Skip to content

קרי מקדים בואו לאזור בניסיון להרגיע את הפלסטינים

מזכיר המדינה האמריקני, שהיה אמור להגיע לאזור ביום שישי, ינסה להניא את הפלסטינים מפיצוץ המו"מ על רקע החלטתה של ישראל להכריז על 1,400 מכרזי בנייה חדשים בהתנחלויות. 26 המרצחים הפלסטיניים, שעליהם החליטה אמש ועדת השרים, צפויים להשתחרר מחר בערב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בעוד ישראל משחררת עוד 26 מרצחים פלסטיניים מהכלא, צפוי מזכיר המדינה של ארצות הברית להקדים את בואו ארצה – ויגיע לסבב נוסף של שיחות ביום רביעי.

הפגנת "דם על הידיים" של הפגנת משפחות שכולות לקראת סבב השחרור הראשון של המחבלים (צילום: נירה ידין)
הפגנת "דם על הידיים" של משפחות שכולות לקראת סבב השחרור הראשון של המחבלים (צילום ארכיון: נירה ידין)

משרד החוץ בוושינגטון הודיע כי קרי ייפגש עם ראש הממשלה נתניהו ועם ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן. אמש שוחח קרי בטלפון עם אבו מאזן ודן עימו בתהליך השלום. זאת, לקראת הדיון שעומדת הנהגת הרשות הפלסטינית לערוך היום בתגובתה על ההכרזה הצפויה של ישראל, על עוד 1400 מכרזי בניה מעבר לקו הירוק.

26 הרוצחים הפלסטיניים, הצפויים להשתחרר בעקבות אישור ועדת השרים אמש, ריצו בין 28 ל-19 שנים בכלא. הלילה, סמוך לחצות, פורסמה רשימת המשוחררים באתר שירות בתי הסוהר, כדי לאפשר למשפחות הקרבנות לעתור לבג"ץ נגד השחרור. אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, השחרור יתבצע ביום שני בשעות הלילה המאוחרות.

עד עתה שוחררו, בשתי הפעימות הקודמות, 52 אסירים רוצחים. בסך הכל אמורים להשתחרר 104 אסירים.

פרופ' מנחם שטרן ז"ל. רוצחו צפוי להשתחרר בסבב השחרורים הקרוב (צילום: ויקיפדיה)
פרופ' מנחם שטרן ז"ל. רוצחו צפוי להשתחרר בסבב השחרורים הקרוב (צילום: ויקיפדיה)

בין האסירים שישוחררו נמצאים מחמוד עטא מחמוד מועמר שרצח את ההיסטוריון, חתן פרס ישראל, פרופ' מנחם שטרן. פרופ' שטרן נרצח בדקירות סכין בעמק המצלבה בירושלים בשנת 1992. עוד ישתחררו אחמד פריד שחאדה שרצח את יוסף פרחן בשנת 1985; מוחמד יאסין אבו חדיר שרצח את יגאל שחף בשנת 1988; איברהים לוטפי חלמי טקטוק שרצח את החייל בנימין מייסנר בשכם בשנת 1989 וכן רוצחיהם של פרידריך רוזנפלד באריאל, מרדכי רויטמן בחדרה, החייל יורם כהן, שלמה יחיא בקדימה, שרה שרון בחולון, חיים מזרחי ליד בית אל, שי שוקר, יוסף זנדני, יוסי חיון ומוריס אדרי בנתניה, ג'מיל חסון מדליית אל כרמל ומופיד כאנען מירכא.

במקביל לשחרור האסירים צפוייה ישראל להכריז על מכרזי בנייה של 1,400 יחידות דיור חדשות בגושי ההתנחלויות ובירושלים. ההכרזה על בנייה נוספת בהתנחלויות, צפויה להיות מלווה בגינויים מצד ארה"ב והאיחוד האירופי. היום גם צפוי להיפתח מעבר כרם שלום, לאחר שנסגר ביום שלישי בתגובה על רצח סלאח אבו-לטיף בגבול רצועת עזה.

(צילום: חיים צח / לע"מ)
נתניהו עם קרי בירושלים (צילום ארכיון: חיים צח / לע"מ)

במקביל צפוייה היום ועדת השרים לחקיקה לדון בהצעת החוק של ח"כ מירי רגב לסיפוח בקעת הירדן והעברתה לריבונות ישראלית מלאה. הצעת החוק של רגב באה כתשובה להצעה האמריקנית לסידורי הביטחון בבקעה, לפיה הבקעה תעבור לריבונות פלסטינית אך תישאר בה נוכחות צבאית ישראלית לאורך הגבול.

שר המדע, הטכנולוגיה והחלל, יעקב פרי, השמיע אתמול ביקורת קשה על הניסיון לקשור בין שחרור האסירים והכוונה להרחיב בנייה בהתנחלויות: "מדובר במהלך שגוי, שפגוע במשפחות השכולות", אמר. "מה תעזור להם הבנייה הזו? שחרור האסירים מכאיבה לכל החברה הישראלית, וגם לי אישית, אבל מפאת הסיכוי להמשיך לכיוון של מהלך היסטורי, קיבלנו את עמדתם של שרים בממשלה".

פרי התייחס עוד למו"מ העדכני ואמר: "מדינה ישראל מבינה שהיא לקראת התכנסות לגושים, רוב רובם של אנשי יו"ש יתכנסו לגושים. נצטרך לפנות אחוז מסויים, סדר גודל 15-25 אחוז, אך זוהי פשרה סבירה בהחלט".

כמו כן התייחס שר המדע פרי לתופעת החרמות שמתפשטת באירופה וארה"ב, והדגיש כי רובם נובעות מהקונפליקט המדיני בו נמצאת ישראל כבר עשרות שנים. "המדע הישראלי קוצר הצלחות בינלאומיות רבות. המשך התהליך המדיני נחוץ אנושות גם למדע הישראלי שהפך למטרה לגיטימית לתנועות החרם בעולם, ודרכה לפגוע בישראל". על הסיבות להתפשטות התופעה מנה פרי גם את השינוי הדמוגרפי באירופה וקבוצות הלחץ המוסלמיות שפועלות בשנים האחרונות על מול מדינות אירופה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן