Skip to content

מסתורין במסצ'וסטס: מה גרם למותם של קרוב למאה דולפינים?

מספר חריג של דולפינים נתקעים החורף בחוף קייפ קוד. רבים מהם כבר מצאו את מותם. הסיבה לכך עדיין לא ידועה. תופעה מאת גרשון גירון זוהי אחת התעלומות הבלתי-פתורות שהניח הטבע לפתחה של האנושות בעת האחרונה. עשרות רבות של דולפינים נוהרים אל חוף קייפ קוד שבמסצ'וסטס – ומתים. עד כה נרשמו 92 מקרי מוות של דולפינים […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מספר חריג של דולפינים נתקעים החורף בחוף קייפ קוד. רבים מהם כבר מצאו את מותם. הסיבה לכך עדיין לא ידועה. תופעה

מאת גרשון גירון

דולפין על החוף
תעלומה בלתי פתורה. דולפין על החוף

זוהי אחת התעלומות הבלתי-פתורות שהניח הטבע לפתחה של האנושות בעת האחרונה. עשרות רבות של דולפינים נוהרים אל חוף קייפ קוד שבמסצ'וסטס – ומתים. עד כה נרשמו 92 מקרי מוות של דולפינים בחוף. זהו "אירוע המין האחד" הגדול ביותר שנרשם בצפון מזרח ארצות הברית, לדברי מומחה ליונקים ימיים.

קייטי מור, מנהלת יחידת ההצלה והמחקר של יונקים ימיים קוד ב"קרן הבינלאומית לרווחת בעלי חיים", אמרה כי 129 דולפינים נמצאו מאז החלו בעלי החיים האינטליגנטיים הללו לעלות על חופי קייפ קוד בראשית ינואר. חברי הצוות הצליחו לשחרר לים 37 מתוך 54 דולפינים שעלה בידיהם לחלץ בחיים, אך 75 אחרים נמצאו מתים או שהיה צורך להרדימם במקום. מור אמרה לכתבים כי עד כה מתו 92 דולפינים.

צוות חילוץ הצלה
להציל את הדולפין. המתנדבים מוזעקים למקום לאחר שנצפים דולפינים במצוקה

כלי רכב בעלי ציוד מיוחד מטפלים בדולפינים החיים ומובילים אותם. אלה שמצבם טובמספיק נלקחים חזרה הימה, הרחק מחוף קייפ קוד, ומשוחררים שם.

תשעה מהדולפינים סומנו באמצעי מעקב לווייניים, הוסיפה מור, ורובם עדיין נמצאים צפונה לקיים קוד, "היכן שדולפינים אמורים להיות."

אף שדולפינים נתקעים אינם תופעה חריגה בקייפ קוד, מור אמרה שאירוע זה חריג בשל התמשכותו וכן בשל מספר הדולפינים המעורבים. "בשתים עשרה,  השנים האחרונות נמדד ממוצע שנתי של 228 דולפינים וכלבי ים 'תקועים' באזור הצפוני של הקרן הבינלאומית, היינו מוירג'יניה עד מיין"אמרה מור. השונות גדולה משנה לשנה, היא הוסיפה, אך אירוע זה מייצג "יותר ממחצית הממוצע השנתי בחודש אחד".

מור אמרה שעובדי הקרן הבינלאומית מחזיקים קו חם 24 שעות ביממה, וכאשר מגיעים דיווחים על דולפינים במצוקה מאנשים המבלים בים או מכל אדם אחר, הם מזעיקים אחד מ-300 המתנדבים המאומנים שלהם ושולחים אותו לזירת האירוע. מגיבים אלה מסוגלים לדווח על אודות מין הדולפין, מינו ומצבו הגופני.

דולפין שנתקע על החוף חשוף לטורפים, לנזק גופני ולכוויות שמש. אם הוא עדיין חי, המגיב הופך אותו על בטנו, כדי להקל על נשימתו, מרחיק את השחפים המבקשים לנקר בו, מחמם אותו בשמיכות או מצנן אותו במים על פי הצורך, הסבירה מור.

נתיחות שלאחר המוות נערכו בתשעה דולפינים, ודוגמאות דם וחיידקים נלקחו מאחדים שנמצאו חיים, אמרה מור, אלא שעד כה לא זוהה שום דפוס של מחלה או טראומה שיכול להצביע על הסיבה למוות ההמוני.

אף שהחורף וראשית האביב הם המועדים הרגילים שבהם נתקעים דולפינים על החוף, מזג האוויר בשנה זאת היה חם באופן חריג, מה שהוליד השערות בדבר שינויי אקלים והרגלי מציאת המזון, כסיבות אפשריות.

בשבוע שעבר הסביר מנהל נמל וולפליט, מייקל פלאנאגאן, כי בדרך כלל, בחורף "הנמל מתכסה קרח המונע מהיונקים להתקרב אל החוף. אבל עכשיו, מאחר שהמים חמים, אנו רואים הרבה יותר דולפינים נסחפים מאשר אי פעם בעבר". עם זאת, הזהירה מור מהקרן הבינלאומית, אף שאין לשלול שינויי אקלים או גורמים חיצוניים אחרים, אין עדיין תשובה חד-משמעית בנושא.

היא ציינה את טבע הדולפינים ואת הגיאולוגיה של קייפ קוד כשני גורמים שמבחינה היסטורית משפיעים על התנהגות הדולפינים. "הדולפינים המצויים הם חיות חברתיות להפליא ויוצרים בריתות במטרה לתור יחד אחר מזון ולהתרחק מטורפים", הסבירה. בריתות אלה, אף שהן משרתות את בעלי החיים נפלא באוקיינוס הפתוח שאליו הם רגילים, עלולות להמיט חורבן כאשר הם באים במגע עם שרטוני קייפ קוד המשתפלים בעדינות ועם שפכי הנהרות המפותלים, "הזרים מאוד למין הזה".

1 Comment

  1. יודה
    8 בפברואר 2012 @ 22:05

    עצוב מאוד. תחושה שלי – זה משהו מגנטי, אבל מי אני שאומר…

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן