Skip to content

הרכבת הקלה מתקדמת עוד שלב

השבוע התקדם פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן בעוד צעד קטן לעבר המטרה הנכספת והרחוקה כל כך. במקביל יתחיל לפעול קו חדש של דן שיסע בתווי הקו האדום העתידי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תוך שלושה חודשים אמורים בנ.ת.ע להפעיל דרך חברת דן 90 אוטובוסים רבי קיבולת שיתחילו לנסוע בתוואי הקו האדום (בנוסף לקווים הקיימים כיום). אוטובוסים אלה אמורים להרגיל את הנוסעים לתווי ולהוות אלטרנטיבה לנסיעה בזמן העבודות על הקו האדום של הרכבת הקלה במטרופולין ת"א.

חברת נ.ת.ע ממשיכה לקדם במלוא המרץ את פרויקט הרכבת במטרופולין ת"א. השבוע היא קיימה כנס מציעים למערכת הרכבתית, בהשתתפות ארבע חברות בינלאומיות, חלקן בשיתוף חברות ישראליות שעברו את שלב המיון המוקדם. בנוסף קיימה נ.ת.ע, כנס קבלנים למכרז הדיפו, מרכז התחזוקה והתפעול של הקו האדום של הרכבת הקלה במטרופולין ת"א, ופורטל הדיפו, שיוקמו בקריית אריה בפ"ת.

מפת הקו האדום של הרכבת הקלה (צילום: אורי, ויקימדיה)
מפת הקו האדום של הרכבת הקלה (צילום: אורי, ויקימדיה)

שלושה עשר קבלנים, מהגדולים בארץ, השתתפו השבוע בכנס שנערך בכפר המכבייה בר"ג, ביניהם: מינרב, סולל בונה, דניה סיבוס, שפיר ואלי ויואל עזריה.

יו"ר נ.ת.ע, אלכס ויז'ניצר, אמר כי מכרז הדיפו ופורטל הדיפו הינם אבן דרך חשובה מאוד בהקמת פרויקט הרכבת הקלה במטרופולין ת"א, ויחד עם מכרז המערכת הרכבתית שנמצא בעיצומו, ומכרז מכונת הכרייה TBM, שייצא בקרוב, מוכחת הרצינות נ.ת.ע בהקמת הפרויקט הענק הזה. "השאלה אם תהיה רכבת קלה במטרופולין ת"א כבר אינה עומדת על הפרק. יש לנו רוח גבית חזקה משר התחבורה ישראל כץ ואנחנו עמוק מאוד בתוך הפרויקט", אמר ויז'ניצר.

המנכ"ל בפועל של נ.ת.ע , משה בן אלון, אמר בכנס כי פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן, הכולל שמונה קווים, הינו פרויקט לאומי שיגרום למטרופולין ת"א להיות בשורה אחת עם יתר הערים הגדולות בעולם: "כל אדם שמגיע למטרופולין גדול בעולם מסתכל קודם כל, כדי להבין ולהתמצא, על רשת המטרו המקומית, ורק אחר כך על שאר אמצעי התחבורה. אני מאמין שכך יהיה גם תוך כמה שנים במטרופולין ת"א. אנחנו מעריכים כי נסיים את הליכי המכרז בסוף שנה זאת, ובשנה הבאה נתחיל בעבודות בכל רחבי המטרופולין", אמר בן אלון.

מנהל הקו האדום, טוני ברצ'ל, אמר בכנס כי הצלחת מכרז הדיפו ופורטל הדיפו, היא ציון דרך משמעותי בהצלחת הפרויקט של הרכבת הקלה בת"א. "הפרויקט המורכב הזה תלוי בשלושה גורמים שאסור להתפשר על אף אחד מהם: עמידה בלוח זמנים, הקפדה על בטיחות ועמידה בסטנדרטים גבוהים של איכות. כל אלה יבטיחו לנו כי פרויקט הרכבת הקלה במטרופולין בכלל, והקו האדום בפרט, יהיו הצלחה גדולה", אמר ברצ'ל.

בקרוב יתמודדו במכרז זה גם חברות וקבלנים מחו"ל. הזוכה במכרז ייבחר בעוד חצי שנה. העבודות צפויות להימשך כארבע שנים.

הכנס השני השבוע בנוגע לפרויקט בינוי הרכבת הקלה כינס ארבע חברות בינ"ל, חלקן בשיתוף עם חברות ישראליות, שיתמודדו במכרז להפעלת המערכת הרכבתית לרכבת הקלה הכוללת: חשמול, מסילות, איתות פיקוח בקרה, ביטחון ובטיחות. כל הארבע ניגשו לפני כשנה וחצי למיון המוקדם שערכה חברת נ.ת.ע ועמדו בתנאי הסף בהצלחה. הקבוצות הן: אלסטום מצרפת ומינרב מישראל, בומברדייה מקנדה/גרמניה ודניה סיבוס מישראל, קבוצת ט.א.ט ובתוכה קולאס רייל ,טאלס,סיטרה מצרפת ושפיר מישראל, וקבוצת ספרד המורכבת מאיסולוקס קורסן,אינקו,אינדרה ומטרו דה מדריד.

בכנס, שנערך בת"א, הבטיח יו"ר נ.ת.ע אלכס ויז'ניצר כי החברה תעמוד בזמן במשימה לכבודה הוקמה, והיא: הקמת מערכת הסעת המונים במטרופולין ת"א: "אנחנו נבצע בו זמנית את כל הרשת של המערכת להסעת המונים הכוללת 8 קווים ואף יותר. יש לנו שיתוף פעולה וגיבוי מלא לכך מכל האגפים באוצר: הן החשב הכללי והן אגף התקציבים, שיתקצבו את ביצוע יתר הקווים , כמו גם ממשרד התחבורה. העלות הכוללת של הרשת תגיע לכ 100 מיליארד שקלים ואנו נמצא לכך מקורות חוץ תקציבים" אמר ויז'ניצר.

יו"ר נ.ת.ע הבטיח כי תוך כחודש יבחר מנכ"ל חדש לחברה וימונו אנשי השדרה הניהולית. המנכ"ל בפועל של נ.ת.ע, משה בן אלון אמר כי אנו מחויבים, לממשלה למדינה ולאזרחיה לבצע את פרויקט מערכת הסעת ההמונים במטרופולין ת"א וכי נבצע את כל מה שזמין: "אם אפשר יהיה לבצע את הקווים הדרומיים החום והכחול לפני הקו האדום הרי שנעשה זאת" אמר בן אלון.

מדובר על הקו הכחול מרחובות לצומת חולון, שהפך מהאוטובוס לרכבת קלה, ובקו החום מרמלה-לוד לראשון לציון. כמו כן התפרסם בשנה שעברה, המכרז לעבודות במקטע הראשון של הקו הורוד, BRT השרון, מכפ"ס דרך רעננה להרצליה.

מנהל הקו האדום, טוני בורצ'ל אמר בכנס כי אינו רואה כל סיבה שהקו האדום, מפ"ת לבת ים (ובהמשך גם לראשל"צ) לא יסתיים כמובטח באוקטובר 2021 או אפילו לפני כן:"כבר עשיתי בעולם פרויקטים מסובכים מהרכבת הקלה במטרופולין ת"א: בדובאי,אבו דאבי,ניו דלהי, קהיר וסינגפור. אין ספק שיהיו בעיות אבל בשיתוף פעולה עם כל הגורמים נוכל בהחלט לעמוד במשימה" אמר בורצ'ל.

הזוכה במכרז המערכת הרכבתית לרכבת הקלה בגוש דן יבחר ברבעון הבא, כשחוזה עימו ייחתם בתחילת 2015. בינתיים העבודות בפיר הרצל, דרכו יוכנסו מכונות הכרייה TBM, מתקרבות לסיומן. תוך חצי שנה אמורות להסתיים העבודות גם בפיר אם המושבות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן