Skip to content

הלכו המעבידים, הגיעו מעסיקים

השבוע עברה הצעה טרומית בכנסת - הגידו: "מעסיק", לא "מעביד" • האם חברי הכנסת באמת מסייעים לאוכלוסייה העובדת או שזו רק סמנטיקה?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אנו מתעסקים עם הרבה סמנטיקה לאחרונה. אסרו עלינו, לטוב ולרע, לכנות אדם 'נאצי' אם הוא לא באמת מחזיק בצלב הקרס, אולי בעיקר כדי למנוע את הרטוריקה המתלהמת של חברי כנסת שונים כשהם מתייחסים זה לזה. גם ח"כ נחמן שי ממפלגת העבודה וח"כ רוברט אילטוב, יו"ר סיעת ישראל ביתנו בכנסת, החליטו להתעסק בסמנטיקה – של שוק העבודה.

אולם מליאת הכנסת: עובדים ומעסיקיהם (ויקימדיה)
אולם מליאת הכנסת: עובדים ומעסיקיהם (ויקימדיה)

אתמול, למי שאינו מעודכן, עברה הצעת החוק של שי ואילטוב בקריאה טרומית, עם 34 תומכים וללא מתנגד אחד. כידוע, עבודתם המרכזית של חברי הכנסת היא לייצר הצעות חוק, והצעת חוק כזאת, שמחליפה את המונח "מעביד"' במונח "מעסיק", לא מרגיזה אף אחד ולא דורכת לאיש על היבלות, לכן אין ברירה אלא להצביע בעדה, כאשר מי מהח"כים נוכח באולם המליאה, כמובן.

האם זו עוד הצעת חוק מוצלחת?

יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, ח"כ חיים כץ מטעם מפלגת הליכוד, הבקי מאוד ביחסי עובדים-מעבידים (אופס, מעסיקים כמובן), תמך. הוא מבין בעניין, ובעיקר ביחסי ועדים חזקים (לשעבר מזכיר הארגון הארצי של עובדי התעשייה האווירית) ומעסיקים (כיו"ר הוועדה, סיכל כץ את ניסיון משרד האוצר להעלות את גיל הפרישה לפנסיה של נשים ל-64).

ועכשיו לסמנטיקה: יש חשיבות למילים. מעביד משול לבעל עבד, כנראה, לפי הלוגיקה של מחליפי המונחים. בעוד המעסיק (בעל העסק נותן העבודה) נראה להם סטרילי יותר ממשמעויות כוחניות. מילים יוצרות מציאות, וגם להיפך. לצערנו, לחלק גדול מהעובדים במדינת ישראל, שמועסקים בתנאים לא תנאים, זה לא ממש משנה. עם סמנטיקה לא הולכים למכולת ולא מאכילים ילדים רעבים. נקווה ששני הח"כים הנכבדים, וכל חברי ועדת העבודה והרווחה עימם, יעמלו יותר על שינוי המציאות, אחרי שעשו עבודה מצוינת עם הסמנטיקה.

1 Comment

  1. יפה
    24 בינואר 2014 @ 1:35

    אם נעזוב לרגע את עסקי המכבסות (של המילים) , תעסוקה ועיסוק אינם שווים במשמעותם העברית לעבודה. תעסוקה היא מילוי זמן ללא משמעות. עבודה , לעומת זאת ,היא מקור לחמו של אדם , אם כעבד או כעובד. מכאן אנחנו למדים גם את המקור האמיתי לשינוי הלא כל כך סמנטי: מעסיק הוא זה שמבקש מאחר לעשות עבורו דבר מה אך לא בהכרח מבטיח פרנסה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן