Skip to content

מר "הגנת הטבע" עזריה אלון הלך לעולמו

זוכה פרס ישראל, עזריה אלון, ממייסדי ומקימי החברה להגנת הטבע ומאנשי הטבע המרכזיים בתולדות המדינה, הלך היום (א') בבוקר לעולמו, בביתו שבבית השיטה, בן 95 במותו. מנכ"ל החברה להגנת הטבע: "הטבע בישראל איבד היום את גדול תומכיו"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
עזריה אלון. מאבות שמירת הטבע בישראל, ממייסדי ומקימי החברה להגנת הטבע. (צילום: דב גרינבלט)
עזריה אלון. מאבות שמירת הטבע בישראל, ממייסדי ומקימי החברה להגנת הטבע. (צילום: דב גרינבלט)

עזריה אלון, ממייסדי ומקימי החברה להגנת הטבע ומאנשי שמירת הטבע והסביבה החשובים והמרכזיים בתולדות מדינת ישראל, הלך הבוקר לעולמו, בביתו שבבית השיטה, והוא בן 95.

אלון נולד בשנת 1918 באוקראינה. בשנת 1925 עלתה משפחתו לארץ ישראל והתיישבה במושב כפר יחזקאל שבעמק יזרעאל. בשנת 1932 עברה המשפחה לקריית חיים. כשהיה אלון בן 20, הוא חזר אל העמק והצטרף כחבר קיבוץ בית השיטה, מקום מגוריו לאורך כל השנים. בשנת 1952 נישא לרות. לאלון ולרות ארבעה ילדים.

הלווייתו תתקיים ביום שלישי, בשעה שלוש, בבית השיטה.

אלון, מאבות שמירת הטבע בישראל, הוא ממייסדי ומקימי החברה להגנת הטבע, הארגון הסביבתי הגדול והוותיק בישראל, שהחלה את פעילותה בסוף שנת 1953, על רקע המאבק בייבוש החולה. הוא עבד כמורה דרך ומדריך ידיעת הארץ לאורך שנים רבות. מאז שנת 1992 גם לימד בפקולטה לארכיטקטורה בטכניון. בשנת 1959 החל אלון בהגשת תכנית הרדיו "נוף ארצנו", בקול ישראל, והוא המשיך עד ימיו האחרונים בהגשת התכנית, שבזכותה נכנס לספר השיאים של גינס כמגיש הוותיק ביותר של תכנית רדיו. אלון היה הזוכה הראשון בפרס רשות השידור, בשנת 1966, על תכניתו.

אלון חיבר עשרות ספרים בנושאי טבע וידיעת הארץ, בהם גם ספרי ילדים, המקרבים את הקוראים הצעירים לטבע ולשמירתו. הוא ערך את הספר "מדריך לציפורי ארצנו" והיה העורך הראשי של האנציקלופדיה של החי והצומח בארץ ישראל.

ד"ר לשם כבוד ממכון ויצמן

אלון זכה לאורך השנים בפרסים רבים כהוקרה על פועלו ותרומתו למען שמירת הטבע בישראל, בהם פרס צימרמן לאיכות הסביבה (1977), פרס ישראל, ביחד עם החברה להגנת הטבע (1980), פרס יו"ר הכנסת לאיכות החיים והסביבה (1984), תואר ד"ר לשם כבוד מטעם מכון ויצמן (1991), פרס יגאל אלון למעשה מופת חלוצי (1994), אות מפעל חיים להגנה על הסביבה מטעם המשרד להגנת הסביבה (2008), פרס הרצל (2010) ופרס ישראל למפעל חיים, על תרומה מיוחדת לקהילה ולחברה (2012).

מנכ"ל החברה להגנת הטבע, קושה פקמן, אמר: "עזריה אלון הוא דמותה של מדינת ישראל ודמותה של מדינת ישראל היא עזריה אלון. קשה לדמיין איך ארץ ישראל ונופיה היו נראים לולא העשייה הרבה של אלון, ההישגים שלו ותרומתו לאורך עשרות השנים בהן היה פעיל, מימיו כבחור צעיר במאבק סביב ייבוש החולה ועד לימים האחרונים, בהם לקח חלק במספר מאבקים סביבתיים. אלון היה דוגמא ומופת לאהבת הארץ, הוא חינך ולימד דורות רבים, הפיץ לציבור את הידע העצום שלו והשתתף באינספור מאבקים סביבתיים, למען הטבע והציבור. הטבע בישראל איבד היום את גדול תומכיו".

ראש הממשלה נתניהו: "כמו רבים בעם, גדלתי על הפינות הנפלאות של עזריה אלון ברדיו, בהן תיאר את פינות החן של ארצנו, על החי והצומח בהן. קראתי את ספריו ומאמריו ,דבריו היו תמיד בהירים ומלאי תוכן וידע. עזריה היה בן למשפחה ציונית וישראלית שורשית. הוא נולד באוקראינה, עלה לישראל והתיישב בעמק יזרעאל ובהמשך בבית השיטה. הוא היה ממייסדי החברה להגנת הטבע וחתן פרס ישראל והיווה סמל לאהבת הטבע והסביבה.

עזריה אלון השפיע רבות על אהבת הארץ – בהוראה, כמורה דרך ומדריך לידיעת הארץ. בשם הממשלה והעם בישראל אני שולח תנחומים לבני משפחתו.

יהי זכרו ברוך".

עמי אטינגר מוסיף: שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, מסר בעקבות מותו של עזריה אלון ז"ל: "עזריה אלון, שהלך הבוקר לעולמו, היה בעיניי ארץ ישראל היפה במלוא מובן המילה, סמל לאהבת הארץ וידיעת הארץ, איש טבע ומורה שהאזנתי לתוכניותיו עוד כילד, והייתה לי הזכות לפגוש אותו בהיותי רמטכ"ל. עזריה, הטבע והגנת הטבע, היו שם נרדף זה לזה, והוא גרם לכל מי שפגש בו או האזין לו, להתאהב בטבע ובנופי הארץ. תרומתו למדינת ישראל הייתה ייחודית וחסרת תקדים. הגם שלא נולד בישראל, דומה כי על עזריה כתב שאול טשרניחובסקי את המשפט 'האדם אינו אלא תבנית נוף מולדתו'. לאורך חייו גילם עזריה לא רק את אהבתו העצומה לישראל, לרגביה ולנופיה; לא רק רצון ונחישות מעוררי השראה להנחיל את האהבה הזו לדורות צעירים; אלא גם צניעות ופשטות יוצאי דופן, באופן מעורר הערכה אשר מהווה דגם לחיקוי. יהי זכרו ברוך".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן