דחיפה לכלכלת ישראל".

"חלון הזדמנויות חשוב"

אבי ניסנקורן, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אמר: "תנופת ההתאגדות מובילה שינוי חברתי ומדובר בחלון הזדמנויות חשוב. זוהי שעת מבחן אמיתית שעשויה לשנות את עתידם של מעמד הביניים והשכבות החלשות בישראל שדרכה נוכל לצמצם פערים בחברה. כולי תקווה, כי הנתונים המרשימים שראינו ב-2013 הם רק ההקדמה למה שמצפה לנו בשנים הקרובות".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן