Skip to content

בצלם: הרג הפעוטה בת השלוש בעזה לא חוקי ולא מידתי

שלושה פגזים שנורו לקומה שנייה בבית מגורים בעזה גרמו למות הילדה ופציעת בני משפחתה. צילומי המקום מעידים שלא מדובר במחסן לייצור או אחסון אמצעי טרור. האם שימשה הקומה לירי לעבר ישראל או שמדובר בסטייה של ירי? גורמים בצה"ל טוענים כי הירי בוצע על בסיס מודיעיני מדויק ומזמינים את "בצלם" להתלונן רשמית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אנו טוענים כי הירי לעבר הבית בעזה, בו נהרגה חלא אבו סביח'ה בת השלוש לא היה חוקי" ומכאן לא מידתי אומרים היום (חמישי) אנשי ארגון בצלם. לטענתם, מבדיקה ראשונית שערך הארגון עולה כי בתגובה על הירי מעזה, שממנו נהרג אתמול האזרח הישראלי סלאח אבו לטיף, תושב רהט, ירה טנק צה"ל בין היתר גם  שלושה פגזים על בית משפחת אבו סביח'ה – בית בן שתי קומות, הנמצא בשטח חקלאי במחנה הפליטים אל-מר'אזי במרחק של כ-500 מטרים מגדר המערכת.

הקומה השנייה בבית שהופגז (צילום: מוחמד סבאח, עזה)
הקומה השנייה בבית שהופגז (צילום: מוחמד סבאח, עזה)

בהפגזה הזו, כך נטען,  נהרגה הפעוטה בת שנתיים ושמונה חודשים, בעת שהייתה בחצר ביתה. דודתה ושניים מבני דודה הקטינים נפצעו. לפי המשפחה, בעבר התריע צה"ל על פעילות מבצעית באזור באמצעות כריזה והורה לתושבים להתפנות. אולם לירי אתמול לא קדמה כל התרעה. ארגון בצלם אומרים כי להם לא ידועה הסיבה להפגזת בית המשפחה.

לדברי דודה של הפעוטה, שהיה בחוץ במהלך הירי, לא התקיימה במקום פעילות של חמושים פלסטינים באותה עת. בצלם מדגישים כי גם בהודעת דובר צה"ל לא צוין מה הייתה מטרת ההתקפה מלבד תיאור לקוני לפיו ההתקפה במרכז הרצועה כוונה אל "מוקד פעילות טרור ותשתית טרור". כמו כן נאמר בהודעה כי "זוהו פגיעות מדויקות במטרות" ככל הידוע לבצלם, כל הנפגעים בהתקפה היו ארבעת בני המשפחה. הצבא לא התייחס בהודעתו לתוצאותיה החמורות של ההתקפה.

תצפית מבית המשפחה לעבר גדר המערכת המרוחקת 500 מטר מהבית
תצפית מבית המשפחה לעבר גדר המערכת המרוחקת 500 מטר מהבית (צילום: מוחמד סבאח, עזה)

גורמים המעורים היטב בתקיפת צה"ל אמרו למגפון בזהירות, שצריך להתייחס למונח "מוקד פעילות טרור", ולא ל"תשתית טרור". "ירי הפגזים לא היה ירי ללא כיוון", אמרו אותם גורמים.

בארגון בצלם טוענים: "ירי מכוון על בית אזרחי מאוכלס, בלי שניתנה לתושבי הבית כל אזהרה ובלי שהצבא וידא כי התושבים התפנו, כפי שכנראה אירע במקרה זה, הוא בלתי חוקי. על הצבא לפתוח לאלתר בחקירת האירוע, במסגרתה יש לחקור את האחראים הישירים להפגזה ואת הדרג הפיקודי שהורה עליו".

"בצלם יודעים היטב מה הכתובת בצה"ל ולאן לפנות", אמרו הגורמים למגפון.

אין ספק, צילומי הבית מעידים שאיננו משמש כמחסן לאחסון אמצעי טרור ולא לייצור. הפגז חדר מבעד למרפסת הקומה השנייה לסלון המשפחה. האם משם בוצע ירי או תצפית עוינת לעבר צה"ל, ולכן נורו הפגזים במכוון לקומה השנייה? על כך מסרבים הגורמים בצה"ל לענות בטענה כי מדובר במידע מודיעיני מסווג. 

סגירת המעברים – עונש קולקטיבי 

בהוראת שר הביטחון סגר צה"ל אתמול את מעבר כרם שלום. מנתוני בצלם, אסר הצבא במהלך זה יצוא 16 טונות של תותי שדה ומאה אלף יחידות פרחים שיועדו לאירופה, שבהם תלויה פרנסתן של מאות משפחות. "החקלאים יאלצו למכור את התוצרת ברצועה במחירי הפסד", אומרים בארגון.

עוד נטען, כי בסגירת המעברים גם נאסרה הכנסתם של מאות אלפי טונות של דלקים עבור תחנת החשמל והמגזר הפרט. "זאת בעת שברצועה שורר מצב הומניטרי קשה וקיים בה מחסור חמור בחשמל ובדלקים ובשעה שנזקי הסופה טרם שוקמו", מציינים בארגון בצלם. "סגירת המעבר מהווה ענישה קולקטיבית של כל תושבי הרצועה בניגוד לכללים בסיסיים של צדק ומשפט".

מהמנהל האזרחי לא נתקבלה תגובה לטענות אלו עד פרסום הידיעה. לכשתגיע, תפורסם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן