Skip to content

לחטוף ארטישוק במושב ניר בנים

עונת הארטישוק החלה ונועם יעקובא, מגדל הארטישוקים הגדול בישראל, פותח את שערי ביתו ואת שדותיו בשישבת במושב ניר בנים בחגיגה קולינארית בתוספת סיורים בשדות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ארטישוק הוא שמו של ירק, המכונה בעברית גם חֻרשף, קנרס וגם צ'ינר. מוצאו של הארטישוק מאתיופיה, משם נדד למצרים ובהמשך לכל ארצות אגן הים התיכון. מספרד הגיע הארטישוק לארה"ב במאה ה-17 ואילו באיטליה תפס הארטישוק מקום של כבוד במטבח והתפריט האיטלקי. האיטלקים מרחיקים לכת ומייצרים ממנו ליקר ממשפחת הביטר הנקרא צ'ינר (Cyner). הרומאים והיוונים לפניהם, ייחסו לארטישוק סגולות והחשיבו אותו כצמח האהבה והאמינו שיש בו סגולה לבן זכר.

ארטישוק, קנרס, חרשף או צ'ינר (freedigitalphotos)

ארטישוק, קנרס, חרשף או צ'ינר (freedigitalphotos)

הערך התזונתי של הארטישוק ל-100 גרם הוא 53 קלוריות, 2.89 חלבון, 10.5 פחמימות, 5.4 סיבים תזונתיים, 0.34 שומן, והוא עשיר בברזל, ויטמין B ו-C, סידן, מגנזיום, זרחן ואשלגן. ארטישוק מסייע לכבד בניקוי רעלים ומגן עליו, מסייע במניעת חסימות בדרכי המרה, עוזר בעיכול, מסייע בהורדת לחץ דם ועוד.

נועם יעקובא בעת קטיף ארטישוק (צילום: איה וינד)
נועם יעקובא בעת קטיף ארטישוק (צילום: איה וינד)

המיתולוגיה היוונית כבר הכירה בערכו של הארטישוק ושם אף מסופר איך הגיע הארטישוק לעולם: מלך האלים, זאוס, שהיה ידוע בחולשתו למין היפה, יצא לפגוש את אחיו אל הים, פוסידון. כאשר נפגשו האחים בחוף הים של האי זינרי (Zinari), נערה צעירה מקומית צעדה על החוף ועסקה באיסוף צדפים. זאוס פתח לא היסוס בחיזור נמרץ וזכה בליבה של הנערה אשר נקראה צ'ינרה. הוא העלה אותה אל הר האולימפוס ואף העניק לה מעמד של אלה, ובלבד שתוותר על חייה הקודמים עם בני התמותה. הנערה שמחה על השינוי החברתי, על האהבה והתהילה להם זכתה, אך לא עבר זמן רב לאחר שהגעגועים אל הוריה ואל הכפר הקטן ממנו באה היו גדולים מנשוא. היא חמקה ממאהבה למספר שעות וחזרה לכפר לחבק את הוריה. אך כשחזרה, כעס מאד זאוס על כך שהמרתה את פיו. כעונש החזיר אותה זאוס לכפר בו נולדה אבל הפעם בצורת שיח קוצני ומכוער – הארטישוק.

עונת הארטישוק בארצנו מתחילה בחודש ינואר ומסתיימת באפריל, ואחד ממגדלי הארטישוק הגדולים בישראל הוא "הארטישוק של נועם" במושב ניר בנים. נועם יעקובא לוקח על עצמו משימה ללמד ולחנך את ישראל בסגולות הארטישוק ופותח את שעריו של המשק שלו למגוון פעילויות שמתאימות למשפחות ולמחפשי חוויות הקרובות לטבע.

הפעילות של "הארטישוק של נועם" כוללת ארוחת בופה עשירה וטרייה המבוססת על טהרת הארטישוק (כל המנות צמחוניות) וסיור חקלאי עם מגפיים, תרמיל איסוף ומקל, בשדות הארטישוק – כולל קטיף.

חיתוך והכנת ארטישוק (צילום: איה וינד)
חיתוך והכנת ארטישוק (צילום: איה וינד)

בין המנות המיוחדות המוגשות במקום: סלט פרוסות ארטישוק בבלזמי, סלט ארטישוק ובצל מוקפץ ברוטב טריאקי, שיפודי ארטישוק וירקות ברוטב צי'לי מתוק, פסטה ארטישוק ועגבניות שרי, נודלס אסיאתי בתוספת רצועות ארטישוק.

בימי שישי מתקיים בראנץ' ברוח "מאמא איטליה", ובתפריט סלטים טריים עם צמחי תבלין, ארטישוק חלוט עם טחינה סגולה או לבנה, ממרחים על טהרת הארטישוק, פוקאצ'ה ארטישוק ופלפל, אנטיפסטי ירקות ברוח החורף, לחם כפרי, חלות של שבת, ריבות ביתיות, שתייה קרה וחמה.

טלפון לבירורים, מחירים והזמנת מקום לארוחות, סיורים וסדנאות : נועם יעקובא – 054-2278637 או באתר האינטרנט: www.artishoke.co.il.

אבל אם כבר נמצאים בניר בנים, אפשר לבלות ולבקר במושב גם ב"לב היער" בבעלות ילנה קליכמן, בעלת גלריה, וצורפת המצרפת מיומנויות מתחום שזירת פרחים, תפירה וקליית סלים, הבאה לידי ביטוי בגינות אותן היא יוצרת.

ילנה עושה גינות מיניאטוריות שנראות כמו תמונות מתוך סיפור, ופיסול גינות מתוך אגדות המשלבות נדנדות, בעלי חיים מקרמיקה. הגינות של ילנה עשויות מסוקולנטים (Succulents). ילנה מסבירה שסוקולנטים הם צמחים בעלי עלים גבעוליים עבים ובשרניים המכילים תאים אוגרי מים. קקטוסים הם סוקולנטים, אבל יש עוד צמחים סוקולנטים שאינם קקטוסים דוקרניים. לתיאום הביקור יש לפנות לילנה קליכמן – 052-5778963.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן