Skip to content

'הַצָּעָה לְסֵפֶר' / 10.1.2014

קומיקס נהדר לילדים, קלאסיקה מבית היוצר של ספר הג'ונגל, מחשבות על הקיום האנושי ועוד. שבת שלום!
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

קים / רודיארד קיפלינג  על אף שכתב קרוב למאה ספרים וכחמש-מאות שירים קרוב לוודאי ששמו של קיפלינג יעלה בראשם של ילדים ומבוגרים בכל מקום בעולם  את דמותו של מוגלי ואת ספר הג'ונגל בו הוא מככב. הסופר הבריטי שזכה להצלחה עצומה היה הראשון מהממלכה שזכה בפרס נובל לספרות (1907) ו'קים' עצמו (שהיה בין היתר גם ספרו האחרון של קיפילנג) נבחר להיכלל לפני מספר שנים ברשימת מאה הספרים הטובים שנכתבו בשפה האנגלית.

  עלילתו של 'קים', כמו רבים מספריו של קיפלינג מתרחשת על רקע מאבק השליטה בין בריטניה לרוסיה במדינות מרכז אסיה. קים הוא בנו היתום של חייל בריטי המנסה לשרוד ברחובותיה של לאהור שבצפון הודו בתקופת השלטון הבריטי. כמו שאתם יכולים לתאר לעצמכם הוא עושה זאת בחן רב ותוך שהוא מסתבך ונחלץ בשיטתיות.. על אף שהספר אינו חלק מהסדרה המוערת והנהדרת של ההוצאה, הוא גדוש באין ספור הערות מחכימות ומעניינות וכמעט מיותר לציין שגם מבוגרים ימצאו בו עניין רב.

 קים מאת רודיארד קיפלינג, הוצאת אריה ניר, תרגם מאנגלית: שמואל (מולי) ורד, 383 עמ'

המצב האנושי / חנה ארנדט תרגום ראשון לאחד הספרים החשובים של הפילוסופית (אם כי, היא עצמה ביקשה להימנע מלהיקרא כך) הגרמניה-יהודייה. ארנדט מוכרת לחלק מהישראלים לאחר שנשלחה לסקר את משפט אייכמן עבור הניו-יורקר ואף טבעה את המושג "הבנאליות של הרוע".                                                                 הדרך בה סיקרה את משפטו של אייכמן וכן עמדתה כי המשפט היה נסיון להעצים את הרעיון הציוני גם על חשבון קיומו של משפט צדק גררו ביקורת קשה כלפיה בישראל ובחוגים מסוימים הפכה למוקצה מחמת מיאוס.

'המצב האנושי' בוודאי רלוונטי היום לא פחות מבעת פרסומו בשנת 1958. ארנדט מתבוננת במקוריות על הקיום האנושי ועל צדדים שונים של הקיום הזה, על האדם כחיה פוליטית וחברתית, על סוגיות שונות הקשורות בעבודה וכיצד הפכה למרכז החיים של האדם המודרני, על הפיכתה של החברה לחברת צרכנים ועוד ועוד נושאים שהצורך להתעסק בהם ולהבין אותם רק התעצם ב-55 השנים שחלפו מאז כתיבתו של הספר.

 המצב האנושי מאת חנה ארנדט, הוצאת הקיבוץ המאוחד, תרגמו מאנגלית: אריאלה אזולאי ועדי אופיר, 408 עמ'

מחפשים את אלסקה / ג'ון גרין  תגידו יפה שלום לרב המכר הגדול של השבועות הקרובים, אם לא למעלה מכך. ספרו הקודם של גרין, 'אשמת הכוכבים' זכה להצלחה עצומה בארץ, כמו במדינות אחרות בעולם. כעת, רואה אור 'מחפשים את אלסקה', ספרו הראשון משנת 2007, שהיה אחד מספרי הביכורים המצליחים בשנים האחרונות בארצות הברית ויהפוך גם לסרט במהלך השנה הקרובה.                                          רוב קוראיו של גרין הם מבוגרים, חובבי ספרי חניכה ככל הנראה, זאת על אף שמחפשים את אלסקה היה מועמד לאחרונה לתואר "ספר הנוער הטוב בכל הזמנים" אך הפסיד להארי פוטר.

מיילס האלטר הוא נער מיוחד ולא משופע בחברים שנהנה בעיקר מקריאת ביוגרפיות ושינון מילים אחרונות של מפורסמים. בגיל 15 הוא מואס בחיים בבית הוריו ועוזב לפנימייה באלבמה, שם, כצפוי, מצפים לו חיים סוערים וגם אהבה ראשונה ולא פחות מכך, גיבורה ספרותית נהדרת,  אלסקה יאנג.

 מחפשים את אלסקה מאת ג'ון גרין, הוצאת הכורסא וידיעות ספרים, תרגמה מאנגלית: רנה ורבין, 267 עמ'

מר גזמאי הבדאי / לאה גולדברג  אז אחרי זיקית והוצאת עוץ הנה קמה הוצאה עצמאית חדשה נוספת, ספרית נח שמה וזו בהחלט סיבה למסיבה. שני מייסדיה, רותו מודן וירמי פינקוס, מהמאיירים הישראלים הבולטים מכוונים אל קהל צעיר, ילדים וילדים מבוגרים קצת יותר ומגישים להם בעטיפה מרשימה קומיקס המעורר את הדמיון בקלות, בין רגע.

שני הספרים הראשונים היוצאים בשיתוף פעולה יחד עם ספריית פועלים של הקיבוץ המאוחד הם מר גזמאי הבדאי של לא גולדשברג ואורי כדורי, יצירתם המשותפת של גולדברג ואריה נבון. פינקוס ומודן לקחו שתי דמויות נפלאות שעלילותיהם פורסמו בשנות השלושים והארבעים בדבר לילדים והפיחו בהם חיים חדשים. מעבר לאיורים היפהפיים בשני הספרים, יפה לגלות איך שפתה של גולדברג נשמעת עדכנית כאילו לא נכתבו הסיפורים הללו לפני למעלה משישים שנה. בעתיד אמורים לצאת לאור בהוצאה גם ספרים שיאוירו על ידי אחרים ונראה שיש למה לחכות בעיקר אם בסיבה שלכם מתרוצצים ילדים בגילאי ראשית קריאה.

 מר גזמאי הבדאי מאת לאה גולדברג ובאיורו של ירמי פינקוס, אורי כדורי מאת לאה גולדברג ואריה נבון ובאיורה של רותו מודן, ספריית נוח בשיתוף ספריית פועלים – הקיבוץ המאוחד

קלי לינק, כי פנטזיה זה לא משחק ילדים  כבר כתבנו כאן לפני מספר חודשים על אחת הסופרות המרתקות שאתם עדיין לא מכירים. ספרה האחרון של לינק 'כישוף למתחילים' כמו גם ספריה האחרים, הוא אסופת סיפורים פנטסטיים קצרים שיזרקו את הראש שלכם לכיוונים חדשים ומפתיעים לחלוטין.  בין היתר תמצאו שם גירושים מרוח רפאים, עניינים שונים עם זומבים והתבגרות בעולם שזורם לאחור..

בערב שיערך לכבוד הסופרת ולכבוד הפנטסיה והמסתורין בכלל, ידברו בין היתר אסף שור, שמעון אדף, גילי בר-הלל סמו, ליאת אלקיים, עודד וולקשטיין ודבי אילון. זו תהיה הזדמנות נהדרת בשביל אלו שעדיין לא זכו, להתוודע לחנות הספרים הפרטית הכי צעירה בתל אביב שאין מתאים ממנה לארח את לינק וסיפוריה.

 קלי לינק, כי פנטזיה זה לא משחק ילדים, המגדלור, יהודה הלוי 51 ת"א,  16.1.14, בשעה 20:30

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן