Skip to content

תאונה בתוך האוטובוס היא תאונת דרכים

נוסעי התחבורה הציבורית כלל לא מודעים לזכויותיהם. מרבית הפציעות בתוך האוטובוס או בעלייה וירידה ממנו ייחשבו כתאונת דרכים לכל דבר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לדברי עו"ד גיל קראוס, מומחה בתביעות לנזקי גוף, נפגעי תאונות דרכים זכאים לפיצויים בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (הפלת"ד). פיצויים אלה מגיעים מכוח הביטוח של כלי הרכב המעורב בתאונה.

לדברי קראוס "היות שתאונה באוטובוס היא תאונת דרכים לכל דבר ועניין, ביטוח החובה של האוטובוס הוא הגורם שאמור לפצות את הנפגע". לדבריו, תאונה באוטובוס כוללת גם פגיעות שאירעו בתוך האוטובוס עצמו, שהן שכיחות יותר, כמו נוסעים שעפו ונחבטו תוך כדי הנסיעה, או נוסעים שנפגעו במהלך הירידה או העלייה לאוטובוס. הדגש בנושא הוא על תנופת הירידה או העלייה. כאשר התאונה אירעה בשל תנופה זו תיחשב כתאונת דרכים לכל דבר ועניין. לעומת זאת, כאשר הנוסע כבר השלים את הירידה מהאוטובוס ואז נפל ונפצע, התאונה לא תיחשב כתאונת דרכים".

(צילום: מד"א)
תאונת אוטובוס בכביש 6 (צילום: מד"א)

לדברי עו"ד קראוס, קיימים בנושא זה של עלייה וירידה מאוטובוס ויכוחים ודיונים רבים בבתי משפט, האם התאונה אירעה בשל התנופה או לא וכפועל יוצא מכך – האם מדובר בתאונת דרכים או לא. "פעמים רבות אין אפילו צורך בבלימה פתאומית וחזקה של האוטובוס כדי שנוסעים יפגעו בתוכו", אומר עו"ד קראוס. "כל עוד מדובר בתאונה שאירעה בשל תנופת הירידה או העלייה לאוטובוס – גם אם נוסע מעד תוך כדי הירידה מהאוטובוס ובטרם השלים את תנופת הירידה – הרי שהנפגע יהיה זכאי לפיצוי מחברת הביטוח של האוטובוס על פי חוק".

לעומת זאת, מציין עו"ד קראוס, ישנן תאונות המתרחשות בקרבת תחנת האוטובוס או בסמוך לירידה מהאוטובוס. כך, למשל, מקרה שבו נוסע שירד מן האוטובוס, נתקל בסמוך לעצירה במרצפה בולטת או במפגע אחר ברחוב, ונפגע כתוצאה מכך. במקרה שכזה, לדבריו, לא מדובר בתאונת דרכים אלא בפגיעה בשטח ציבורי, ולכל היותר הנפגע יהיה רשאי להגיש תביעה בגין רשלנות נגד הרשות המקומית או החברה המבטחת שלה.

לדברי עו"ד גיל קראוס, שייצג נוסעים רבים שנפצעו במהלך נסיעתם, רוב הציבור כלל לא מודע לכך שמרבית הפגיעות או הפציעות בתוך אוטובוס או בירידה ועלייה לאוטובוס נחשבות לתאונת דרכים, ועל כן אפשר לתבוע את ביטוח החובה של האוטובוס לפיצוי על הפגיעה.

"נפילות באוטובוס הינן פגיעות שכיחות למדי בקרב נוסעים, ולמרות שבתי המשפט דנים בנושא לא מעט, עושה רושם שרק חלק קטן מהאירועים מגיעים לשעריו" אומר עו"ד גיל קראוס.

לפני מספר שנים הורה בית משפט השלום בירושלים לחברת אגד לשלם פיצויים לאדם שנחבל בסמוך לעלייתו לאוטובוס בעיר. לדבריו, הוא נפגע כשנהדף לאחור כתוצאה מתנועת האוטובוס, ומאז הוא סובל מכאבים עזים ברגלו הימנית. פרקליטי החברה הכחישו את הפגיעה ואת התרחשות התאונה, אך בית המשפט לא השתכנע מעמדתם, ופסק פיצוי לנפגע, לרבות הפסד ימי עבודה, בסכום של יותר מ-250 אלף שקלים, כולל ריבית והצמדה.

עו"ד קראוס מספר על מספר מקרים שבהם טיפל, שעסקו בפגיעות של אנשים באוטובוס. כך, למשל, נוסעת מחולון קמה ממקום מושבה באוטובוס כדי לפנות אותו לאדם מבוגר, אך למרבה הצער באותו רגע האוטובוס החל שוב לנסוע והיא איבדה את שיווי משקלה ועפה. כתוצאה מכך נפצעה הנוסעת בחלקי גוף שונים, ותבעה את חברת הביטוח של חברת האוטובוסים.

נוסעת אחרת מרמת גן, מספר עו"ד קראוס, נפצעה בעת הירידה מהאוטובוס, לאחר שהנהג הגיע לתחנה הסופית. בעוד הנוסעת ירדה במדרגות – החל הנהג לנסוע בתנופה, מה שגרם לאישה לעוף קדימה לתוך האוטובוס. כתוצאה מהמכה סבלה האישה מכאבים עזים בידה, ובדיקות הראו כי היא שברה את אצבעה. גם היא הגישה תביעה כנגד חברת הביטוח של האוטובוס, באמצעות עו"ד קראוס. "פציעות כגון נפילה במהלך הנסיעה,חבלה עקב בלימת חירום של הנהג או תאונות שאירעו בעת הירידה או העלייה לאוטובוס עקב תנופת הירידה או העלייה, מוגדרות כתאונות דרכים שבגינן זכאי הנוסע לפיצוי", מסכם עו"ד קראוס.

האם אפשר לתבוע גם את הביטוח הלאומי?

לדברי עו"ד קראוס, כאשר התאונה אירעה בדרכו של הנפגע מביתו לעבודה או בדרכו מעבודתו לביתו, הרי שמדובר בנוסף גם בתאונת עבודה וניתן לתבוע את המוסד לביטוח לאומי. חשוב להדגיש כי במקרה של תאונת עבודה, אין רלוונטיות לשאלה האם התאונה אירעה עקב תאונה המוגדרת כתאונת דרכים או לא – כל עוד האירוע התרחש בדרך מביתו לעבודה או מהעבודה לביתו – התאונה תיחשב כתאונת עבודה. יצוין כי לא ניתן לקבל פיצוי מצטבר במסגרת של תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה, אלא כל סכום שיתקבל מהמוסד לביטוח לאומי יתקזז בתביעה מול ביטוח החובה של האוטובוס.

נפגעת בתאונת אוטובוס? כך תפעל, שלב אחר שלב:

עו"ד קראוס מייעץ לנפגע בתאונת אוטובוס, בין אם בתוכו ובין אם מחוצה לו, ליידע דבר ראשון את הנהג. בשלב הבא, עליו לקחת את מלוא הפרטים הרלוונטיים, הכוללים את פרטי הנהג, מספר הרישוי של האוטובוס, פרטי פוליסת ביטוח החובה, וכמובן – לרשום את פרטי חברת האוטובוסים, שגם לה יש לדווח על התאונה. "מומלץ לקבל פרטי קשר של עדים לתאונה, כגון נוסעים אחרים באוטובוס, ולרשום את מיקום ומועד התאונה המדויקים" אומר עו"ד קראוס.

בשלב הבא יש לגשת לטיפול רפואי, ולציין בפני הצוות הרפואי כי מקור הפגיעה הוא תאונה שאירעה באוטובוס. לאחר מכן יש לדווח על המקרה למשטרה, ולהוציא טופס "אישור משטרה", יחד עם פרטי הנפגע, מספר הרישוי של האוטובוס ופרטי חברת הביטוח. בשלב האחרון, יש לגשת לייעוץ משפטי בצירוף כל הפרטים שנאספו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן