Skip to content

לראות את מדונה – ולקבל דו"ח מהמבקר

מבקר המדינה על ביקור מדונה ב-2009 בעת כהונת השר לשעבר סטס מיסז'ניקוב: לא פחות מ-25 כרטיסי אח"מ ב-2,500 שקל האחד נשלחו למשרד התיירות; המשרד מימן סיורים ליו"ר הצוות ולאשתו בהוצאה של 17.000 שקל. על המסכים הוקרנה ברכה של השר – בליווית דיוקנו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מדונה בעת ההופעה בישראל ב-2009. קבלת כרטיסים היא בניגוד לחוק שירות הציבור (מתנות). (צילום: שירלי גולדשלאגר, ויקיפדיה)
מדונה בעת ההופעה בישראל ב-2009. קבלת כרטיסים היא בניגוד לחוק שירות הציבור (מתנות). (צילום: שירלי גולדשלאגר, ויקיפדיה)

דו"ח של מבקר המדינה מאשים את שר התיירות הקודם, סטס מיסז'ניקוב ואת משרד התיירות, בהתנהלות לא תקנית בעת ביקורה של הזמרת מדונה בישראל בשנת 2009 וההתקשרות עם המפיק.

לפי דו"ח המבקר, במסגרת פעילותו של משרד התיירות לקידום התיירות לישראל, הוא מארח אנשים מחו"ל ובהם עיתונאים, מעצבי דעת קהל, ידוענים ומעצבי מדיניות בתחום התיירות, העשויים בשובם לארצם לעודד קבלת החלטות המקדמות את התיירות לישראל.

ב-1 וב-2 בספטמבר 2009 הופיעה בישראל הזמרת הבינלאומית מדונה, לפני קהל של יותר ממאה אלף צופים.

משרד התיירות רצה למנף את ביקור האמנית בארץ ואת מופעיה לשם שיפור התדמית של ישראל בעולם, באמצעות פרסום של תצלומים המתעדים אותה מסיירת ומופיעה בישראל. לשם כך התקשר המשרד עם מפיק המופעים (שוקי וייס, ע.ר). בהתקשרות נקבע כי המשרד ישלם למפיק 56,000 שקל (בתוספת מע"ם) בשני תנאים: הקרנת סרטון של נופי ישראל בזמן המופעים על גבי ארבעה מסכי ענק, וקבלת תצלומים המתעדים את ביקורה של האמנית, בהסכמתה, לשימוש המשרד.

לפי ממצאי המבקר, מי שנהנה מהפרסום על המסכים היה בעיקר שר התיירות אז מיסז'ניקוב. על המסכים הוקרנה גם ברכת השר כאשר לברכה צורף דיוקנו, בניגוד לחוק הבחירות (דרכי תעמולה) ולהנחיות היועץ המשפטי לממשלה, האוסרות שימוש בכספי ציבור לצורכי פרסום.

בנוסף לכך, שר התיירות ושלושה מעובדי המשרד – חלקם עם בני זוגם – קיבלו ללא תשלום כרטיסים למופעים שנתן המפיק. שווי הכרטיסים היה 500 שקל לכרטיס רגיל ו-2,500 שקל לכרטיס אח"ם. בסך הכול ידוע שהתקבלו ששה כרטיסי אח"ם וכרטיס אחד רגיל; הכרטיסים התקבלו באישור היועץ המשפטי למשרד. קבלת כרטיסים היא בניגוד לחוק שירות הציבור (מתנות) ולתקנון שירות המדינה שמהם עולה כי קבלת כרטיסים חינם היא טובת הנאה אסורה.

המפיק טען כי נתן למשרד התיירות 25 כרטיסים חינם, מרביתם כרטיסי אח"ם, כלומר 18 כרטיסים יותר משהיה ידוע למשרד. מנכ"ל המשרד עשה בדיקה בדבר מספר הכרטיסים שהתקבלו במשרד ומצא כי אם התקבלו כרטיסים כאלה, "כתובתם לא הייתה אצל עובדי המשרד – אלא כתובת לא נודעת". משרד התיירות לא העביר לבדיקת הממונה על המשמעת בנציבות שירות המדינה את טענת המפיק, כנדרש בתקשי"ר.

בעקבות הביקורת פרסם משרד התיירות בספטמבר 2012 נוהל משרדי שכותרתו "קבלת כרטיסים לאירועים בתשלום". משרד מבקר המדינה העיר כי נוהל זה אינו תואם את הנחיית היועמ"ש לממשלה בדבר קבלת הזמנות וכרטיסים למופעים ולאירועים. בעקבות המלצת משרד מבקר המדינה, העביר משרד התיירות ביוני 2013 את הנוהל לאישור מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים. לאחר קבלת אישור משרד המשפטים לתיקונים נוספים שהוכנסו בנוהל הפיץ משרד התיירות באוגוסט 2013 לעובדיו נוהל מתוקן.

בנוסף, משרד התיירות היה מעוניין לערוך למדונה סיורים בארץ כדי לצלמה במהלכם לצורכי קידום התיירות לישראל, אולם זו הודיעה לו שאינה מעוניינת בסיורים אלה. למרות זאת התקשר המשרד עם המפיק לצורך קבלת תצלומים מסיורי האמנית בארץ. בדיעבד התברר כי התצלומים שקיבל היו באיכות ירודה ולא תיעדו את ביקורה של האמנית בישראל כנדרש בתנאי ההתקשרות.

"איש מהעובדים שקיבלו כרטיסים חינם, ואשר נטען כי קיבלו אותם משום שנדרשו לפקח על קיום ההתקשרות עם המפיק, לא פיקח על ביצועה – לא ראה את הסרטון לפני המופעים ולא ידע לדווח מה הוקרן בפועל", מדגיש המבקר.

בסיכום בכתב בין המשרד למפיק נקבע כי המסכים המיועדים להקרנת הסרטון יוקצו לטובת משרד התיירות בלבד, וכי הסרטון יוקרן לפני המופע, במהלך ההפסקות ולאחר המופע, עד להתפזרות הקהל. ואולם בהסכם ההתקשרות עם המפיק לא נקבעו הסדרים הנוגעים להקרנת הסרטון – משך ההקרנה ומספר הפעמים שיוקרן.

על המסכים הוקרנה גם ברכת השר כאשר לברכה צורף דיוקנו, בניגוד לחוק הבחירות, (צילום: מתוך דו"ח המבקר)
על המסכים הוקרנה גם ברכת השר כאשר לברכה צורף דיוקנו, בניגוד לחוק הבחירות, (צילום: מתוך דו"ח המבקר)

התחייבות המפיק לביצוע חלקו בהתקשרות התקבלה במשרד התיירות רק בדיעבד, כמה ימים לאחר המופעים. המשרד שילם למפיק חלק מהסכום שנקבע, 25,000 ש"ח (בתוספת מע"ם), בניגוד להחלטת ועדת המכרזים. הביקורת העלתה כי המסכים שימשו למעשה גם להקרנת המופעים, וכי כספי משרד התיירות, שהם כספי ציבור, שימשו בפועל להקטנת הוצאות המפיק ולא למימוש תכנית המשרד לעידוד התיירות.

ראש לשכת השר ומנהלת פרויקטים דאז, שהועסקה במשרת אמון וקיבלה שני כרטיסי אח"ם חינם לאחד המופעים, פעלה לקדם את ההתקשרות. בניגוד להוראות נציבות שירות המדינה, היא השתתפה בפגישות עם המפיק ללא נוכחות הדרג הניהולי הבכיר של משרד התיירות. לא נמצאו מסמכים המתעדים את הפגישות עם המפיק, ולפיכך לא ברור מתי הן התקיימו, מי נכח בהן ומה סוכם בהן.
כמו כן טוען המבקר בדו"ח כי משרד התיירות אירח את יו"ר התכנון והתפעול של האמנית ואת בת זוגו במלונות פאר ברחבי הארץ במשך חמישה ימים, בניגוד לכללים ולתנאים שנקבעו בנוהל המשרד "הזמנה וטיפול באורחים מחו"ל".

הביקורת העלתה כי אירוח היו"ר ובת זוגו בימים שלאחר המופעים נעשה בניגוד לנוהל וכלל אירוח בפנסיון מלא במלונות מפוארים בים המלח ובאילת, ארוחה במלון המלך דוד בירושלים, טיפולי ספא, שיט יאכטה באילת, צלילה עם דולפינים, רכיבה על גמלים, סיור ג'יפים וכו'. הוצאות האירוח הסתכמו בכ-17,000 שקל.

בנוהל האירוח נקבע כי על יוזם אירוח לדווח בתום האירוח על תוצאותיו. הדיווח יימסר לא יאוחר משישה חודשים מיום ביצוע האירוח. הביקורת העלתה כי בניגוד לנוהל, האגף לא הכין דוח כאמור בדבר התועלת שמשרד התיירות הפיק מהאירוח.

כמו כן, קיים המשרד סיורים לרקדנים מפמליית האמנית שאינם נמנים עם עיתונאים, מעצבי דעת קהל ומעצבי מדיניות בתחום התיירות שניתן לארח על פי נוהל זה בעלות של 5,000 שקל.
בנובמבר 2009 כתב המפיק לאחראי ולרל"שית כי הוא נאלץ לחייב את המשרד בגין שידור ברכת השר, הקרנת הסרטון ו-25 כרטיסים למשרד התיירות.

באפריל 2010 שלח בא כוחו של המפיק מכתב התראה למנכ"ל משרד התיירות. ביוני 2010 התקיים דיון אצל המנכ"ל עם נציגי המשרד, עם המפיק ועם בא כוחו. בסיום הדיון הציע משרד התיירות למפיק פשרה, ובאוגוסט 2010 שילם המשרד למפיק 25,000 שקל בתוספת מע"ם.

המבקר: "עולה כי אף שוועדת המכרזים כרכה את אישור ההתקשרות להשכרת המסכים בקבלת התצלומים של האמנית, ועל בסיס התניה זו נפתחה הזמנה בחשבות, בפועל פעל משרד התיירות בניגוד להחלטת הוועדה וכאמור שילם למפיק, אף שלא קיבל את התמורה שנקבעה".

סיכום והמלצות

הביקורת העלתה ליקויים בפעולות משרד התיירות לפרסום שמו ודיוקנו של השר לפני קהל רב שמרביתו ישראלי, בניגוד לחוק הבחירות ולהנחיות היועמ"ש לממשלה. השר וכמה מעובדי משרדו קיבלו חינם כרטיסים למופעים, בניגוד לחוק המתנות, להנחיית היועמ"ש לממשלה ולהוראות התקשי"ר. סדרי ההתקשרות של משרד התיירות עם המפיק היו לקויים: המשרד התקשר עם המפיק במטרה לערוך לאמנית סיורים בארץ שבמהלכם היא תצולם לצורכי תיירות, אף על פי שהיא הודיעה למשרד ולמפיק שאינה מעוניינת בסיורים אלה; איש מעובדי המשרד לא ראה לפני המופעים את הסרטון ואיש מהם לא פיקח על ביצוע ההתחייבות להקרנתו.

השתתפות השר או עובדי המשרד חינם באירוע שהכניסה אליו היא בתשלום צריכה להיות על פי הנחיית היועמ"ש לממשלה. כדי למנוע חשש לפגיעה בשיקול הדעת המקצועי של השר או של העובדים, ולו למראית עין, על המשרד היה לממן כרטיסים לעובדים שנוכחותם באירוע נחוצה. עם קבלת אישור משרד המשפטים לנוהל המתוקן על משרד התיירות לנהוג על פיו.

בכל מקרה של חשש לקבלת טובת הנאה בניגוד לחוק המתנות ולהוראות התקשי"ר בידי עובד ציבור, על המשרד להעביר את הטיפול בנושא לממונה על המשמעת בנציבות שירות המדינה ללא דיחוי.

על משרד התיירות לקבוע מנגנוני בקרה אשר יבטיחו שכל התקשרות שהוא מבצע משרתת את המטרה של קידום התיירות לישראל, ולא תהיה למעשה תמיכה כספית באירוע מסחרי או מימון של מיזם עסקי טהור.

משרד התיירות פועל לקידום התיירות לישראל. הופעות בישראל של אמנים מובילים מחו"ל עשויות לסייע למשרד ביצירת תדמית חיובית לישראל, אך עליו להקפיד על עמידה בנורמות החלות עליו כגוף שלטוני.

בתגובותיו לטענות המבקר ענה משרד התיירות כי "קבלת הכרטיסים לא השפיעה כלל על עובדי המשרד, והראיה לכך היא שהמשרד לא הסכים לקבל את התצלומים שהעביר המפיק בשל איכותם הירודה, וכי בעקבות המלצת האחראי הודיע משרד התיירות למפיק כי לא ישלם את התמורה שעליה סוכם".

השר לשעבר מיסז'ניקוב הודיע בתשובתו למשרד מבקר המדינה כי נוכחותו באירועים שלמשרד התיירות יש חלק בהם, מעניקה להם אופי ממלכתי ותורמת ליחסי הציבור של מדינת ישראל. מטרת השתתפותו באירוע הייתה להכיר את האמנית ואת האח"מים שהגיעו עמה. שיתוף הפעולה עם המפיק, "כפי שנודע לי בדיעבד, כלל הבטחה מפורשת של המפיק, להפגיש אותי עם האמנית במתחם ה[אח"מים]", ולהשתתף בצילומים עמם על מנת שהמשרד יוכל להשתמש בהם לצרכים שיווקיים ברחבי העולם. בתשובת השר מיוני 2013 הוא הסביר כי הפגישה עם האמנית הייתה אמורה להיות כבדרך אגב, במסגרת המפגש החברתי המקובל במקרים כאלה, ועל כן הפגישה לא נרשמה ביומן ואין עדות כתובה להבטחת המפיק.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן