Skip to content

אורח חיים בריא – גם לנפגעי שבץ מוחי

בישראל נפגעים כ-15 אלף איש בשנה משבץ מוחי. עמותת נאמן, נפגעי אירוע מוחי, החלה להפעיל פרויקט שמירה על אורח חיים בריא, מניעה ושיקום חולי שבץ מוחי בקהילה. מתברר כי אנשים עם מוגבלות חשופים יותר לתחלואה בהשוואה לשאר האוכלוסייה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בישראל נפגעים כ-15 אלף איש בשנה משבץ מוחי. עמותת נאמן, נפגעי אירוע מוחי, החלה להפעיל  פרויקט שמירה על אורח חיים בריא, מניעה ושיקום חולי שבץ מוחי בקהילה. מתברר כי אנשים עם מוגבלות חשופים יותר לתחלואה בהשוואה לשאר האוכלוסייה

 * מאת פנינה רוזנצוייג

אירוע מוחי הוא הסיבה העיקרית לנכויות נוירולוגיות באוכלוסיה המבוגרת והסיבה השלישית למוות בישראל. מדי שנה לוקים במחלה כ-15,000 איש, כש- 33 אחוז מתוכם הם מתחת לגיל 70. רבים מהשורדים אירוע מוחי נותרים נכים ומוגבלים בדרגות שונות ואינם חוזרים למעגלי היצירה והעבודה הקודמים.

פעילות ייחודית במועדון עמותת נאמן
אין מכוני כושר לנפגעי שבץ. פעילות ספורט ייחודית ומותאמת לנפגעים במועדון עמותת נאמן

בישראל כ-60 אחוז מהחולים ישוחררו הביתה לאחר אירוע מוחי ואלה שנותרו ללא בעיה תפקודית, לא יקבלו שיקום או תכנית לפעילות גופנית לאורך זמן. מטיוטת דו"ח הוועדה של משרד הבריאות ל"מניעת תחלואה משנית במוגבלים"  עולה, כי אנשים עם מוגבלות חשופים יותר לתחלואה משנית בהשוואה לשאר האוכלוסייה: הסיכון ליתר לחץ דם היה גבוה פי 2.3, לסוכרת פי 3.5, ולמחלות לב וכלי דם פי 6.5. הגורמים לכך, חלקם פיזיולוגיים וחלקם קשורים לסגנון חיים (תזונה – כולל השמנה, חוסר בפעילות גופנית ומתח נפשי חריג).

הספרות המקצועית מצביעה על כך, ששינויים באורח החיים יכולים להקטין גורמי סיכון, לשפר מדדי בריאות, לשמור על יכולת תפקודית ולהאריך חיים. אנשים עם מוגבלות, יחד עם כלל האוכלוסייה, יכולים לשנות את מצב בריאותם באמצעות שינוי באורח חייהם. לפי מחקרים נמצא שפעילות גופנית לאחר אירוע מוחי היא חשובה ויכולה להפחית משמעותית את הסיכון לאירוע מוחי חוזר.

משרדי הבריאות, התרבות והספורט והחינוך מובילים עתה תכנית לאומית לקידום אורח חיים פעיל ובריא אצל כלל האוכלוסייה, במטרה להפחית את רמת התחלואה והתמותה הקשורה בהשמנה, מחלות לב וכלי דם, סרטן וסוכרת בישראל. התוכנית תשתף משרדי ממשלה וגורמים נוספים. עמותת נאמן משתלבת בפרויקט כאשר הדגש הוא על אוכלוסיית החולים ומשפחותיהם.

מטרת הפרויקט "שמירה על אורח חיים בריא" היא לאפשר "בחירה בריאה" בתזונה, פעילות גופנית ואורחות חיים, שתשפיע על מצב הבריאות ותאפשר שינוי התנהגויות והרגלים מתוך בחירה. מטרות נוספות הן שיפור מיומנויות תפקודיות ומניעה של גורמי סיכון כגון: לחץ דם, סוכרת, עודף משקל. כך יפחת הסיכוי לאירוע נוסף ויחול שיפור ברווחה הנפשית.

במסגרת הפרויקט יתקיימו במועדוני העמותה הפזורים ברחבי הארץ פעילויות ספורט מגוונות, כגון: קבוצות הליכה, קבוצות רכיבה על אופניים, פיזיותרפיה קבוצתית, הקמת ליגת פטנק ועוד. כיום אנו נמצאים בתהליך לשיתוף פעולה עם רשת למכוני כושר. יתקיימו גם ימי בריאות והדרכה קבוצתית ואישית בנושאי תזונה נבונה ושמירה על ערכי בריאות מומלצים.

המעוניינים להצטרף לאחת הקבוצות הנ"ל מוזמנים לפנות לקו התמיכה: 077-4665213 או במייל: [email protected]

בישראל חיים כיום יותר מ-100,000 נפגעי שבץ  מוחי, ואלפים נוספים אליהם מדי שנה. כ- 30 אחוז מהחולים נפטרים במהלך השנה הראשונה שלאחר אירוע השבץ. בניגוד להתקפי לב, רבים מהשורדים נותרים נכים. רבים יהפכו לנטל כבד על כתפי המשפחה, החברה והמשק. מאחורי כל חולה בשבץ מוחי עומדת משפחה שלמה שחרב עליה עולמה, המתמודדת בכל רגע נתון עם חיים שהשתנו באחת: כישורים ויכולות שאבדו, מצב כלכלי שנפגע, חברים שנעלמו.

עמותת נאמן פועלת להעלאת מודעות הציבור הרחב למחלת שבץ המוח ולדרכים למניעת שבץ מוח ראשוני ושניוני, למען רווחתם של ציבור נפגעי המחלה ומשפחותיהם, המונה יותר מ- 400,000 איש. העמותה מקימה ומנהלת 17 מועדוני חברים ברחבי הארץ המשמשים מסגרת לפעילות חברתית, לטיפול משמר ולתמיכה. היא מפעילה מרכז מידע והכוונה למיצוי זכויות והעצמת הנפגעים ובני משפחותיהם ומעלה את מודעות הציבור לגורמי הסיכון ולסימני האזהרה המוקדמים. העמותה מפרסמת חומרי הסברה למשפחות הנפגעים ויש לה אתר האינטרנט פעיל. מתנדבי העמותה תומכים ומלווים נפגעים בשלב הראשוני של ההתמודדות עם המחלה והיא עורכת כנסים וימי עיון לקהל הרחב והשתתפות בהשתלמויות לצוותים הפרא-רפואיים.

במישור הציבורי, בעמותה מנסים להשפיע על הגורמים והרשויות שיש להם נגיעה במחלה, במטרה לגבש תכנית רב מערכתית לטיפול במחלה משלב המניעה ועד השיקום והחזרה לקהילה, ויש לה הישגים רבים. המאבק מתמקד ככמה תחומים: הקמת מערך של יחידות שבץ ייעודיות (יחידות STROKE), הכוללות צוות רב-תחומי בבתי החולים בארץ;  הפעלת מערכת המבטיחה שיקום מיטבי לציבור החולים הנשלחים לקהילה ללא שיקום; הקמת מסגרות לשיקום בקהילה, מרכזי יום לנפגעים צעירים וקבוצות תמיכה לבני המשפחה; הכללת תרופות חיוניות בסל התרופות, כולל הבטחת זמינותן של תרופות וטכנולוגיות שהוכחו כיעילות.

* הכותבת היא מנכ"ל עמותת נאמן, נפגעי אירוע מוחי

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן