Skip to content

האלפיון העליון של החברה האמריקנית מתגורר בבית המחוקקים

נכון לשנת 2012, יותר ממחצית מחברי הקונגרס הם מולטי-מיליונרים והם אלו שקובעים נושאים הרי גורל לציבור האמריקני: שכר מינימום, אבטלה וביטוח בריאות • בארצות הברית: ההון הוא חלק מהשלטון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נכון לתחילת 2014, במדינת ישראל אין דרך לדעת את שווים על הנייר של חברי הכנסת שלנו. הם אינם מחויבים לפרט לפרטים את תיק הנכסים וההתחייבויות שלהם. בארצות הברית, לעומת זאת, כל נבחר ציבור מחויב לכך – על פי חוק. באופן זה, הציבור האמריקני נחשף לנתון המצביע, כי 50% מחברי הקונגרס הם מולטי-מיליונרים, על פי מחקר של אתר Opensecrets.org.

בית המחוקקים בארצות הברית: ההון הוא חלק מהשלטון (ויקימדיה)בית המחוקקים בארצות הברית: ההון הוא חלק מהשלטון (ויקימדיה)

מסתבר כי עושרם של חברי הקונגרס משתבח יותר ככל שהשנים חולפות, ללא קשר למצב הצבירה של הכלכלה האמריקנית. נכון לשנת 2012, מתוך 534 חברי הקונגרס, לפחות ל-268 היו נכסים בשווי של מיליון דולר ויותר בממוצע, בהסתמך על הצהרות הון שמולאו על ידם. בשנת 2011, רק 48% מכלל חברי הקונגרס היו שווים על הנייר יותר ממיליון דולר.

הדמוקרטים בראש

כאשר בוחנים את המספרים לעומק, אפשר לראות כי היקף הנכסים הנקי של חבר קונגרס דמוקרטי עומד על 1.04 מיליון דולר ואילו של הרפובליקני עומד על מיליון דולר, מוזכר במחקר.

במקום הראשון נמצא חבר הקונגרס הרפובליקני, דארל איסא. שווי הנכסים הנקי של איסא, שעשה את עיקר הונו בעסקי האזעקות לרכב, עומד נכון לשנת 2012 על 464 מיליון דולר. זוהי פעם נוספת שאיסא עומד בראש הרשימה, לאחר שהדיח בעבר חבר קונגרס רפובליקני אחר, העונה לשם מייקל מק'קאול, שהונו הממוצע עומד רק על 143 מיליון דולר.

לחברי קונגרס רבים ישנן אחזקות, שנצברו בעסקים שונים ומשונים. מצד אחר, חברי קונגרס אחרים צוברים את הונם מאחזקות של ניירות ערך סחירים, כמו מניות למשל. מבין 10 המניות האהובות על נבחרי הציבור האמריקני, אפשר למצוא מניות של בנקים: וולס פארגו, ג'י פי מורגן ובנק אוף אמריקה; מניות של חברות טכנולוגיה וחברות הזנק: IBM ומיקרוסופט; ומניות של חברות צריכה ואנרגיה: פרוקטר אנד גמבל וג'נרל אלקטריק.

 ועדת הכלכלה של בית המחוקקים בעת דיון על חוק ביטוח הבריאות (ויקימדיה)ועדת הכלכלה של בית המחוקקים בעת דיון על חוק ביטוח הבריאות (ויקימדיה)

שכר מינימום, אבטלה וביטוח בריאות?

אותם חברי קונגרס הלובשים שני כובעים, האחד של מחוקק האמון על שמירת האינטרס הציבורי, והשני של איש עשיר ומאושר, דנים בימים אלו על נושאים הרי גורל לציבור האמריקני: שכר מינימום, אבטלה וביטוח בריאות, והם רק קומץ קטן למגוון האתגרים העומדים בפני נבחרי הציבור בארצות הברית.

“למרות העובדה, כי סקרים מראים חוסר שביעות של האמריקנים מהקונגרס, לא היה שום שינוי בתיאבון שלנו לבחור פוליטיקאים אמידים אשר ייצגו את האינטרסים שלנו", אמרה ליסה קרומהולץ, מנכ”לית Opensecrets.org.

קשה להבין מדוע הציבור האמריקני בוחר להגן ולעצב את עתידם הכלכלי במועמדים כל כך עשירים, עם פוטנציאל חזק לשמור דווקא על אינטרסים של בעלי הון מהמגזר הפרטי. הנתונים מנקרים עיניים, אך קרומהולץ מסבירה, כי במערכת האלקטוראלית של ארצות הברית, מועמדים צריכים גישה להון רב על מנת לתפעל קמפיין בחירות נמרץ ועשיר, שיביא לידי בחירתם לקונגרס.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן