Skip to content

ישראל תמכור גז טבעי לפלסטינים

הסכם מכירת גז טבעי ראשון ממאגר לוויתן: חברת PPGC הפלסטינית תרכוש גז טבעי בהיקף של כ-1.2 מיליארד דולר; יצחק תשובה: "שיתופי פעולה כלכליים כדוגמת ההסכם שנחתם היום יביאו לשגשוג וצמיחה ויתרמו ליצירת כבוד הדדי ואמון בין העמים ויבנו את הבסיס לשלום"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

השותפות במאגר לוויתן חתמו אתמול על הסכם ראשון למכירת גז טבעי לחברת Palestine Power Generation Company PPGC, המתכננת להקים בג'נין תחנת כוח שתופעל על ידי גז טבעי ישראלי ממאגר לוויתן. במסגרת ההסכם צפויה PPGC לרכוש כ-BCM 4.75 (מיליארד מטר מעוקב) של גז טבעי לתקופה של עד עשרים שנה. אשר שוויו מוערך ב -1.2 מיליארד דולר.

מימין - מנכ"ל ויו"ר PPCG ואליד סלאח, יצחק תשובה, יו"ר דלק קידוחים ואבנר גדעון תדמור והמנכ"ל יוסי אבו (צילום: חן גלילי)
מימין - מנכ"ל ויו"ר PPCG ואליד סלאח, יצחק תשובה, יו"ר דלק קידוחים ואבנר גדעון תדמור והמנכ"ל יוסי אבו (צילום: חן גלילי)

ישראל היא ספקית הדלק של הרשות הפלסטינית. בחודש מאי 2012 הוארך הסכם מכירת הדלק וגז פחמני מעובה (גפ"מ) של פז לרשות הפלסטינית בשנתיים נוספות, עד שנת 2014, במסגרתו מספקת פז לרשות כ-50% מתצרוכת הדלק. במקביל, חתמה חברת בזן גם היא על הסכם אספקת דלק לרשות בהיקף של 50%, כשהיא מחליפה בכך את דור אלון. מדובר באספקת כ-100 מיליון ליטר בחודש, בהיקף כולל של כ-2.5 מיליארד שקל. עכשיו נכנסת לתמונה גם אספקת הגז הטבעי הישראלי.

החתימה

באירוע החתימה, שהתקיים במלון אמריקן קולוני בירושלים, נכחו בין השאר שר האנרגיה הפלסטיני, ד"ר עומר קיטאני, בעל השליטה בקבוצת דלק מר יצחק תשובה, יו"ר דלק קידוחים ומנכ"ל אבנר גדעון תדמור, מנכ"ל דלק קידוחים יוסי אבו, ונציגים מחברות נובל אנרג'י ורציו, השותפות ביחד עם קבוצת דלק במאגר לוויתן.

יצחק תשובה בירך את הנוכחים גם בשפה הערבית ואמר: "אני מאמין שכלכלה חזקה ויציבה בין הצדדים תביא לשלום וליציבות לאזור כולו – וכולם ייהנו משגשוג כלכלי וצמיחה. השלום הוא עשייה משותפת, שיתוף פעולה כלכלי, כבוד ואמון הדדי. שיתופי פעולה כלכליים כדוגמת ההסכם שנחתם היום יעזרו לקרב בין המדינות ויתרמו לבניית בסיס לשלום. יהיה ניתן לייצר מקומות עבודה חדשים רבים, שיתוף פעולה בעסקים וביזמות – כל אלה יחברו את הרצון המשותף של כל הצדדים להגיע להבנות ולשלום".

גדעון תדמור אמר: "זהו אירוע היסטורי כפול: חוזה אספקת גז ראשון ממאגר לוויתן, שהינו מאגר הגז הטבעי הגדול ביותר של ישראל וחוזה ייצוא גז ראשון למכירת גז טבעי לחברה ברשות הפלסטינית. לפרוייקט לוויתן צפויה להיות השפעה חיובית מהותית על כלכלת ישראל ועל מיצובה הגיאופוליטי. אנו מקווים שבהמשך לחתימה החוזה היום יחתמו חוזי ייצוא נוספים עם מדינות שכנות".

תדמור הוסיף: "אנו מאמינים כי פוטנציאל חיפושי הנפט והגז במים הכלכליים של ישראל טרם מומש במלואו ולכן בדעתנו להמשיך, יחד עם שותפינו ועם כלל תעשיית הגז הטבעי בישראל, בפעילות האקספלורציה".

יוסי אבו אמר: "לוויתן הוא לא רק בשורה לכלכלת ישראל אלא גם בשורה למדינת ישראל בזירה האזורית והגלובלית. הגז הטבעי משמש כגשר לשלום ומפיתוח מאגרי הגז שנתגלו בשנים האחרונים יכולים ליהנות גם אזרחי ישראל, גם הפלסטינים ואני תקווה שבעתיד גם אזרחים ממדינות שכנות. מדובר בחוזה ראשון ללוויתן שמהווה את יריית הפתיחה להתקדמות בפיתוח המאגר שצפוי להיות פרוייקט התשתית הפרטי הגדול ביותר אי פעם בישראל".

לוסון פרימן, סגן נשיא נובל אנרג'י: "נובל אנרג'י מקדמת בברכה את ההסכם ההיסטורי הזה, הראשון ללוויתן. אנו מקווים להגיע בקרוב למצב המאפשר לנו לחתום על הסכמים נוספים לאספקת גז טבעי הן ללקוחות מקומיים והן לייצוא. אנו מצפים לפיתוחו של לוויתן בהקדם האפשרי".

מאגר לוויתן

מאגר לוויתן מכיל כ-BCM 537 (מיליארד מטר מעוקב) של גז טבעי והינו מאגר הגז הטבעי הימי הגדול ביותר שנמצא בעשור האחרון בעולם. המאגר התגלה בשנת 2010, כשנה לאחר תגלית תמר המכילה כ-M 280 של גז טבעי.

החוזה של השותפות בלוויתן יחל מתחילת הזרמת הגז הטבעי מהמאגר. השותפות במאגר לווייתן הן: דלק קידוחים (22.67%), אבנר חיפושי נפט (22.67%), נובל אנרג'י (39.66%) ורציו (15%).

תחנת כוח בג'נין

חברת PPGC צפויה להקים בג'נין תחנת כוח שתספק מיליון מגה וואט. משך ההקמה המוערך הוא כ-30 חודשים והעלות המוערכת להקמה היא כ-300 מיליון דולר. החברה מוחזקת על ידי כמה בעלי מניות והאחזקה העיקרית היא של חברת החשמל הפלסטינית. עוד מחזיקה עיקרית היא חברת CCC, המתמחה בהקמה וביצוע פרויקטים בתחום האנרגיה. נכון להיום, הרשות הפלסטינית צורכת 8% מסך ביקוש החשמל בישראל עם גידול ביקושים שנתי של כ-6%.

תרומה הגז לישראל

פרויקט לוויתן צפוי לתרום לתוצר בישראל מיליארדי שקלים לאורך שנים. פרוייקט תמר, שהחל להזרים גז טבעי בעיקר לחברת החשמל בשלהי מרץ 2013 תורם כבר היום כ-1% לתוצר בישראל ועל פי הערכות בנק ישראל האחוזים אמורים לגדול עם השנים, ככול שתגבר צריכת הגז הטבעי בישראל וייחל הייצוא מהמאגרים. התרומה של הגז הטבעי מסייעת לישראל להציג תוצר גבוה ביחס למדינות ה-OECD. הגז מתמר סייע לאחרונה למשק החשמל, כאשר סיפק כ-70% מהדלקים ששימשו להפקת חשמל בעת הסערה הגדולה לפני כשלושה שבועות. הדבר מנע עלויות עוד יותר גדולות לחברת החשמל כתוצאה מהסערה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן