Skip to content

2013 בטלוויזיה: 10 הסדרות הגדולות של השנה

אלה שהצליחו ואלה שהפתיעו, אלה שריגשו ואלה שהצחיקו: נגה גור-אריה על הסדרות הלוהטות והרגעים הבלתי נשכחים של השנה שהיתה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שנת 2013 באה לסופה, ואיזו שנה היא היתה. סדרות חדשות עלו, סדרות טובות הסתיימו, היו עונות טובות ועונות טובות פחות, כוכבים עולים וכוכבים נופלים. היו הרבה רגעים בלתי נשכחים השנה. הרבה תהפוכות ולא מעט דרמות, על ומחוץ למסך. קבלו את הרגעים הגדולים ואת עשרת הסדרות הגדולות של הטלוויזיה ב-2013:

"שובר שורות" הופכת ללהיט

עלילותיו של וולטר ווייט, המורה המגושם והלא יוצלח שמוצא את ייעודו בעסקי ייצור סם המתאמפטמין, לא תמיד היו במרכז תשומת הלב הציבורית. למעשה, רק השנה, בעונתה החמישית והאחרונה, הצליחה "שובר שורות" לשבור את מחסומי המיינסטרים ולהפוך מסדרת איכות קטנה וטובה ללהיט שחובה לראות.

 

שוברת את מחסומי המיינסטרים. שובר שורות
שוברת את מחסומי המיינסטרים. שובר שורות

זכייתה בפרס "אמי" לשנת 2013, הביאה לה גל גדול נוסף של צופים, וסימנה אותה באופן רשמי כאחת הסדרות הטובות והמצליחות אי פעם. אז נכון, לא מדובר בסדרה המהווה דוגמה להתנהגות נורמטיבית נכונה בחברה של ימינו, אך זה מה שהפך את "שובר שורות" לכל כך טובה, כשהגיבור הוא בעצם נבל, הנורמות המוסריות של "טוב" ו"רע" מתערבבות ומעלות אצל הצופה תחושה של הנאה ומחשבה עמוקה בו זמנית.

שנת 2013 הכניסה את "שובר שורות" אל כל סלוני הבתים (או מסכי המחשב. אחרי הכל, כבר 2013 ומי באמת רואה סדרות בטלוויזיה) בעיכוב של ארבע שנים,אבל כמו שאומרים: מוטב מאוחר מלעולם לא.

"הומלנד" ו"פאמילי גאי" עושות את הלא-ייעשה

זהירות, ספוילר. העונה השלישית של "הומלנד" וה-12 של "פאמילי גאי" עשו מעשה שלא יעלה על הדעת בטלוויזיה (אולי חוץ מב "המתים המהלכים", אבל שם זה כבר הופך לשגרה) – הרגו דמות ראשית. מדובר בשתי סדרות השונות זו מזו כמו יום מלילה: אחת דרמה עטורת תשבחות ופרסים על חייל שחוזר משבי של שמונה שנים וסוכנת  CIA החושדת שהפך לשתול של אל-קאעידה; האחרתה קומדיה מצוירת הזויה במיוחד על משפחה של כלומניקים.

עם זאת, שתיהן הביאו תוצר דומה אל צופיהן, כשהרגו דמות מרכזית בהפתעה מוחלטת. בשני המקרים זכו יוצרי הסדרה לקיתונות של ביקורת ולהרבה זעם מהצופים. ב"פאמילי גאי" השיבו בהחזרת הדמות המתה, הכלב בריאן, לחיים. ב"הומלנד" המצב קצת יותר סופני, ובסוף העונה השלישית נפרדנו מניקולאס ברודי באחד הפרקים הסוערים והמותחים בתולדות הסדרה.

"קומיוניטי" עושה את הלא-ייאמן

זהו רגע שרבים לא האמינו שיקרה: רשת NBC מפרסמת הודעה לפיה "קומיוניטי" חוזרת לעונה חמישית. הקומדיה השרוטה והשנונה אודות חבורת לא-יוצלחים הלומדים בקולג' קהילתי, סומנה בשלוש העונות הראשונות שלה כיהלום טלוויזיוני נדיר. השילוב בין קבוצת שחקנים מוכשרת ובין כתיבה שנונה, מבריקה אפילו, הפכו את "קומיוניטי" למכונת בדיחות משוכללת ולתענוג אמיתי על מסך הטלוויזיה.

לפני כשנה, טרם העונה הרביעית של הסדרה, הודיע היוצר שלה, דן הרמון, על פרישתו עקב סכסוכים פנימיים למיניהם. התוצאה הוכיחה לצופים שמי שעשה את הסדרה למה שהיא, היה לא אחר מאשר הרמון, והעונה הרביעית הסתמנה כפלופ משפיל. ההומור השנון התחלף בבדיחות קרש מוזרות והעלילה היתה צפויה מראש. העונה היתה עד כדי כך מאכזבת, שמעריצים רבים נטשו את הספינה.

באביב האחרון, הודיעה NBC על חידושה של הסדרה לעונה חמישית, כשלא מעט גבות הורמו. אנחת הרווחה התחלפה בתקווה כאשר אל ההודעה הזו הצטרפה הצהרתו של הרמון על החזרת המושכות לידיו. העונה החמישית תעלה בחודש ינואר. האם תחזיר את הסדרה לגדולתה? ימים יגידו.

"מד מן" מבלבלת

העונה השישית של "מד מן" היתה מוזרה מאד. היא נפתחה באמביוולנטיות מסוימת הן מצד הצופים והן מצד המבקרים. למרות ששמרה על מעמדה כסדרת איכות מוצלחת, קשה היה שלא להבחין בחזרתיות מסוימת, הגובלת בבנאליות. שוב דון בוגד, שוב הוא משקר לכולם ושוב זה אוכל אותו. שוב בטי מתחבטת בין אהבה לקריירה, שוב פיט מרגיש את העולם קורס סביבו ושוב "דרייפר פרייס ושות'" עוברת תהפוכות עסקיות שונות.

העלילה היתה חלשה, איטית ולא מעניינת, עד לפרק הסיום מלא התהפוכות, שהשאיר פתח של תקווה לעונה השביעית והאחרונה (שכבר הספיקו להודיע שתפוצל לשתי מיני-עונות). דון למעשה מפוטר מהחברה ופגי תופסת את מקומו. דון גם ככל הנראה עומד לאבד את מייגן, ובמקום זאת ייתכן ויחדש את הקשר שלו עם בטי. אם זה לא מספיק, מסתמן שעלילת העונה הבאה תפוצל בין ניו יורק ובין לוס אנג'לס, מה שבהחלט יכול לרענן קצת את העניינים.

"צלילי המוזיקה": קארי אנדרווד בנעליה של ג'ולי אנדרוז

בחודש דצמבר 2012, הפילה רשת NBC פצצה. מדובר היה בהודעה על הפקת גרסה מחודשת ל"צלילי המוזיקה", בשיתוף פעולה עם המפיקים של סדרת המופת "Smash". אם ההודעה הזו לכשעצמה לא עוררה מספיק את זעמם של מעריצי הסרט הקלאסי מ-1965, הליהוק לתפקיד הראשי עשה את העבודה. קארי אנדרווד, זוכת העונה הרביעית של "אמריקן איידול" וסנסציית קאנטרי נבחרה להיכנס לנעליה הגדולות מאד של ג'ולי אנדרוז. העובדה שאנדרווד חסרת כל נסיון משחק לא ממש עזר ליוצרי ההפקה, שניסו להדוף את הביקורות ולשכנע את כולם שמדובר בהפקה ששווה לצפות בה.

 התוצר עלה ב-5 בדצמבר השנה: שידור חי של הסיפור על מריה הנזירה שמכניסה מוזיקה אל חיי משפחת פון טראמפ על רקע האנשלוס של גרמניה ואוסטריה. אנדרווד הפגינה ביצועי שירה מרשימים ועל כשלי המשחק שלה פיצו שאר חברי הקאסט המוכרים פחות והמוכשרים יותר. הביקורות היללו, המעריצים יצאו מגדרם והכל עבר בשלום.

הפצצה של "משחקי הכס"

האירועים ההרסניים שהתרחשו בפרק התשיעי בעונה השלישית של "משחקי הכס" לא באמת משנים. כלומר, הם כן משנים, ברמה של דיכאון מוחלט וחוסר רצון לצאת מהמיטה במשך שבועות ארוכים, אבל לא העלילה מהווה את אחד הרגעים הגדולים בטלוויזיה השנה.

 הפרק, ששודר ב-2 בינואר, הפך לאחת התופעות הגדולות ברשתות החברתיות בשנת 2013. מדובר באחד מפרקי הטלוויזיה המדוברים ביותר ברשתות החברתיות אי פעם. הפצצה שהוטלה בסדרה נפלה על הצופים כרעם ביום בהיר, והותירה מיליוני אנשים בכל העולם כשהם תופסים את ראשיהם לאחר הטראומה שחוו. סרטוני יו טיוב המציגים את תגובות הצופים לפרק הפכו לתופעה ויראלית, והכניסו את "פרק 9" המפורסם לפנתיאון של הטלוויזיה.

"עד עצם היום הזה" חזרה מן הכפור

העונה השנייה של "עצם היום הזה" היתה על הפנים, אין דרך אחרת לתאר את זה. הסדרה מבית היוצר של "דיסני" סחפה את צופי הטלוויזיה בכל העולם, כשעלתה לראשונה בשנת 2011, והציגה בפנינו את השאלה: מה היה קורה אם כל הדמויות מכל האגדות היו מתעוררות יום אחד בעולם האמיתי אחרי קללה שהוטלה עליהם, כשאיש לא זוכר את זהותו האגדתית? בכל שבוע מחדש הציגה "עד עצם היום הזה" טוויסט חדש על אגדה קלאסית מוכרת והותירה פיות פעורים בהפתעה מהגאונות של כותביה.

בעונה השנייה הכל השתנה. ברגע אחד העלילה הפסיקה לעניין, וצפייה בפרק של הסדרה קרתה מכוח האינהרציה, ולא מתוך עניין או רצון. צופים רבים נטשו כשהסיפור הפך צפוי והעלילה נמרחה לה באיטיות.

בחודש ספטמבר השנה, עלתה העונה השלישית והזכירה לצופים מדוע התאהבו בסדרה מלכתחילה. הדמויות מצאו עצמן ב- Neverland ("ארץ לעולם לא", בעברית), ארצו הקסומה והמסתורית של פיטר פן. שינוי המיקום, בנוסף לטוויסט בו פיטר הוא למעשה התגלמות כל הרוע שבעולם, החזיר את "עד עצם היום הזה" לגדולתה, שהשתמרה עד לפרק סיום אמצע העונה המבריק ששודר באמצע דצמבר.

"ד"ר הו" חוגג יובל

סדרת המד"ב הבריטית "ד"ר הו" הצליחה לצבור לעצמה לא מעט מעריצים בשנות שידורה הרבות. חלקם צופים אדוקים חובבים, חלקם מעריצים שרופים – וכולם התרכזו מול הטלוויזיה ב- 23 בנובמבר, לספיישל מיוחד לציון 50 שנים בדיוק לשידור הפרק הראשון בסדרה.

הסדרה, המגוללת את מסעותיו ההזויים של חייזר מסתורי מסוג "אדון זמן" הידוע בשם "הדוקטור", שודרה במקור במשך כ-26 עונות, מ- 1963 עד 1989. בספטמבר 2005, חודשה הסדרה ברשת BBC, והשנה הסתיימה עונתה השביעית.  "הדוקטור" הוא יצור שבמקום למות, משיל את צורתו האנושית ומשנה אותה לצורה אנושית אחרת. העובדה הזו הביאה לא פחות מ-11 שחקנים שונים לגלם את דמותו.

בספיישל ה-50 המיוחד, ששודר במדינות רבות בעולם (כולל ישראל) באותו הזמן, התארחו כמה משחקני העבר של הסדרה, ומספר גילומים קודמים ועתידיים של הדוקטור. הוא הוכתר כאחד מרגעי השיא של הטלוויזיה הבריטית, והיה רגע בלתי נשכח למעריצי הסדרה מכל הזמנים.

"Glee" מתאוששת לאחר מותו של קורי מונטית'

ב- 13 ביולי, נמצא השחקן קורי מונטית', שידוע בתפקידו כפין האדסון בדרמה המוזיקלית, "Glee", מת בחדר מלון בוונקובר, קנדה. נסיבות המוות לא היו ידועות בתחילה, אולם לאחר נתיחת הגופה התברר כי מונטית' מת כתוצאה משימוש בהרואין ובאלכוהול. מונטית', 31, התמודד עם התמכרות לסמים מגיל צעיר ואמר לא פעם – "יש לי "מזל שאני בחיים". בתחילת השנה אישפז את עצמו מבחירה במוסד גמילה – והשתחרר לאחר כמה חודשים, מה שהגביר פי כמה את ההלם וההפתעה מההודעה על מותו.

במשך מספר שבועות, גורל הסדרה בה כיכב לא היה ידוע. ליאה מישל, כוכבת הסדרה וחברתו של מונטית' במציאות, שקלה לפרוש מהסדרה, והיוצרים הודיעו על "שקילה מחדש של עתיד הסדרה". לרגע נדמה היה שזהו, נכבה האור על סדרת הנעורים המצליחה, אך בסופו של דבר החליטה מישל להישאר, ועלילת העונה החמישית של הסדרה, בה לדמותו של מונטית' אמור היה להיות משקל רב, שונתה. הפרק השלישי של העונה הוקדש כולו לזכרו של פין, דמותו של מונטית', ובטקס ה"אמי" קיבל הוקרה מיוחדת לצד שחקנים נוספים שמצאו את מותם השנה. נאחל לכולם בריאות והצלחה ב-2014.

המהפכה של "נטפליקס"

אחת התופעות הבולטות השנה היא כזו ששינתה את עולם הטלוויזיה לנצח, ויצרה מהפכה של ממש. לתופעה הזו קוראים "נטפליקס", והיא חברה המפיצה סדרות אונליין באופן ישיר, בשיטת ה"סטרימינג".

הכל התחיל ב-1 בפברואר, כשסדרת דרמה חדשה בשם "בית הקלפים" עלתה לאוויר. בשונה מכל סדרה אחרת, לא צריך היה לחכות שבוע בין פרק לפרק – כל פרקי העונה עלו לצפייה בבת אחת. הסדרה הפכה ללהיט, והסדרות שבאו אחריה, העונה החדשה של "משפחה בהפרעה" והתופעה הטלוויזיונית "כתום זה השחור החדש", המשיכו את הדרך.

במהרה הפכה "נטפליקס" מרעיון מבריק לדבר החם בעולם הסדרות, ולמהפכה של ממש. בהתאם למעמדה החדש עשתה "נטפליקס" היסטוריה נוספת כאשר שלוש הסדרות מטעמה זכו במועמדויות ל"אמי" ול"גלובוס הזהב". זוהי הפעם הראשונה בה סדרות המופצות אונליין ב"סטרימינג" זכו למעמד ולהכרה שווי ערך לסדרות המשודרות ברשתות הטלוויזיה הגדולות בארצות-הברית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן