Skip to content

'הַצָּעָה לְסֵפֶר' / 27.12.2013

צער אין סופי, מסעות אלימים בנבכי הזכרון, ספרות, תאטרון וקפיטליזם בנסיך הקטן ועוד. שבת שלום
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

גל / סונאלי דרניאגלה  שבועיים אחרי תום ההיסטריה הישראלית על נזקי ה"סופה" נדמה לי כי ניתן לקבוע כי היו כבר אסונות טבע גדולים מזה. לאור הנר כשלא ברור מתי ישוב החשמל, נדמה לי כי זה הספר שהיה יכול להחזיר מעט לפרופורציות. קרוב לרבע מליון בני אדם נהרגו בצונאמי שהיכה את חופי אסיה בחג המולד של שנת 2004 וביניהם גם מחברת הספר הזה ובני משפחתה. הדקות בהן התרחש האסון שבמהלכם איבדה את בעלה, הוריה ואת שני בניה הם חלק קטן מהרומן הזה ומי שמצפה לספר אסונות טיטאניקי צפוי לאכזבה. דרניאגלה מתארת את האובדן והצער הבלתי נתפשים של מי שלומר עליה שאיבדה את כל עולמה יהיה לשון המעטה. דרניאלגה חוזרת אל הימים והחודשים שלאחר האסון, אל הגעגוע העצום ואל עצב תהומי וקיומי אבל עושה זאת בעדינות רבה כל כך.

 גל מאת סונאלי דרניאגלה, הוצאת ידיעות ספרים, תרגמה מאנגלית: עידית שורר, 206 עמ'

האזור / מתיאס אנאר  מבט חטוף על דפיו של הספר המסקרן, עוד בטרם קראתי מילה אחת, גרם לי לחשוב על 'בדרכים' של קרואק. העמודים והשורות המלאות עד אפס מקום כמעט ללא כל מרווח הם אלו שעוררו את דמיוני אך כאן פחות או יותר מסתיים הדמיון בין הספרים. פראנסיס סרוואן מירקוביץ הוא סוכן מודיעין צרפתי העולה לילה אחד אל הרכבת הנוסעת ממילאנו לרומא. באמתחתו מזוודה עמוסת סודות על אלו שפגש במסגרת תפקידו במהלך השנים: אוסף של דמויות צבעוניות, רובן כאלה שלא הייתם רוצים לפגוש בשום דרך. במהלך הנסיעה יוצא מירקוביץ למסע הזוי בנבכי זכרונו מדמשק דרך טרזיינשטאט ועד ברצלונה. מעבר לתזזיתיות הנעוצה בעלילה, אנאר כמעט שאינו משתמש בנקודות והתוצאה היא משפטים ארוכים במיוחד שמשפיעים על הקצב ועל הדריכות של הקורא ומגישים לו סיפור שונה לחלוטין מאלו המתורגמים לרוב לעברית.

האזור מאת מתיאס אנאר, הוצאות חרגול ומודן, תרגם מצרפתית: משה רון, 411 עמ'

העונה / חנה נוימן  רומן ביכורים המתרחש בארץ ישראל בשנותיה הראשונות של המדינה. ילדה יהודיה מפרנקפורט מגיעה ארצה לבדה לאחר שהגורל הותיר אותה ללא משפחה. היא גדלה אצל "הורים מושאלים", נפרדת מהם כשהיא מתבגרת ויוצאת למסע הישרדות כשהיא חסרת כל. מאוחר יותר תפגוש את בן זוגה לעתיד, אתרוגן ממשפחה ספרדית שורשית החיה בארץ למעלה ממאה שנה.

הניגוד בין יוסף הספרדי בן הארץ לבין יעל האשכנזיה התלושה הוא שעומד במרכז הסיפור וכמו מתכתב עם יצירות אחרות בתרבות הישראלית, מ"מולכו" ועד "קזבלן". אולם, בניגוד לדימויים המקובלים ביצירות אלו, ב"העונה" מדובר בספרדיות גאה, בעלת קיום עצמאי וכזאת שאינה מוגדרת באמצעות המבט האשכנזי.

 העונה מאת חנה נוימן, הוצאת גוונים, 205 עמ'

 

מפגשים ספרותיים תיאטרליים של קבוצת התיאטרון אורתו-דה  קבוצת התיאטרון בניהולו האומנותי של ינון צפריר מקיימת מעת לעת מפגשים תיאטרליים רב-תחומים המתכתבים עם ארועים מלוח השנה.

המפגש הקרוב יתקיים לרגל סיום שנת המס ויעמיד במרכזו את ספרו האחרון של ניר ברעם 'צל עולם' המעמיד במרכזו את הקפיטליזם הגלובלי ואת שאלת חרותו הכלכלית של האדם בעידן המודרני.

הסופרת שהרה בלאו תקיים שיחה עם ניר ברעם ותברר עימו שאלות כמו היתכנותה של מחאה אלימה על רקע הפערים החברתיים וכיצד כותבים ומדברים על כסף בתחילת המאה ה-21. במהלך הערב יועלו קטעים בימתיים מתוך הספר בביצוע שחקנים מסטודיו ניסן נתיב ובהשתתפות המוסיקאי חיים צינוביץ.

 מפגש תיאטרלי עם ניר ברעם ו'צל עולם', "הנסיך הקטן", נחלת בנימין 18 תל-אביב, יום א' 29.12.13 בשעה 20:00, מחיר כרטיס: 35 ₪

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן