Skip to content

ארה"ב על דברי יעלון: "דברים פוגעניים ובלתי הולמים"

ארה"ב הגיבה על הדברים שיוחסו לשר הביטחון, משה (בוגי) יעלון בשיחות פנימיות, לפיהם קרי הוא "אובססיבי ומשיחי" וכי הוא (יעלון) מקווה ש"קרי יקבל כבר פרס נובל ויניח לנו". יעלון בתגובה, בעמוד הפייסבוק שלו: "כשיש מחלוקות אנחנו מלבנים אותן בתוך החדר, כולל עם מזכיר המדינה קרי איתו אני מקיים שיחות רבות בנוגע לעתידה של ישראל. אמשיך […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אם הדברים מדויקים, אלה הם דברים פוגעניים ובלתי הולמים – במיוחד לאור כל מה שארה"ב עושה כדי לסייע לצורכי הביטחון של ישראל". כך, בחריפות ובבוטות רבה, הגיבה הערב ארה"ב לדברים המיוחסים לשר הביטחון, משה (בוגי) יעלון.

דוברת הסטייט דיפרטמנט, ג'ניפר סאקי, אמרה בתגובתה: "שר החוץ קרי וצוותו, כולל הגנרל אלן שגיבש את התוכנית הביטחונית, עבדו יומם ולילה כדי לנסות ולקדם שלום וביטחון עבור ישראל, וזאת לאור דאגתו העמוקה של שר החוץ קרי לעתידה של ישראל. להטיל ספק במניעיו של שר החוץ קרי ולעוות את הצעותיו זה לא משהו שאנחנו מצפים משר הביטחון של בת ברית קרובה".

תגובת ארה"ב נאמרה על הדברים שיוחסו לשר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, לפיהם אמר בשיחות פנימיות, כי  קרי הוא "אובססיבי ומשיחי" וכי הוא (יעלון) מקווה ש"קרי יקבל כבר פרס נובל ויניח לנו".

"לא לגופו של אדם". נתניהו ומזכיר המדינה קרי (צילום ארכיון: משה מילנר/לע"מ)
"לא לגופו של אדם". נתניהו ומזכיר המדינה קרי (צילום ארכיון: משה מילנר/לע"מ)

גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיב על הדברים, תוך מתיחת ביקורת מרומזת, על שר הביטחון בממשלתו. "הברית שלנו עם ארה"ב מושתתת על ערכים עמוקים, ובראש בראשונה – הדמוקרטיה וחופש האדם", אמר נתניהו בנאום במליאת הכנסת, בישיבה חגיגית לרגל 65 שנה לכנסת. "אנחנו שותפים גם למטרות ואינטרסים משותפים – יציבות איזורית, מלחמה בטרור שגשוג, ביטחון ושלום. גם כשיש לנו חילוקי עדות עם ארה"ב הם תמיד לגופו של עניין ולא לגופו של אדם. אנו עושים – בשיתוף פעולה עם נשיא ארה"ב, עם סגן הנשיא שביקר כאן ועם שר החוץ – מאמצים במטרה לקדם שלום, ביטחון ויציבות באיזור. אנחנו עומדים על האינטרסים שלנו בצד טיפוח הקשר בין העמים ובין המדינות", אמר נתניהו.

גם נשיא המדינה, שמעון פרס, התייחס בנאומו במליאה לדברים שיוחסו לשר יעלון. "יחסינו עם ארה"ב הם בעלי ערך אסטרטגי עליון למדינת ישראל", אמר. "אנו מודים לנשיא ארצות הברית, ברק אובמה, על היענותו המלאה לצורכי הביטחון והמודיעין של ישראל. אין ספק שרצונו לראות מזרח תיכון חי בשלום. הידידות העמוקה עם ארה"ב היא מרכיב מרכזי בביטחונה של ישראל וגם מנוף לשלום באזור. נחישותו הבלתי רגילה של מזכיר המדינה קרי להשגת שלום משקפת ומשמרת את רצונה העמוק של ישראל לשלום ומעניקה סיכוי להבנה הדדית".

קודם לכן מתחה שרת המשפטים ציפי לבני, הממונה על המו"מ עם הפלסטינים, ביקורת נוקבת, על הדברים שצוטטו מפי שר הביטחון. בדברים שכתבה בעמוד הפייסבוק שלה אומרת לבני: "בגין אמר פעם שגם המובן מאליו צריך להיאמר. הבוקר זה נדרש יותר מתמיד: היחסים עם ארה״ב הם הנכס האסטרטגי הגדול ביותר שלנו והם חיוניים לביטחון ישראל. מזכיר המדינה האמריקאי קרי פועל כדי לסיים את הסכסוך בנינו לפלסטינים מתוך הבנה עמוקה כי זהו אינטרס ישראלי ומתוך מחויבות לעתיד ישראל. המשא ומתן מנוהל כך שנשמרים האינטרסים של ישראל ובראשם ביטחונה. אפשר להתנגד למשא ומתן באופן ענייני ואחראי ולא להשתלח ולהרוס את היחסים עם ידידתנו הטובה ביותר".

מי אחראי ומי משתלח? לבני (צילום: דן בר דוב)
מי אחראי ומי משתלח? לבני (צילום: דן בר דוב)

 גם שר החוץ, אביגדור ליברמן – הנמצא כיום בז'נבה – הגיב על הדברים המיוחסים לשר יעלון בביקורת. בתשובה לשאלה על יחסי ישראל ארה"ב אמר השר ליברמן כי לישראל ולארה"ב קשר מיוחד וארה"ב היא בעלת הברית האמיצה ביותר של ישראל לאורך שנים והוכיחה זאת פעמים רבות. לפיכך, "אין זה נכון ולא תורם לאף אחד משני הצדדים לנהל ויכוח קולני ופומבי", אמר ליברמן, "ואין מקום להשתלחות אישית גם אם יש לעיתים אי הסכמות".

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, ניסה להרגיע. הוא הגיב על הדברים שפורסמו בעניינו, ע"י העיתונאי שמעון שיפר, בעמוד הפייסבוק שלו. וכך כתב: "בנוגע לפרסום הבוקר: היחסים בין ארצות הברית וישראל הם אינטימיים ובעלי משמעות רבה עבורנו. ארצות הברית היא ידידתנו הגדולה ביותר ובעלת הברית החשובה ביותר שלנו, וכשיש מחלוקות אנחנו מלבנים אותן בתוך החדר, כולל עם מזכיר המדינה קרי איתו אני מקיים שיחות רבות בנוגע לעתידה של ישראל. אמשיך לשמור בנחישות, באחריות ובשיקול דעת על ביטחונם של אזרחי ישראל".

"לא להיבהל מהפחדות". משה (בוגי) יעלון בביה"ס באופקים (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
"לא להיבהל מהפחדות". משה (בוגי) יעלון בביה"ס באופקים (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

קודם לכן, במפגש עם תלמידי תיכון באופקים היום, דחה יעלון את דבריו של קרי לפיהם הזמן פועל לרעת ישראל ולכן צריך לפתור את הסכסוך עם הפלסטינים בהקדם. "אומרים שהזמן פועל לרעתנו", אמר יעלון. "לא להיבהל מכל מיני הפחדות. לא צריך להתבלבל, לא להילחץ ולא להיכנע". יעלון הדגיש עוד: "גם אם יש מחלוקות בינינו לבין האמריקנים בדיונים, הן לא צריכות להאפיל על המטרות והאינטרסים המשותפים בינינו".

גם ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת העבודה, יצחק (בוז'י) הרצוג, התייחס לדברי שר הביטחון. הרצוג גינה את "ההשתלחות המעליבה והפוגענית של שר הביטחון כלפי שר החוץ קרי" ואמר כי היא  חושפת את פניו האמיתיות של הליכוד. "לא מדובר כאן בנושא ביטחוני שעליו אפשר לדון, אלא על אידיאולוגיה סדורה שלא מאמינה בכל סוג של פתרון או הפרדות מהפלסטינים. יעלון סולל את הדרך למדינה דו לאומית. זהו סופו של החזון הציוני ושל מדינה דמוקרטית עם גבולות בטוחים".

הרצוג הוסיף: "ציפי לבני ויאיר לפיד יכולים להמשיך לדקלם מסרים של שלום. כמוני, הם מאמינים כי הקרקע להסדר פורייה, אבל ברור שאין להם שותפים בממשלה. לכן הם צריכים לפנות לאלתר לראש הממשלה ולתבוע ממנו לדעת לאן פניו מועדות. במידה ויסרב להתקדם בתהליך עליהם לפרוש מהממשלה ולחבור אלינו על מנת שנהווה אלטרנטיבה לעם ישראל בקואליציה חדשה".

גם ח"כ עומר בר-לב, חבר ועדת החוץ והביטחון, הגיב בחריפות לדברי שר הביטחון משה יעלון שפורסמו הבוקר על שר החוץ האמריקאי קרי: "ההתכתשות הפומבית מול האמריקאים היא בלתי אחראית ומזיקה לביטחונה, למעמדה הבינלאומי של ישראל וליחסים עם האמריקאים", אמר. "דבריו של יעלון מעידים על תפיסה צבאית צרה של צרכי מדינת ישראל וראייתם בצבעים של שחור ולבן. זוהי תפיסה שמתעלמת מסוגיות לאומיות שיש להן חשיבות מכרעת של המשך קיומנו כמדינה יהודית ודמוקרטית, על מעמדנו הבינלאומי וגם מהאלטרנטיבה של אי הגעה להסכם שיסיים את הסכסוך ביננו לבין הפלסטינים והעולם הערבי, שיכולה להיות מסוכנת יותר משמירה על הסטאטוס קוו שבו נאחז יעלון".

תגובת "שלום עכשיו": "שר הביטחון משתלח בשר החוץ של ארה"ב כאחרון הטוקבקיסטים ומזכיר לנו שוב כי ממשלת ישראל לא באמת מעוניינת בהסדר מדיני.

מודעה שתנועת שלום עכשיו פרסמה בעמוד הפייסבוק שלה
מודעה שתנועת שלום עכשיו פרסמה בעמוד הפייסבוק שלה

"בזמן שג'ון קרי פועל כדי לסיים את הסכסוך, מתוך כוונה לשמור על בטחונה ועתידה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, פועלים שרים בכירים בממשלה במטרה לעצור את התהליך המדיני וכדי לשרת מיעוט קיצוני שרוצה להוביל אותנו לאסון מדיני ולהרוס את היחסים עם בעלת הברית החשובה ביותר של מדינת ישראל".

אתמול – אחרי הלוויית שרון – נפגש סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, עם נשיא המדינה שמעון פרס ועם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. אמש, לאחר פגישתו עם נתניהו – שב לוושינגטון.

בפגישה עם נשיא המדינה אמר ביידן כי הוא מאמין שנתניהו יכול לקבל החלטות קשות. "האביב הערבי בעל משמעות היסטורית, והמקום היחיד בו ניתן ליצור אי של שקט ויציבות הוא באמצעות השלום בין ישראל לפלסטינים, שתי מדינות השומרות על יציבותן וביטחונן אחת של השנייה", אמר ביידן. "הנשיא אובמה ואני מאמינים כי זוהי אחת מהרגעים בהיסטוריה אותם אסור לפספס. מזכירה מדינה קרי נחוש למצוא פתרון, ויש החלטות קשות – אך אני מאמין כמוך כי ראש הממשלה נתניהו יכול לעשות את זה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן