Skip to content

"להאיר את השמים": ילד הפלא שמגלה את האור וכובש את הלב

סיפורו של ילד בן 10, שמצליח נגד כל הסיכויים לשנות את המזל הרע שדבק בו. על רקע נופיה האקזוטים של לאוס הסרט משאיר תקווה בלב הצופים על עולם טוב יותר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

[rating=4]

אתרי הצילומים היפהפיים של לאוס מספקים רקע מרתק ואקזוטי לסרט "להאיר את השמיים" של התסריטאי והבמאי קים מורדונט. הסרט מתאר את סיפור התבגרותו הקשה של ילד בן 10 השואף להוכיח כי אינו מקולל. באמצעות ויזואליזציה נפלאה והופעה נהדרת של כל השחקנים, הסרט העדין מלמד על נחישותו של ילד כנגד כל הסיכויים שהחיים מזמנים לו.

"להאיר את השמיים" מעניק הצצה מרתקת לארץ שלעיתים רחוקות מאוד רואים על מסך הקולנוע, ואף מתמודד מול מגוון נושאים כמו הגירת כפרים שלמים, מורשת מלחמה, כוחו של העוני, מסורת ואמונות טפלות. הסרט זכה בפרס הקהל בפסטיבל טרייבקה, בפרס סרט הביכורים בפסטיבל ברלין ואף נשלח כנציג אוסטרליה לאוסקר לפרס הסרט הזר.

הילד החביב, האלו (סית'יפון קי דיסמואה – ללא כל ניסיון במשחק), נחשב למזל רע מאז שנולד, כי אחיו התאום מת בלידה. סבתו, טייטוק (בונסרי יינדי), אומרת לכולם שהוא מקולל, אבל אמו האוהבת, מאלי (אליס קיאוהבונג), מעודדת ותומכת בו.

בשל אילוצים ממשלתיים, המשפחה נאלצת להגר ואז טרגדיה פוגעת במשפחה. במחנה הגירה הילד מגלה את מזלו הרע, אך גם פוגש בידידה צעירה, קיה (לונגנאם קאוסינאם) ובדודה האקסצנטרי, פרפל (טפ פונגאם), הלבוש תמיד בז'קט סגול. במהלך הסיפור, הילד ומשפחתו נעים ברחבי לאוס, במטרה למצוא איפה להתיישב. אולם בהמשך להאלו ניתנת הזדמנות להוכיח שאינו מקולל ואת העובדה שהוא יכול להביא מזל – לעצמו, למשפחתו ולסובבים אותו.

"להאיר את השמיים" מתגלגל על מבנה ליניארי מוכר לצופים, בצער מלווה בהומור, וסיכון פיזי לא קטן עבור הגיבור; אך זהו סיפורו של צעיר המבקש להוכיח עצמו למכריו, בדיוק כפי שהוא מבקש לחדש את הקשר עם אביו ולהעמיד את סבתו על מקומה כי האמונה הטפלה שלה אינה נכונה. המשחק המצוין של דיסמואה הוא חבילה נהדרת של מוזרויות ואנרגיה, והוא בהחלט משכנע כילד שהחיים מעולם לא חייכו אליו.

"להאיר את השמיים" מצליח להרהר את נפש הצופים ולחשוב על מדינה שנהרסה בשעת מלחמה, אך מציע שהיא גם על סף שינוי. במהלך הסרט יש סצנה מרשימה ומבוימת היטב של שיגור רקטות המאירות את השמיים, והאור שנוצר ממנה בהחלט משאיר תקווה למדינה זו גם בלב הצופים.

1 Comment

  1. גליה
    15 בינואר 2014 @ 14:46

    אתמול צפיתי בסרט הזה.
    איך לתאר אותו?
    ראשית פס הקול המקורי מאד מתאים לסרט. הצילומים מדהימים, נופים שלא רואים כל יום, משחק מעולה, מינימליסטי, סרט שווה צפיה. בהחלט.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן