Skip to content

דגל ישראל הונף מעל מתחם הארגון האירופאי למחקר גרעיני

מעתה ישראל היא המדינה ה-21 והיחידה מחוץ לאירופה, שחברה מלאה בארגון CERN. שר החוץ, אביגדור ליברמן, שייצג את ישראל בטקס: "זוהי גאוה גדולה לראות את דגלנו מונף כשהוא מסמל את היותה של מדינת ישראל חלק מחזית המדע והקידמה בעולם"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בטקס שנערך בבוקר יום רביעי בז׳נבה צורפה ישראל באופן רשמי כחברה מלאה בארגון Cern – הארגון האירופאי למחקר גרעיני. ישראל היא המדינה ה-21 והיחידה מחוץ לאירופה שחברה מלאה בארגון.

השר ליברמן בסיור במאיץ החלקיקים (צילום: Laurent Egli)
השר ליברמן בסיור במאיץ החלקיקים (צילום: Laurent Egli)

שר החוץ, אביגדור ליברמן, ייצג את ממשלת ישראל בטקס שנערך ב״כדור המדע והחדשנות״, במתחם מאיץ החלקיקים הענק LHC. בסיומו של הטקס הונף דגל ישראל בשורת הדגלים של המדינות החברות בארגון. "זוהי גאוה גדולה לראות את דגלנו מונף כשהוא מסמל את היותה של מדינת ישראל חלק מחזית המדע והקידמה בעולם", אמר שר החוץ ליברמן. "קבלתה של ישראל כחברה מלאה בארגון מהווה הכרה לאיכות ולרמה הגבוהה של המחקר המדעי בישראל ותרומתו לרווחת המין האנושי".

לדברי השר ליברמן צירופה של ישראל הוא גם תוצאה של מאמץ דיפלומטי מתמשך שהוביל משרד החוץ בשנים האחרונות. השר ליברמן הודה להנהלת Cern ובראשה למנכ״ל פרופסור ראלף הויר והודה גם לנשיאת האקדמיה הלאומית למדעים, פרופסור רות ארנון; ליו״ר ות״ת פרופסור מנואל טרכטנברג ולעשרות המדענים והדוקטורנטים הישראלים שנכחו בטקס.

טקס הנפת דגל ישראל במתחם CERN. (צילום: Laurent Egli)
טקס הנפת דגל ישראל במתחם CERN. (צילום: Laurent Egli)

ישראל הפכה למדינה ה-21 החברה בארגון האירופי למחקר גרעיני (CERN), לאחר שמועצת הארגון הצביעה בישיבתה החודש פה אחד על הצטרפותה של ישראל כחברה במעמד מלא. זוהי הפעם הראשונה מאז 1999 שבה מצטרפת מדינה חדשה לארגון. החברות נכנסה לתוקפה לאחר שמדינת ישראל הודיעה לאונסק"ו (UNESCO) שתחת סמכותו הוקם הארגון האירופי, שאשררה את אמנת CERN. כ-50 מדענים ותלמידי מחקר ישראלים, מרביתם ממכון ויצמן, אוניברסיטת ת"א, הטכניון והאוניברסיטה העברית לוקחים חלק בפעילויות המדעיות ב-CERN.

המשלחת הישראלית במעבה האדמה עם מאיץ החלקיקים (צילום: Laurent Egli)
המשלחת הישראלית במעבה האדמה עם מאיץ החלקיקים (צילום: Laurent Egli)

משמעות החברות המלאה היא שילובם של נציגים ישראלים בוועדות הארגון, השפעה על מדיניות המחקר של CERN ועל חלוקת המשאבים של הארגון. בנוסף, החברות תאפשר לחוקרים ישראלים לגשת לקרנות ומענקים נוספים לביצוע מחקרים ולקבל נגישות למעבדות ומתקנים. גם תעשיות ישראליות יוכלו לגשת למכרזים הקשורים בבניית ותחזוק המאיץ.

מנכ"ל הארגון, רלף הויר (Prof. Rolf Heuer) אמר: "לכבוד הוא לי כמנכ"ל הארגון לקדם היום את ישראל כחברה מלאה חדשה ב CERN. לישראל ול CERN עבר עשיר של שיתוף פעולה הדדי והיום הזה הוא היסטורי ויזכר ללא ספק כמבטיח את המשך השותפות הפורייה".

נשיאת האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים, פרופ' רות ארנון, בירכה גם היא על ההחלטה ואמרה כי CERN חוגגת השנה יובל 60 להיווסדה והקשר הישראלי עם CERN החל כשלוש שנים בלבד לאחר הקמתה, ב 1957 על ידי פרופ' עמוס דה-שליט ז" ל ממכון ויצמן.

הקשר שנמשך למעשה כל השנים עד שכיום 50 מדענים ותלמידי מחקר ישראלים חוקרים כאן. "הנוכחות של ישראל ב CERN לא רק הייתה פורצת דרך בעצמה,  אלא גם יצרה את התנאים לשת"פ עם מדענים גרמנים עוד טרם יסוד יחסים רשמיים עם גרמניה. ההצטרפות תעצים את אפשרויות המחקר הישראלי ותתרום לקידום הפעילות המדעית הכוללת ב-CERN והיא מהווה תעודת-כבוד משמעותית שמקבלים המדענים הישראלים מעמיתיהם בקהילה המדעית האירופית", סיכמה פרופ' ארנון.

פרופ' אליעזר רבינוביץ, ראש ועדת האקדמיה לאנרגיות גבוהות ופרופ' גיורא מיקנברג ממכון וייצמן שהובילו בשנים האחרונות את מיסוד הקשר של ישראל עם CERN אמרו היום כי זהו רגע מיוחד מאוד בעבור הקהילה המדעית בישראל בפרט, ועבור מדינת ישראל בכלל. "צעד זה משקף עשורים של תרומה ישראלית – מצד מדענים, טכנאים והתעשייה המדעית בכללותה למאמץ הבינ"ל שנעשה במסגרת CERN".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן