Skip to content

ארה"ב לחצה, יעלון התנצל. "לא התכוון" לפגוע במזכיר המדינה

להתנצלותו של שר הביטחון אמש, סמוך לחצות, קדם לחץ אמריקני כבד. בארה"ב הבהירו כי לא יסתפקו בהבהרות ובהסברים שנמסרו מפי ראש הממשלה וראשי המדינה. בסטייט דיפרטמנט מצפים מראש הממשלה נתניהו, להתנער בפומבי מן הביקורת שמתח יעלון בפגישות סגורות על שר החוץ קרי. קרי עצמו הגיב: "אנחנו לא יכולים לתת להתבטאות אחת לפגוע במאמצים לשלום"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הלחץ האמריקני הניב פרי תוך שעות ספורות. שר הביטחון יעלון התקפל והתנצל סמוך לחצות על הדברים שאמר בעניינו של שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי.

בהודעה שפורסמה גם באנגלית כתב יעלון: "ישראל וארצות הברית שותפות למאמץ לקידום המשא ומתן לשלום בין ישראל לפלסטינים בהובלת מזכיר המדינה קרי. אנחנו מעריכים את מאמציו הרבים של מזכיר המדינה למטרה זו. שר הביטחון לא התכוון לפגוע במזכיר המדינה, והוא מתנצל אם מזכיר המדינה נפגע מהדברים שיוחסו לשר".

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון ושגריר ארה"ב, דן שפירו בטקס קריאת חדר סימולאטור של מערכת החץ על שמו של הסנאטור המנוח, דניאל אינווי, במפעל מל"מ של התעשייה האווירית (צילום: אילן בסון, משרד הביטחון)
שר הביטחון משה (בוגי) יעלון ושגריר ארה"ב, דן שפירו בטקס קריאת חדר סימולאטור של מערכת החץ על שמו של הסנאטור המנוח, דניאל אינווי, במפעל מל"מ של התעשייה האווירית (צילום: אילן בסון, משרד הביטחון)

התנצלותו של יעלון פורסמה לאחר מחאה חריפה ביותר של הסטייט דיפרטמנט ושל הבית הלבן. הממשל האמריקני הבהיר כי ההסברים וההבהרות, שהושמעו מפי ראש הממשלה ובכירים אחרים בצמרת המדינה , אינם מספקים וגורמים בכירים בסטייט דיפרטמנט אמרו כי הממשל מצפה מראש הממשלה נתניהו, להתנער בפומבי מן הביקורת שמתח שר הביטחון יעלון בפגישות סגורות על שר החוץ קרי.

גם הבית הלבן גינה בלשון תקיפה את הביקורת שמתח השר יעלון על שר החוץ קרי. דובר הבית הלבן ג'יי קרני אמר כי ארצות הברית אינה מצפה משר הביטחון של בעלת ברית קרובה להטיל ספק במניעיו של השר קרי ולעוות את הצעותיו. גם קרני, כמו דוברת הסטייט דיפרטמנט, כינה את דברי יעלון "פוגעניים ולא ראויים".

מזכיר המדינה, ג'ון קרי, התייחס לנושא אישית, לראשונה, במסיבת עיתונאים שערך במהלך ביקור בכוויית.  "אני משוחח עם ראש הממשלה נתניהו לעיתים תכופות ושנינו מחוייבים לקדם את התהליך", אמר קרי. "אנחנו לא יכולים לתת להתבטאות אחת לפגוע במאמצים לשלום", אמר קרי. "אנו מנסים עכשיו לנוע קדימה. נמשיך לעבוד יחדיו, נעבוד בנחישות, אחרי חמישה חודשי מו"מ אני מאמין בנחישות בסיכוי לשלום. הסטטוס קוו – לא ישמר".

מזכיר המדינה קרי הדגיש שאינו מופתע: "תמיד ידענו שככל שנתקרב לזמן הזה, זה יהפוך להיות קשה יותר", אמר. "זה עומד להיות קשה, כולנו יודעים שאנו עומדים מול בחירות קשות מאוד.  אמשיך לעבוד בנחישות. איננו יכולים לאפשר לעצמנו שההערות הללו יחתרו תחת הניסיונות לשלום ואני לא מתכוון שזה יקרה. זה לא ירתיע אותי"

לעומת זאת פרסמה ח"כ מירי רגב, בעמוד הפייסבוק שלה, מכתב תמיכה ששיגרה לשר יעלון.

"בדבריך חשפת את הכמוס, תוך גילוי אחריות ציבורית ומנהיגותית בעוד רבים אחרים בחרו לשתוק", כתבה ח"כ רגב. "אתה בחרת לומר ולצעוק את מה שאחרים אומרים בחדרי חדרים. כדרכך נחוש ושקול נקטת בדרך לא שגרתית שמזמינה עליך ביקורת מבית ומחוץ.

"דווקא ברגע זה נופלים עליך חיצי רעל, בחרתי לחזק את ידיך ולומר לך כי המעשה שלך הוא מבחינת תמרור אזהרה לכל אלה השותקים והמבצעים, והמבצעים והשותקים", נאמר במכתב. "כמי ששרתה בצה"ל תחת פיקודך אני אומרת לך שאני יחד עם אזרחי מדינת ישראל מאמינה בשר הביטחון בדרכו והבנתו את תמונת המצב המסוכנת אליה מנסה לדחוק אותנו ג'ון קרי. רק אתה, מי שמילא תפקידים מראש אמ"ן עובר לאלוף פיקוד מרכז וראש המטה הכללי יודע להעריך את המשמעות, את הסכם הקנייה (כך כתוב במקור – צ.ז.) שמציע ג'ון קרי לישראל. לסיום רק מרחק של זמן היסטורי יכול יהיה לשפוט את המשמעות והצעד שעשית.חזק ואמץ על דרכך".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן