Skip to content

הגבולות, הסדרי הביטחון, הפליטים וירושלים ייכללו בהסכם המסגרת

כך אומר מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, בפתח פגישתו היום עם ראש הממשלה. נתניהו תקף את אבו מאזן בנוכחותו של קרי: "לפני יומיים ברמאללה, הנשיא עבאס אימץ לחיקו טרוריסטים כגיבורים. זו שערורייה להלל את הרוצחים של נשים וילדים חפים מפשע כגיבורים". ליברמן לג'ון קרי: חשש למשבר הומניטרי אצל הפלסטינים, לאחר הסכם שלום
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הסכם המסגרת שאותו שואפת ארה"ב לגבש בחודש הקרוב, יכלול את כל נושאי הליבה: הגבולות, הסדרי הביטחון, סוגיית הפליטים וירושלים וסיומו הסופי של הסכסוך. כך הבהיר מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, עם פתיחת שיחותיו בביקורו הנוכחי באזור. קרי הדגיש, בפתח פגישתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי לא יכפה הסכם מסגרת על שני הצדדים, אך יעשה הכל כדי לקרב בין עמדות שני הצדדים.

"השיחות על הסכם המסגרת נערכות על בסיס טענותיהם של שני הצדדים שהונחו על השולחן", אמר קרי. "בהמשך יצטרכו שני המנהיגים לקבל החלטות קשות כדי להוכיח שהשלום הוא לא רק אפשרות אלא גם מעשים. יש לנו עבודה קשה אבל מאמין שנגיע לשם.

לקראת החלטות קשות. ג'ון קרי ובנימין נתניהו בפגישתם בלשכת רה"מ (צילום: חיים צח/לע"מ)
לקראת החלטות קשות. ג'ון קרי ובנימין נתניהו בפגישתם בלשכת רה"מ (צילום: חיים צח/לע"מ)

"הסכמה על המסגרת תוביל לפריצת דרך", הדגיש מזכיר המדינה קרי. "היא תוביל לכך שהצדדים יידעו לאן הם הולכים ומה יהיה הכיוון של ההסכם הסופי. השיחות עוסקות בגבולות, בהסדרי הביטחון, בסוגיית הפליטים וירושלים ובסוף הסכסוך אחת ולתמיד".

קרי הדגיש כי אמר כי הוא יודע שיש ספקות רבים בקרב שני הצדדים, באשר לאפשרות להגיע לשלום. "זה יקח זמן וידרוש פשרות משני הצדדים", אמר, "הנשיא אובמה ואני מחוייבים לתהליך הזה מתוך ההבנה שהאפשרויות הגלומות בשלום הן גדולות. שלום אפשרי היום בגלל ששני המנהיגים עשו צעדים גדולים לקראת שלום, ואני מאמין שהם מוכנים לעוד יותר".

"זו שערורייה להלל את הרוצחים". בנימין נתניהו וג'ון קרי בפתח פגישתם (צילום: חיים צח/לע"מ)
"זו שערורייה להלל את הרוצחים". בנימין נתניהו וג'ון קרי בפתח פגישתם (צילום: חיים צח/לע"מ)

קרי הדגיש כי הוא מעריך מאוד את החלטתו הקשה של נתניהו לשחרר אסירים. "אני יודע כמה זה קשה עבור ישראל", אמר. הוא חלק שבחים גם לאבו מאזן. "אני מעריך גם את נחישותו של אבו מאזן להמשיך במשא ומתן למרות ההתנגדות שהוא מתמודד איתה מבית, של אנשים רבים שקוראים לו לפרוש מהשיחות".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, תקף אישית את אבו מאזן, בפתח פגישתו עם קרי: "אני יודע שאתה מחויב לשלום, אני יודע שאני מחויב לשלום, אך לצערי, לאור המעשים וההתבטאויות של המנהיגים הפלסטינים, יש ספק הולך וגבר בישראל בשאלה האם הפלסטינים מחויבים לשלום", אמר.

"לפני יומיים ברמאללה, הנשיא עבאס אימץ לחיקו טרוריסטים כגיבורים. זו שערורייה להלל את הרוצחים של נשים וילדים חפים מפשע כגיבורים. איך יכול הנשיא עבאס לומר שהוא ניצב כנגד הטרור כשהוא מחבק את מבצעי הטרור ומהלל אותם כגיבורים? הוא לא יכול להתייצב כנגד הטרוריסטים ולהתייצב לצד הטרוריסטים. הנשיא עבאס חייב להוביל את עמו הרחק מהטרור וההסתה לקראת פיוס ושלום.

"העם בישראל ואני מוכנים לעשות שלום היסטורי שכזה", אמר נתניהו, "אך אנו צריכים שותף פלסטיני שמחויב אף הוא לעשיית השלום. מעל הכל, אני נחוש להגן על עמי ועל מדינתי ולעולם לא אתפשר על ביטחון ישראל ואזרחיה, ועל האינטרסים החיוניים שמגינים על עתידנו".

בפתח פגישתם של השניים הזכיר שר החוץ קרי גם את ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון: "מחשבותיי ותפילותיי נתונות למשפחת שרון בשעה קשה זו", אמר.

הבוקר נפגש שר החוץ, אביגדור ליברמן, עם מזכיר המדינה קרי. השר ליברמן אמר למזכיר המדינה כי הוא מלא הערכה למאמצים הרבים שהוא משקיע על-מנת להגיע להסכם בין ישראל לפלסטינים ולקדם הסדר ורגיעה באזור.

"מלא הערכה למאמצי קרי". השר ליברמן בפגישה עם מזכיר המדינה קרי (צילום: נועם מוסקוביץ')
"מלא הערכה למאמצי קרי". השר ליברמן בפגישה עם מזכיר המדינה קרי (צילום: נועם מוסקוביץ')

השר ליברמן אמר בפגישות כי הסכם בין ישראל לפלסטינים חייב להיות מבוסס על יסודות מוצקים של ביטחון לישראל וכלכלה יציבה לפלסטינים. השר ליברמן אמר, בין השאר, כי גם אם ייפתרו כל הבעיות והמחלוקות שעומדות כרגע בינינו לבין הפלסטינים ישנן גם בעיות הנוגעות ליום שלמחרת ויש לתת עליהן את הדעת כבר עכשיו. סביר להניח שלאחר שיושג הסכם חלק מהמדינות האחרות באזור ירצו להעביר את הפליטים הפלסטינים שנמצאים בשטחן לשטחים שיהיו בשליטת הפלסטינים והמשמעות היא שלכ- 800 אלף הפלסטינים החיים היום בשטחי הרש"פ ביהודה ושומרון יתווספו עוד כ-3 מיליון פליטים והדבר יהפוך את המצב ההומניטארי שם לקשה מאד, מה שיביא שוב לתסכול, לאלימות ולהידרדרות ביטחונית.

השר ליברמן אמר כי יש חשיבות גדולה להמשך ההידברות בין ישראל לפלסטינים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן