Skip to content

המאבק על המו"מ יורד לרחוב: הימין והשמאל הפגינו בצמתים

בעוד אירופה מזמנת את שגרירי ישראל לשיחות נזיפה ונתניהו וליברמן מתלוננים על צביעות האירופים, מתחממת האווירה ברחוב. אתמול, בצעד לא שיגרתי, ירדו אנשי יש עתיד, השותפה לקואליציה, כדי להפגין בעד היפרדות מהפלסטינים. היום פתחו פעילי מועצת יש"ע במבצע דה לגיטימציה לג'ון קרי ומולם הפגינו בצמתים פעילי מרצ
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, תוקף את האיחוד האירופי במילים חריפות ומאשים אותו בצביעות. זאת, לאחר ששגרירי ישראל בבריטניה, צרפת ואיטליה זומנו למשרדי החוץ לשיחות נזיפה, בשל מכרזי הבנייה שפרסמה הממשלה מעבר לקו הירוק, בשבוע שעבר.

ובינתיים: הוויכוח הפנימי על עתיד המו"מ עם הפלסטינים יורד לרחוב. בעוד הימין פותח בקמפיין ציבורי רחב נגד מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי – חוזרים תומכי ההסדר עם הפלסטינים אל הצמתים וקוראים לתמוך במאמצי השלום. אתמול, בצעד יוצא דופן, אותה מפלגת יש עתיד לחברותיה בקואליציה כי היא תומכת בהיפרדות מהפלסטינים. ראשי המפלגה וחבריה יצאו במבצע צמתים נרחב בתמיכה בתהליך המדיני.

(צילום: דן בר דוב)
הוויכוח יורד לרחוב (צילום: דן בר דוב)
נתניהו מתלונן. "לעצור את הצביעות" (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
נתניהו מתלונן. "לעצור את הצביעות" (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

"השגרירים שלנו באירופה זומנו לפגישות בגלל בנייה של מספר בתים", אמר אמש ראש הממשלה בפגישה השנתית שלו עם הכתבים הזרים. "מתי זימן האיחוד האירופי את השגרירים הפלסטינים כדי להתלונן על ההסתה שקוראת להשמדת ישראל? מתי זומנו השגרירים הפלסטינים כדי לשמוע תלונות על כך שקצינים במנגנוני הביטחון הפלסטינים משתתפים בהתקפות טרור כנגד ישראלים חפים מפשע?

"לעצור את הצביעות"

"אני חושב שהגיע הזמן לעצור את הצביעות הזאת", אמר נתניהו. "אני חושב שהגיע הזמן להזריק קצת הוגנות ואיזון לדיון הזה מכיוון שחוסר האיזון הזה וההטיה נגד ישראל לא מקדמים את השלום. אני חושב שהם מרחיקים את השלום מכיוון שזה משדר מסר לפלסטינים: ׳אתם יכולים לעשות מה שתרצו, לומר מה שתרצו, להסית בכל צורה שתרצו ולא תישאו באחריות׳. וישראל שעושה מאמצים כבירים לשמר את השלום ולהילחם בטרור לטובת ישראלים ופלסטינים כאחד תמיד מבוקרת".

דה לגיטימציה לג'ון קרי. קמפיין מועצת יש"ע ברוח דבריו של יעלון
דה לגיטימציה לג'ון קרי. קמפיין מועצת יש"ע ברוח דבריו של יעלון

שר החוץ, אביגדור ליברמן, הורה לזמן את שגרירי בריטניה, צרפת, איטליה וספרד ולהבהיר להם כי העמדה החד-צדדית שהם נוקטים באופן קבוע נגד ישראל ושמצדדת תמיד בפלסטינים, אינה מקובלת ומעוררת את התחושה כי הם רק מחפשים במה להאשים את ישראל.

השר ליברמן הנחה לומר לשגרירים שהוזמנו, כי ישראל עושה מאמצים גדולים על-מנת לאפשר את המשך הדיאלוג עם הפלסטינים והעמדה שבה נוקטות מדינות אלו, מעבר להיותה מוטה ולא מאוזנת ושמתעלמת מהמציאות בשטח, גם פוגעת משמעותית באפשרות להגיע לאיזשהו הסדר בין הצדדים. 

 

בתוך כך, נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, אמר היום – בנאום לרגל השנה החדשה לפני שגרירים המשרתים בצרפת – כי בכוונת ארצו להציע לכָנס ועידה בין-לאומית להענקת סיוע לרשות הפלסטינית, במסגרת המגעים להסדר שלום בינה לבין ישראל. על זימונם של שגרירי ישראל בכמה ממדינות אירופה, למחות באוזניהם על התוכניות לבנות בהתנחלויות, אמר הולנד כי "זה חלק מן המשחק הדיפלומטי". הולנד הוסיף כי במשא ומתן בתיווכו של שר החוץ האמריקני, קרי, יש הזדמנות גדולה להסדר.

הקמפיין של יש"ע: לא נכנעים לקרי

היום יצאה מועצת יש"ע בקמפיין ענק חדש ובו היא הציגה את ראשי המדינה לשעבר נגד ג׳ון קרי, תחת הסיסמה ״שומרים על המדינה לא נכנעים לקרי״.

בקמפיין מוצגים ראשי המדינה לשעבר מימין ומשמאל, כולל נאומו המדיני האחרון של יצחק רבין, בהתבטאויות מדיניות הסותרות את עמדותיו של ג׳ון קרי. כך, למשל, מוצג יצחק רבין האומר: ״גבול הביטחון להגנת מדינת ישראל יוצב בבקעת הירדן בפירוש הנרחב ביותר  של המושג הזה״. אריאל שרון מוצג עם אמירתו: ״ירושלים היא לא נושא למשא ומתן ואינני מתכוון לחלק את ירושלים״.

במועצת יש"ע אומרים במפורש, מבלי להזכיר את שר הביטחון יעלון בשמו, כי מטרת הקמפיין היא "למנף את הדה לגיטימציה של קרי כמתווך הוגן שהתחילה בימים האחרונים".  השלב הראשון כולל  קמפיין מודעות גדול בעיתונות, בשלטי חוצות, באינטרנט ובמהלכים ציבוריים. היום יתייצבו פעילים ממועצת יש"ע ומארגון ארץ צבי ב-30 צמתים ברחבי הארץ עם שלטים ״שומרים על המדינה, לא נכנעים לקרי״. בשלב הבא יצורפו ציטוטים שנתנו לקמפיין  בכירי המערכת הפוליטית במיוחד לקמפיין.

מבצע הצמתים של "יש עתיד". החברה בקואליציה ירדה לרחובות (צילום: אלעד גוטמן)
מבצע הצמתים של "יש עתיד". החברה בקואליציה ירדה לרחובות (צילום: אלעד גוטמן)

יגאל דילמוני סמנכ"ל מועצת ישע, ממארגני הקמפיין, מסר: ״ראש הממשלה נושא באחריות כבדה וממשיך את דרכם של מנהיגי ישראל שהציבו קווים אדומים להם לא נכנעו חרף האיומים האמריקאים".

מרצ: הרוב החליט שלום

מנגד פתחו היום פעילי מרצ במבצע צמתים משלהם שבן נאמר: הרוב, 63%, החליט שלום. ואת ואתה? במרצ פינים לציבור לתמוך בהסכם עם הפלסטינים: "אם ייכשל המשא ומתן בגלל סרבנות ישראלית, יהיה העולם הדמוקרטי אדיש לגורלנו", נאמר בפנייה. "ישראל תוחרם ברחבי אירופה וארה"ב. כל אחד ואחת מאתנו יחוש את המחיר. האם המשך הסכסוך שווה את זה? האם האדמה חשובה מהאדם? עכשיו, כשרגע האמת לפתחנו, האם זוהי הבחירה שלך?

ח"כ לשעבר יעל דיין במבצע הצמתים של מרצ (צילום: דן בר דוב)
ח"כ לשעבר יעל דיין במבצע הצמתים של מרצ (צילום: דן בר דוב)

"אם גם את ואתה תומכים בהגעה להסכם שלום בזמן הקרוב, זה הזמן להשמיע קול!", אומרים במרצ. "כדי שההשקעות בישראל לא יופסקו והמצב הכלכלי והתעסוקתי של האזרח הישראלי ישתפר ולא יקרוס; כדי שאנחנו וילדינו נשתחרר מהשליטה על עם אחר; כדי שנוכל להסתכל לעולם ולילדינו בעינים ולהרגיש צודקים ורצויים ברחבי תבל; כדי שנוכל להשקיע יותר בחינוך, בבריאות וברווחה; כדי שלא נוחרם בעולם ונוכל להמשיך ולארח כאן מדענים, אמנים וספורטאים מהשורה הראשונה בעולם ולהתארח אצלם וכדי שנפסיק לפחד!"

יש עתיד: נפרדים מהפלסטינים

אתמול, כאמור, יצאו מאות פעילים ותומכים של מפלגת "יש עתיד" למבצע צמתים ארצי, מצומת מחניים ועד אילת לתמיכה בקידום התהליך המדיני תחת הכותרת "נפרדים לשלום. נפרדים מהפלסטינים".

יו"ר מפלגת "יש עתיד" יאיר לפיד אמר: "יש הזדמנות אמיתית להגיע להסדר מדיני. אי אפשר להשאיר את הרחובות רק למי שמתנגד לתהליך הזה צריך לבוא ולהראות לראש הממשלה שיש לו תמיכה במהלכיו לקידום הסדר מדיני. מפלגת "יש עתיד" תמשיך ותפעל בכל דרך שתסייע להביא להסדר. הגיע הזמן להיפרד מהפלסטינים".

השרים וחברי הכנסת של "יש עתיד" לקחו חלק בפעילות והגיעו ללוות את התומכים והפעילים בצמתים ברחבי הארץ. יו"ר המפלגה יאיר לפיד הגיע לנתניה יחד עם חברי הכנסת, יואל רזבוזוב ועליזה לביא, תושבי העיר, לפעילות שהתקיימה ב"גשר השלום" ומשם הצטרף לפעילים בצומת "קפלן" בתל אביב יחד עם שר החינוך שי פירון. סגן שר האוצר מיקי לוי ליווה את הפעילים בצומת "המיתרים" בירושלים ויו"ר הסיעה, ח"כ עפר שלח הצטרף לפעילים בהרצליה. ח"כ בועז טופורבסקי הגיע לתמוך בפעילים בראשל"צ וח"כ יפעת קריב הצטרפה לפעילים בצומת רעננה.

גם באשדוד התמקמו הפעילים בצומת מרכזית יחד עם ח"כ שמעון סלומון ובמודיעין הצטרף ח"כ דב ליפמן לעשרות התומכים. ח"כ רונן הופמן הגיע צפונה כדי להצטרף לפעילים בעפולה ובעמק יזרעאל ולפתח תקווה הגיעה ח"כ פנינה תמנו שטה. גם ח"כ קארין אלהרר ורות קלדרון הצטרפו לפעילים בתל אביב ובראשל"צ.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן