Skip to content

אריאל שרון הלך לעולמו אחרי שמונה שנות תרדמת, בן 85

שמונה שנים אחרי שלקה בתרדמת ואושפז במחלקה לשיקום נשימתי בבי"ח שיבא בתל השומר, הלך היום לעולמו ראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון. ארונו יוצב החל מהיום בכנסת, שם יורשה הקהל הרחב לעבור על פניו ולחלוק לו כבוד אחרון. מסע הלוויה ייצא מחרתיים מרחבת הכנסת אל גבעת הכלניות שבחוות השקמים, שם ייקבר לצד אשתו האהובה לילי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה ה-11 של ישראל מת בשבת בשעות הצהריים בבית החולים שיבא בתל השומר. בן 85 היה במותו. שמונה שנים אחרי שלקה באירוע מוחי, בחודש ינואר 2006. היה שרון מאושפז במצב של תרדמת. בשבועות האחרונים חלה התדרדרות מתמדת במצבו הרפואי, שהלך והחמיר עד שלבו נדם.

היום בשעה 12:00 יוצב ארונו של שרון במשכן הכנסת, והציבור יוכל לחלוק לו כבוד עד לשעה 18:00.

לא תתאפשר הגעה למשכן הכנסת בכלי רכב פרטיים. לרשות הקהל יועמדו הסעות הלוך ושוב  ללא תשלום מחניוני אצטדיון טדי ולטרון החל מהשעה 11:00  בבוקר. ההסעה האחרונה ממשכן הכנסת לחניונים תצא בשעה 17:30. כל דיוני ועדות הכנסת שתוכננו לימים ראשון ושני בוטלו.

ארונו של שרון ברחבת הכנסת (צילום: דן בר דוב)
ארונו של שרון ברחבת הכנסת (צילום: דן בר דוב)
הנשיא פרס מניח זר על הארון (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
הנשיא פרס מניח זר על הארון (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

מחר 13/01/2014 בשעה 09:30 יתקיים טקס אשכבה ממלכתי במשכן הכנסת. בטקס יישאו דברים נשיא המדינה, ראש הממשלה ,יו"ר הכנסת ובני המשפחה. בטקס ישתתפו גם אורחים בכירים מחו"ל ובהם סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שליח הקוורטט וראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר, ראש ממשלת צ'כיה, יו"ר הדומה הרוסי, שר החוץ של גרמניה, שר הפנים של ספרד, שר ההגירה של קנדה ואורחים נוספים. ההשתתפות בטקס הינה למוזמנים בלבד.

בתום הטקס ייצא מסע ההלוויה בשיירה צבאית לעבר חוות שקמים. בדרכו לחווה יעצור מסע ההלוויה בלטרון, שם יערך כינוס מיוחד של פורום מטכ"ל.

בשעה 14:00 יתקיים טקס קבורה צבאי בחלקת הקבר בחוות שקמים. מספר מקומות הישיבה על גבעת הכלניות מוגבל ולכן יורשו להיכנס אליו רק אלה שיקבלו הזמנה למתחם בהתאם לפקודת "חבצלת". הטקס פתוח לקהל, אולם הציבור מתבקש להקדים את הגעתו עקב עומסי תנועה צפויים ולהישמע להוראות משטרת ישראל. לא תתאפשר הגעה ברכב פרטי לחוות שקמים ולרשות הקהל יעמדו חניונים והסעות במכללת ספיר ובקיבוץ דורות.

תם ונשלם. אריאל שרון (צילום: ויקימדיה)

תם ונשלם. אריאל שרון (צילום: ויקימדיה)
בנו גלעד שרון סופד לו בבית החולים (צילום: נירה ידין)
בנו גלעד שרון מודיע ונפרד בבית החולים (צילום: נירה ידין)
שרון בכניסה לביירות, מלחמת לבנון הראשונה 1982 (צילום: מיקי צרפתי "במחנה")
קברה של לילי שרון בחוות השמים. ייטמן לצדה (צילום: ויקימדיה)
שרון בימי כהונתו כראש ממשלה (צילום: יעקב סער, לע"מ)
שרון בימי כהונתו כראש ממשלה (צילום: יעקב סער, לע"מ)
שרון במלחמת יום כיפור (צילום: מיקי צרפתי "במחנה")
שרון במלחמת יום כיפור (צילום: מיקי צרפתי "במחנה")
(צילום: נירה ידין)
"הלך כשהחליט ללכת". גלעד שרון (צילום: נירה ידין)

מימין ומשמאל הספידו ראשי המדינה והמערכת הפוליטית את שרון. נשיא המדינה שמעון פרס נשא הספד הערב, לזכרו של ידידו הקרוב, וראש ממשלת ישראל לשעבר אריאל שרון בפני כלי התקשורת הישראליים והבינלאומיים: "מדינת ישראל אבלה היום על מותו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון. אריק שרון היה מנהיג גדול ונועז. מצביא משכמו ומעלה. הוא אהב את עמו. עמו אהב אותו. הוא היה בונה ארצנו ומצביא חילותינו. הוא זה שהפך את מלחמת יום הכיפורים מתבוסה אפשרית לניצחון מפתיע. הוא לא ידע פחד. הוא נטל החלטות קשות. הוא יישם אותן באומץ לב צבאי ואזרחי כאחד, הן בשעות מלחמה ובשעות שלום. הוא ייזכר לעולם כמנהיג ייחודי בתולדות עמנו, וכאישיות מוערכת בעולם כולו. אריק היה איש משפחה למופת. הוא ראה בישראל כמשפחתו המורחבת. מאז ימיה הראשונים של ישראל ועד היום, קיימנו ידידות אמיצה ומרגשת. הוא יחסר לי מאד. לבנו עם משפחתו, עם עמרי וגלעד שעמדו לצדו, במסירות ובאהבה שאין לה גבול, יום ולילה עד הרגע האחרון. אריק, מהאדמה באת ולאדמתך אתה חוזר ועל מצחך פלדת ניצחונות וזהב תקווה".

שרון בכניסה לביירות, מלחמת לבנון הראשונה 1982 (צילום: מיקי צרפתי "במחנה")
שרון בכניסה לביירות, מלחמת לבנון הראשונה 1982 (צילום: מיקי צרפתי "במחנה")
שרון , בר לב והמפות במלחמת יום כיפור (צילום: לע"מ)
שרון , בר לב והמפות במלחמת יום כיפור (צילום: לע"מ)

גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ספד לשרון: ״הוא היה בראש ובראשונה לוחם אמיץ ומצביא דגול, מגדולי המפקדים בצבא ההגנה לישראל", אמר נתניהו; "משחר נעוריו התייצב לשרת את עם ישראל בשדה הקרב. הוא עשה זאת כחייל במלחמת העצמאות, כמפקד במבצע סיני ובמלחמת ששת-הימים, ועד לתת יום הכיפורים. בתווך הקים שרון את יחידה 101 וקידם את תפיסות היוזמה והתגמול במלחמה נגד הטרור שהפכו לנכס צאן ברזל של מדיניות ישראל. זכרו יהיה נצור לעד בלב האומה״.

המחלקה בה אושפז שרון בתל השומר (צילום: נירה ידין)
המחלקה בה אושפז שרון בתל השומר (צילום: נירה ידין)
ההודעה של מנהל מחלקה טיפול נמרץ (צילום: נירה ידין)
ההודעה על מותו. מנהל בית החולים השיקומי, פרופ' שלמה נוי (צילום: נירה ידין)
"ראינו איך הוא נלחם". האחות שטיפלה בשרון, מרינה ליפשיץ (צילום: נירה ידין)
"ראינו איך הוא נלחם". האחות שטיפלה בשרון, מרינה ליפשיץ (צילום: נירה ידין)

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון: "אריאל שרון היה בראש ובראשונה מצביא צבאי יוצא דופן שהקדיש את חייו למען ישראל. נתיבי חייו של אריאל שרון שזורים בתולדותיה של מדינת ישראל, ונוכחותו בצמתים המרכזיים של קיומה רשומה בספרי ההיסטוריה שלה. איש האדמה ובן הארץ הזו, שהקדיש למענה את חייו, לא אחת תוך חירוף הנפש. אריאל שרון היה בראש ובראשונה מצביא צבאי יוצא דופן וממעצביו של צה"ל כצבא החותר למגע ולהכרעה מהירה של האויב. הוא הפגין את מצביאותו בשדה המערכה, הן בקרבות מול צבאות סדירים והן בלחימה בטרור.

"למרות שבמהלך הדרך התגלעו בינינו חילוקי דעות מהותיים, תמיד הערכתי את ניסיונו ואת מנהיגותו. תנחומיי לבניו עמרי וגלעד, אשר סעדו את אביהם במסירות בשמונה השנים האחרונות, ולשאר בני המשפחה. "מערכת הביטחון, ששרון היה בשר מבשרה ואף עמד בראשה, מרכינה היום ראש עם לכתו".

שר החוץ, אביגדור ליברמן: "אריאל שרון ליווה את מדינת ישראל מהקמתה ועד לרגע האחרון שיכל ולקח חלק באירועים המרכזיים שעיצבו את דמותה.

"שרון ייזכר קודם כל כמפקד דגול שהוביל קרבות רבים וחשובים, בראשם את צליחת התעלה במלחמת יום הכיפורים וגם כשלחם במלחמת העצמאות בתש"ח, בהקמת יחידת 101, במבצע קדש, ועוד ועוד…

"מורשתו המדינית של שרון היתה שנויה במחלוקת לכל אורך הדרך, החל מפעילותו כיו"ר ועדת השרים להתיישבות כשפעל להרחבתה ולחיזוקה של ההתיישבות היהודית ביש"ע ועד, מן הצד השני, להתנתקות מעזה שיזם וביצע והוא ייכנס להיסטוריה של מדינת ישראל כאחת הדמויות הבולטות והמשפיעות ביותר עליה".

שרון בחוות השקמים (צילום: לע"מ)
שרון בחוות השקמים (צילום: לע"מ)

יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין: "אריק שרון ז"ל היה גיבור ישראל, מצביא נועז ודגול ומנהיג שצמח מתוך אש המלחמות וגבורת הקרב. עם לכתו, אני נזכר בדברים שהוא אמר כשספד למשה דיין: ״איש, שמעולם לא כבדו שערי ישראל על כתפיו". כזה בדיוק היה אריק. בלתי נלאה בנכונות הבלתי נתפסת שלו לשאת את משא העם, בכל תחום, בכל חזית, בכל מצב ובכל זמן. זה לא סוד שדרכנו נפרדו עם החלטתו לסגת מצפון השומרון ורצועת עזה. חלקתי לחלוטין על דרכו, אך לעולם לא שכחתי את זכויותיו הרבות כלוחם, כמפקד, כנבחר ציבור וכראש ממשלה. יהי זכרו ברוך ותנחומי למשפחה האוהבת".

שרת המשפטים ציפי לבני: "אריק היה אדם שאהבתי. אומרים שחיילים ותיקים אינם מתים לעולם – הם נמוגים. אריק נמוג לפני שמונה שנים, ועכשיו הלך מאיתנו סופית. גם כשהיה ראש ממשלה היה גם חייל, לוחם אמיץ, מפקד, מנהיג, איכר שרגליו נטועות עמוק באדמת ארץ ישראל. בגוף הגדול הזה שלו פעמה נפש יהודית שדאגה לעם היהודי בעולם כולו, והיה ראש-ממשלה שהפך לאב גדול של אומה גדולה, אב שנסך בנו ביטחון. ויותר מכל, אריק היה אדם שאהבתי״.

הבן גלעד עוזב את בית החולים (צילום: נירה ידין)
הבן גלעד עוזב את בית החולים (צילום: נירה ידין)

יו״ר מפלגת יש עתיד ושר האוצר יאיר לפיד: "אריאל שרון היה מבולטי מנהיגי ומעמוקי שורשיה של מדינת ישראל. חייל ומפקד אמיץ בשדה הקרב ומנהיג ללא חת בשדה המדיני והפוליטי וידיד אישי. מדינת ישראל, החסרה את דמותו של שרון ז״ל כבר 8 שנים, מבכה את מותו. מפלגת ״יש עתיד״ משתתפת בצער המשפחה.

ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת העבודה ח"כ יצחק הרצוג: "אריאל שרון ייזכר כמנהיג גדול. לאורך השנים היינו במחנות מנוגדים,  אך אי אפשר שלא להעריך אדם שידע לשנות את תפיסת עולמו ולהכיר בדרך הנכונה עבור מדינת ישראל. הכרתי אותו רוב חיי וזכיתי לעבוד איתו מאמצע שנות השמונים במערכת הפוליטית. בעשור הקודם הייתי שר השיכון בממשלתו, ראיתי ראש ממשלה בטוח בעצמו, שקול, קר רוח, אחד שלא חושש לקבל החלטות, גם נגד הרוח. ציוני אמיתי שטובת המדינה לנגד עיניו. אריאל שרון היה מנהיג עם אומץ וככזה ייזכר בספר תולדות ישראל. תנחומיי הכנים לעמרי וגלעד, מסירותכם האין סופית לאבא ראויה לכל הערכה. יהיה זכרו ברוך".

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון: בשמי ובשם מרצ אני רוצה להביע צער ולהשתתף באבלה של המשפחה על לכתו של ראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון. תהום פוליטית וערכית היתה פעורה לבין דרכנו לבין דרכו, ובכל זאת אני יכולה רק לתאר לעצמי כמה קשים היו החיים של משפחת שרון בשמונה השנים האחרונות, כשהאדם שהם אוהבים נמצא בחיים אבל לא ממש נמצא איתם. נותר רק לקוות שפטירתו, עם כל הקושי, תצליח להקל במשהו על סבלה של המשפחה ותאפשר להם להתאבל על אהובם.

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, וחברי הנהגת ההסתדרות מרכינים ראשם על לכתו של אריאל שרון, ראש הממשלה ה-11 של מדינת ישראל: "אנו נפרדים היום סופית מאחד המנהיגים הבולטים  – מנהיג מדור הנפילים. שרון היה מעמודי התווך שעיצבו את דרכה של המדינה ובדרכו הצנועה הוא תמיד עשה זאת מתוך אמונה עמוקה בעתיד החברה הישראלית ותוך קידוש ערכי אהבת העם והארץ. כיאה לאחד הקצינים המוערכים ביותר בצה"ל, שרון לחם עד יומו האחרון. יהיה זכרו ברוך".

שר התיירות, ד"ר עוזי לנדאו: "אריאל שרון היה מגדולי המפקדים שהיו לישראל. הוא הציב סטנדרטים ללחימה, לאומץ לב ולאחריות אישית ופיקודית. הלך לעולמו אדם גדול ומנהיג ציוני- מנופיה הייחודיים של ארץ ישראל. יהי זכרו ברוך".

השר לענייני מודיעין, ד״ר יובל שטייניץ: ״עם ישראל איבד היום אדם יקר, מנהיג דגול ולוחם נועז.
חלקו של אריאל שרון בביטחון ישראל, מהקמת יחידה 101 בשנות ה-50 דרך פיקודו על צליחת התעלה שהביאה לניצחון ישראל במלחמת יום הכיפורים ועד החלטתו כראש הממשלה על מבצע חומת מגן שהוביל לסיום האינתיפאדה השנייה, לא יסולא בפז וייזכר לעד בתולדות ישראל".

שר החינוך, הרב שי פירון, הביע הערב תנחומים בפני משפחתו של ראש הממשלה ושר הביטחון, אריאל שרון, ז"ל, בעקבות פטירתו. שר החינוך ציין, כי מערכת החינוך מרכינה ראש לזכרו של שרון. המערכת תפעל לקיים דיונים ושיחות אודות תרומתו הגדולה של האיש למדינת ישראל.

בתוך כך, הנחתה מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, את המערכת  לעסוק החל ממחר ולאורך השבוע בדמותו, פועלו ומפעלו של שרון ז"ל. משרד החינוך יעלה מחר אל אתר המשרד מערכי שיעורים, אשר יעמדו לרשות בתי הספר.

יו"ר קדימה, שאול מופז: "אני מצדיע בעצב ובכאב למפקדי ומורי, אריק שרון, מגדולי מנהיגי ישראל.
אריק היה לוחם אמיץ לב, ממעצבי דמותה של המדינה, מצביא ומדינאי, מפקד נועז בביטחון ובשלום. בקוראו "קדימה!" הלכו אחריו דורות של לוחמים, מפקדים ואזרחים. דמותו ורוחו היו לי למצפן בדרכי בצה"ל ובשירות המדינה. מנשרים קלו ומאריות גברו".

סגן יושב ראש הכנסת ומזכ״ל העבודה ח״כ חיליק בר: "לא עם כל החלטותיו ומעשיו של שרון הסכמתי. עם הרבה מהם  אגב כן. אבל על היותו מנהיג אמיץ, לוחם, מדינאי ומצביא אין איש יכול לחלוק. אריק שרון היה אוהב ישראל ועם ישראל על כל המשתמע מכך, ולפחות בשנותיו האחרונות האהבה אליו הייתה קונצנזוס בעם. אין היום כמעט מנהיגים שהם גם מצביאים דגולים וגם מנהיגים ומדינאים דגולים. אריק היה כזה והבין מה עליו לעשות כדי להבטיח חוסן ועתיד לעם שעל כך אהב. מרכין לו ראש בלכתו".

את שיא חוסר הטעם, בתגובות אישי הציבור, רשמה בדבריה ח"כ אורית סטרוק (הבית היהודי) שכתבה: "בצד התודה וההוקרה על תרומתו העצומה של שרון למדינת ישראל, אי אפשר שלא להודות גם לקב"ה על כך ששרון נלקח מחיינו הציבוריים בטרם הספיק להמיט על תושבי יו"ש, ועל תושבי 'עוטף יו"ש' את האסון שהמיט על מתיישבי גוש קטיף ועוטף עזה".

 "האמת צריכה להיאמר: שרון היה מגדולי בוני ארץ ישראל וגדול מחריביה", כתבה סטרוק. "מי שידע לנצח את הטרור, ומי שהפך את כל דרום הארץ למוכה-טרור. נחישותו העצומה ויכולתו להחליט ולבצע איפשרו לו להגיע להישגים מרשימים, וגם למהלכים אסוניים".

בעקבות הביקורת הקשה שנמתחה על הדברים נאלצה ח"כ סטרוק לפרסם הודעת הבהרה: "לצערי, דבריי הובנו באופן לא נכון וברצוני להבהיר – לא התפללתי למותו של שרון, לא ביקשתי שיחלה, לא קיוויתי שכך תיפסק כהונתו כראש ממשלה, ואין בי שמחה על הדרך שבה סיים את חייו". עוד כתבה: "אינני מנהלת את פנקס החשבונות של הקב"ה, אבל במבחן המציאות, העובדה שלא יכול היה להמשיך בתוכניות ההרס והגירוש שלו – הצילה את מדינת ישראל מהידרדרות נוראה".

מרגשים במיוחד היו דבריו של ח"כ עומר ברלב (העבודה), בנו של חיים בר-לב ז"ל שהיה רמטכל מלחמת ההתשה ומונה למפקד חזית הדרום במלחמת יום הכיפורים.

"לאריק ולנו אפשר לומר, יש היסטוריה משפחתית", כתב ח"כ ברלב בעמוד הפייסבוק שלו.

אריאל שרון וחיים ברלב במלחמת יום הכיפורים. היסטוריה משפחתית (צילום: לע"מ)
אריאל שרון וחיים ברלב במלחמת יום הכיפורים. היסטוריה משפחתית (צילום: לע"מ)

"כשאבא היה רמטכ"ל הוא מינה את אריק בשיאה של מלחמת ההתשה לאלוף פיקוד הדרום, צעד בכלל לא מובן מאליו. לא מובן מאליו מכיוון שלא פעם הביע אריק ביקורת על תפיסת ההגנה בסיני. דווקא בשל כך מינה אותו אבא למפקד הפיקוד בשיאה של המלחמה. אני חושב שזה היה מתוך האמונה של אבא כרמטכ"ל שבשעה קשה כזו ולמרות שהם לא בהכרח רואים עין בעין, ההפריה ההדדית תביא לתוצאה טובה בהרבה מאשר מינוי של "yes man" כזה או אחר.

"אבא ראה יתרון ואתגר ב'להתמודד עם סוסים דוהרים מאשר לדרבן פרדות עצלות'. זו הייתה תמציתה של מערכת היחסים ביניהם שלוותה בהערכה הדדית ובהיררכיה מובנית. הדבר נתן דיבידנדים רבים כמה שנים מאוחר יותר במלחמת יום כיפור כאשר שניהם כבר במילואים, אריק מפקד אוגדה בחזית הדרום ואבא שוב כמפקדו וכמפקד חזית הדרום. היו אלו ימים קשים. קשים לעם ישראל, קשים לשניהם. מלווים בלא מעט חיכוכים. אני יודע, כי בסופו של יום, אבא שמח שאריק כמו אתו 'סוס פראי ודוהר' נמצא תחת פיקודו ואריק שמח שאבא מעליו מכוון ושולט במערכה.

"שנים לאחר מכן כאשר אריק כבר שר ביטחון ואני מפקד בסיירת מטכ"ל, אני זוכר שנפגשנו לא מעט פעמים לפני ואחרי מבצעים. אני זוכר בעיקר את אחד המבצעים בו שלח אותי אריק, הוא כשר בטחון ואני כמפקד מבצע, אל ארץ אויב רחוקה הרבה מעבר לאופק….

"הייתה זו תקופה של מתח רב בין אבא לבינו בכל הקשור לתוצאות מלחמת יום הכיפורים, ואני זוכר בעיקר את המפגש בין אריק לביני לאחר חזרתי מאותו מבצע רחוק", מספר ח"כ ברלב. "הוא ניגש אלי, אנחנו מישירים מבט זה אל זה והוא לוחץ בחוזקה את ידי ומודה לי.

אריאל ולילי שרון (צילום: לע"מ)
אריאל ולילי שרון (צילום: לע"מ)

"הפעם הבאה היתה כבר בלוויה של אבא. התקרבנו לבית הקברות, אמא, זוהר (אחותי) ואני, ומרחוק בתוך בית הקברות המון אדם. בפתח, בודד ביננו לבין ההמון, עמד אריק וחיכה. ברגע שזיהה את אמא מתקרבת ניגש אליה בצעד מהיר ולחץ את ידה. זה היה חשוב לו, דווקא הוא, לגשת ראשון וללחוץ את ידה של אמא, ובלחיצה זו לומר לה ללא מילים – 'כן אני יודע, רק שנינו, חיים ואני היינו שם לבד באותם זמנים, רק שנינו יודעים את האמת ושותפים לה, אני מרכין את ראשי בצער ובכבוד'.

ח"כ עומר ברלב סיים: "היום, כשאנו נפרדים באופן סופי מאריק, על אף ובזכות ההיסטוריה המשפחתית אני משתתף בצער משפחת שרון. יהי זכרו של אריק ברוך".

[related-posts]

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן