Skip to content

נפלה להם מרפסת

המזל הגדול של אורתם מליבו הוא שאיש לא נפגע, אבל גם כך מדובר בפשע חמור של זלזול בחיי אדם ובחמדנות שאיננה יודעת גבול. מנכ"ל אורתם מליבו מאשים את כל העולם ואחותו אבל בשום פנים ואופן לא את חברתו. גם אם היה כשל בפיקוח עדיין מי שזילזל בחיי אדם הוא הקבלן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לפעמים זה מחריד כיצד מדינה שלימה נשמעת ונראית כמו קטע ממערכון הומוריסטי. הכותרת של המאמר הנ"ל לקוחה ממערכון של הגשש החיוור. מערכון מקביל לא תמצאו במדינה מערבית, שם לא נופלות מרפסות.

כשהייתי סטודנט, חדור אמונה ונאיבי, העיר לנו המרצה לקונסטרוקציות שכל מה שאנחנו לומדים בתאוריה כאן הוא נחמד יפה ואמין, אבל בשטח נמצאים אנשים, והם יעשו כל דבר כדי לחסוך עוד גרוש מעלות הבנייה. ברזל בקוטר 6 מ"מ יוכנס למרות שהמהנדס קבע 8 מ"מ. את הברזל ימתחו עד שיאבד את חוזקו. בטון שאמור להיות בחוזק מסוים יוחלש על ידי תוספת מוגזמת של מים וכן הלאה. בשטח כבר למדתי כמה הוא צדק.

בתכנון הנדסי של מבנים לוקחים "מקדמי ביטחון" מוגדרים מראש, אבל איך אפשר להגדיר מקדם ביטחון לחמדנות?

אז כן, נפלה להם מרפסת בקומה השמינית של בניין שנבנה על ידי אורתם מליבו בחדרה. בבדיקה מסתבר שהמרפסת בעצם לא נרתמה למבנה, ומשמעות הדבר היא בערך כמו לחבר את המרפסת לאשכול בלונים ולצפות שתחזיק מעמד באוויר. הדו"ח שהוכן עבור היזמית גינדי השקעות והחברה הקבלנית אורתם מליבו בעקבות קריסת המרפסות בחדרה קובע שהקבלן "חסך" בברזל, משפט ישראלי להחריד.

וכאן מגיעה הפארסה האמיתית, שיא החוצפה, אמנם לא נדיר במחוזותינו אבל בהחלט שבר כמה וכמה שיאים.

המרפסת שקרסה
המרפסת שקרסה בבניין מגורים בבנייה בחדרה

מנכ"ל אורתם מליבו אומר: "לא ברור בכלל שזו היתה תקלה שלנו…" – סליחה? תקלה? על איזו תקלה אתה מדבר? מדובר בכשל פושע ואפילו לא רשלני, לתפיסתי, אין מצב שיציקה של מרפסת חומקת מעינו של המהנדס המפקח, ובטח לא של מנהל העבודה. מה שמפחיד אותי שייתכן שמדובר בשיטת החמור (אותו חמור שבעליו ניסה לחסוך במזון עבורו עד שהוא מת). יתכן שהחמור של אורתם מליבו מת, אבל הם בנו אלפי יחידות דיור שמן הראוי שיעברו בדיקה אחת לאחת.

עוד אומר המנכ"ל המהולל: "הדו"ח אומר שהיה פנצ'ר, אבל לא בדק ממה הוא נובע…" – שוב פנצ'ר, סתם תקר בגלגל. זה שאירוע כזה חודש מאוחר יותר היה גורם למותם של רבים זה לא רלוונטי, פנצ'ר הוא קורא לזה. הדו"ח לא אומר שהיה פנצ'ר והוא אומר במפורש ממה זה נובע, על פי הדו"ח, הקבלן (שומע כבוד המנכ"ל? הקבלן! וזה אתה) חסך בברזל.

ואז מגיע רצף של שטויות. כולם אשמים חוץ מאורתם מליבו: "אם הליקוי הוא של הפועלים, זה לגיטימי שיטעו. צריך בקרה עליהם. אבל צריך לזכור שאנחנו חברה שעובדת לפי נהלים. גם בפרויקט הזה לא יצקנו קוב בלי אישור קונסטרוקטור. הקונסטרוקטור אינו מטעמנו, וגינדי אחראית עליו. אנחנו קיבלנו טופס אכלוס לשני הבניינים. ייתכן שהכשל הוא בתכנון".

אז ככה, הפועלים לא יכולים להיות אשמים, אבל מנהל העבודה ומנהל הפרויקט דווקא כן כי הם מופקדים על הפיקוח על האתר ועל הפועלים והם עובדים של הקבלן. לא יתכן שקונסטרוקטור אישר את היציקה. מה שכן יתכן שהקונסטרוקטור אישר יציקה של הקומות הראשונות ונתן אמון בקבלן ששאר היציקות תתבצענה באותה צורה. עדיין מי שחסך בברזל הוא הקבלן, ולבסוף מאשים הקבלן את המהנדס. שום כשל לא יכול להיות בתכנון של מרפסת אם מסתבר שהיא איננה רתומה, נקודה.

המזל הגדול של אורתם מליבו הוא שאיש לא נפגע, אבל גם כך מדובר בפשע חמור של זלזול בחיי אדם ובחמדנות שאיננה יודעת גבול. אבל מנכ"ל אורתם מליבו מאשים את כל העולם ואחותו בשום פנים ואופן לא את חברתו. גם אם היה כשל בפיקוח עדיין מי שזילזל בחיי אדם הוא הקבלן.

כמו שאני רואה את זה צריך לקחת מהחברה את הרישיון שלה, לעצור את כל אתרי הבנייה שלה ולבדוק כל מה שהיא בנתה במשך השנים. ובעקבות דו"ח משרד המהנדסים להעמיד את החברה ומנכ"לה לדין ולזרוק לכלא את האחראים, וכן, איך שלא תסתכלו על זה האחראי על חברת בנייה הוא המנכ"ל שלה.

וכמו שאמרו הגששים: "תלך לגור זוג צעיר, תהיה מאושר!"

 

1 Comment

  1. גידי
    14 בינואר 2014 @ 19:09

    הארוע בחדרה גרם לקונסטרוקטור שלי להזכיר לי על שהערתי לו על קורה מורחבת בבטון וברזל והחזיקה 3 מרפסות . הפקתי לקח.
    מספר שנים אני עוסק בבנייה ויזמות,אני חושב שהכותב צודק,מנכל מליבו בתגובתו לעג לשכל הישר וגרם נזק לחברה.
    לדעתי על דיירים להעסיק מפקח בנייה מטעמם שידאג לאינטרסים שלהם,ובכך ימנע מרפסות נופלות ועוד חיפופים בבנייה.
    כמו כן על משרד העבודה ומשרד הבינוי והשיכון להקים וועדת מומחים להפקת לקחים כאילו יש נפגעים בארוע חדרה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן