Skip to content

כלכלה חופשית בישראל? חישבו שוב

ישראל מדורגת במקום ה-5 מתוך 15 מדינות בסקר הכלכלה החופשית של המזרח התיכון וצפון אפריקה • בראש רשימת מדינות מזרח התיכון וצפון אפריקה ממוקמות בחריין והאיחוד האמירויות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ישראל זוכה לציון 68.4 במדד החופש הכלכלי, נתון הממקם את ארץ הקודש והיושרה במקום ה-44 מתוך 178 מדינות. ישראל עלתה ב-1.5 נקודות מאז האינדקס האחרון, בעקבות שיפור בחופש העסקי, שמירת זכויות קניין, שמירה על יציבות מחירים וחופש משחיתות, על פי מדד החופש הכלכלי לשנת 2014.

מפת החופש הכלכלי בעולם (מקור: heritage.org)מפת החופש הכלכלי בעולם (מקור: heritage.org)

המדד נוצר בשנת 1995, כששני גופים: The Heritage Foundation ועיתון הוולסטריט ג'ורנל, הגו רעיון לאינדקס פשוט למדי: חופש כלכלי מביא עמו שגשוג כלכלי, והמדד משקף למשקיע חיצוני מהו חופש הפעולה העסקי העומד לרשותו, בהנחה שהוא שוקל את האפשרות להשקיע במדינה.

מדינת ישראל, על פי האינדקס, זוכה לניקוד עלוב של 59.3 במדד "החופש משחיתות". העובדה כי ישראל שמה לעצמה מטרה להילחם בכל צורה של שחיתות ושוחד, רק מחזקת את יסודות הכלכלה והחופש העסקי בישראל, נכתב בדו"ח. עדיין זה רחוק מציון 80, שלו זכתה מדינת ישראל בשנת 1999. כיום, ישראל נמצאת הרחק מאחורי מדינות כמו ירדן, ארמניה, קולומביה, מלזיה ולטביה.

מנגד, למדינת ישראל ישנה עוד עבודה רבה כדי להפוך את שוק העבודה לחופשי וגמיש יותר. על פי האינדקס, ישראל זוכה לציון של 63 במדד החופש המתייחס ליעילות בשוק העבודה. כך למשל, הקמה של עסק חדש בישראל אינה דורשת הון מינימלי ותהליך רישום קצר יחסית. מצד אחר, הדו"ח מציין כי השגה של רשיונות מתאימים עלולה לקחת קצת יותר מ-200 ימים.

החופש הכלכלי במזרח התיכון - ישראל בכתום (מקור: heritage.org)החופש הכלכלי במזרח התיכון  – ישראל בכתום (מקור: heritage.org)

מדינת ישראל היא אמנם הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון ובצפון אפריקה, אבל היא בהחלט לא יכולה לנפנף בדגל הכלכלה החופשית ביותר. מדינת ישראל נשארת הרבה מאחורי מדינות, כמו בחריין והאיחוד האמירויות, הממוקמות במקומות 13 וה-28 בהתאמה, מתוך רשימה של 178 מדינות.

בראש רשימת 178 המדינות נמצאת הונג קונג, בפעם ה-20 ברציפות, עם ציון של 90.1. שנייה ברשימה היא סינגפור עם ציון של 89.4, כאשר את הדירוג סוגרת צפון קוריאה עם ציון חד ספרתי של 1 – נתון שמשקף בדידות מדינית וכלכלה ריכוזית, משאר 178 המדינות שנבדקו באינדקס.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן