Skip to content

יותר מ-500 פצועים סורים טופלו השנה בישראל

חלק גדול מהפצועים טופלו בבית חולים שדה של צה“ל שהוקם בגבול סוריה, חלקם הוטסו להמשך קבלת טיפול רפואי בבתי החולים בישראל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מלחמת האזרחים בסוריה החלה בהפגנות נגד המשטר באמצע חודש מרץ 2011 והסלימה למאבק עקוב מדם שאין בו אבחנה בין אזרחים, נשים, ילדים וקשישים, לבין לוחמים וחיילים. עד כה נהרגו על פי ההערכה כ-130 אלף אזרחים וחיילים וכשני מיליון אזרחים הפכו לפליטים במדינתם ובמדינות אחרות.

מצה"ל נמסרים נתונים על מספר הפצועים שטופלו בישראל עד כה. יותר מ-500 פצועים סורים טופלו במהלך השנה החולפת בישראל, 40 אחוז מהם קיבלו טיפול רפואי בבית חולים שדה שהקים צה“ל סמוך לגבול. אחוזים ניכרים נוספים הוטסו ישירות לטיפול רפואי בבתי החולים האזרחיים בישראל – לרוב בית החולים ”זיו“ בצפת, בית החולים בנהריה ובית החולים רמב“ם בחיפה. כ-6 אחוזים מהפצועים הוחזרו לסוריה לאחר שקיבלו טיפול רפואי ראשוני בגבול.

פעוט סורי בן שנתיים וחצי ואמו במרכז הרפואי זיו
פעוט סורי בן שנתיים וחצי ואמו במרכז הרפואי זיו (צילום:- חנה ביקל)

את הנתונים סיכם החודש מר“פ צפון, אל“ם ד“ר טריף בדר, שסקר את פעילות צה“ל בנושא במהלך כנס IPRED שהתקיים בתל אביב. לדבריו, אחד האתגרים המשמעותיים איתם התמודד צה“ל בנושא הוא מתאר הפציעות של הסורים שהגיעו לקבלת טיפול רפואי. ”בצה"ל פרק הזמן שלוקח לרופא להגיע לפצוע הוא קצר. אצל הפצועים הסורים הטווח בין הפציעה לקבל הטיפול יכול להיות של דקות ויכול להיות של שעות, והסיוע הרפואי בסוריה הוא חלקי מאוד. לפעמים אנחנו מקבלים מכתבים מהצד השני, כתובים בערבית, והם מתארים מה קרה לפצוע ומה צריך להיות הטיפול". 

בית החולים הצבאי הוקם לאחר ששבעה פצועים סורים חצו את הגבול לישראל בפברואר 2013 בחיפוש אחר סיוע רפואי. בעקבות אותה תקרית הוחלט לצאת במבצע משותף של חיל הרפואה עם מערכת הבריאות האזרחית, במטרה להעניק טיפול לפליטי מלחמת האזרחים בסוריה.

"אנו תמיד מונחים על ידי העיקרון של מתן טיפול רפואי לכל מי שנזקק לו", אמר בכנס קצין הרפואה הראשי, תא"ל ד"ר איציק קרייס. "אבל השנה, לראשונה, העלתה הדילמה האתית הזאת תפנית חדשה – כאשר נדרשנו לכוון את מאמצינו ההומינטריים לא למקומות הרחוקים מאיתנו אלפי קילומטרים, אלא לגבול שלנו עם מדינה עוינת". 

כל הפצועים שמגיעים לגבול עוברים מיון ומקבלים טיפול ראשוני. רובם מועברים להמשך טיפול בבתי החולים האזרחיים, ואילו לבית חולים שדה מגיעים אלו אשר קיים חשש לגביהם כי לא ישרדו את הפינוי. הצוות הרפואי כולל 20 קצינים ממגוון תחומים, החל מרופאים, מנתחים ואחיות ועד לאנשי לוגיסטיקה. 

לדברי תא"ל קרייס, "זה ביטוי נוסף לערכי רוח צה"ל, להושיט יד לכל מי שחולה או פצוע, חבר או אויב, לכל אדם. פליטים סורים אלו, אשר הגיעו לגבול לאחר שלא הצליחו לקבל טיפול רפואי בסוריה, טופלו בסטנדרטים הישראלים הגבוהים של בתי החולים בצפון ישראל".

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן