Skip to content

ישרוטל מפחיתה עמלות לסוכני הנסיעות

אפרים קרמר, מנכ"ל אשת טורס, טען בכנס התאחדות סוכני הנסיעות אתמול שרשת ישרוטל כפתה על סוכני הנסיעות הפחתת עמלות מ-15% ל-12%. "המהלך יגרום לפיטורי מאות סוכנים והמחירים לא יירדו. הציבור הישראלי התרגל לבכי ולנהי של ענף המלונות, שמרוויח בשנים האחרונות הון עתק"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מנכ"ל חברת התיירות אשת טורס, אפרים קרמר, גילה אתמול בכנס סוכני הנסיעות כי רשת המלונות ישרוטל הודיעה השבוע על הפחתת העמלות של הסוכנים הגדולים בישראל מ-15% ל-12%. "הפחתה זו אינה נעשית מתוך מצוקה", טען קרמר, "זהו מהלך מכוון לפגוע בסוכני הנסיעות, לחסל את ענף תיירות הפנים, מהלך שיגרום לפיטורים של מאות סוכני נסיעות וזאת לאחר שנים של רווחים ללא תקדים של תעשיית המלונאות בישראל ולאחר העלאות מחירים בלתי פוסקות של המוצר המלונאי הישראלי הן עבור ישראלים והן עבור תיירות זרים".

מלון ישרוטל ים המלח. קרמר: 3-4 רשתות השתלטו על הענף. (צילום אדיבות רשת ישרוטל)
מלון ישרוטל ים המלח. קרמר: 3-4 רשתות השתלטו על הענף. (צילום: רשת ישרוטל)

קרמר הוסיף כי ההחלטה היא תוצאה של הגברת הריכוזיות בענף, כשרשתות בתי המלון הגדולות בישראל קונות ו/או משתלטות בשנים האחרונות באמצעות הסכמי ניהול על בתי מלון בודדים. קרמר: "כ-4-3 רשתות השתלטו על השוק הישראלי והן פועלות באמצעות מנגנוני תיאום אוטומטים, להקטנת התחרות בשוק. יש לזכור כי במהלך הקודם של הפחתת העמלות לפני כשנתיים, רשתות ישרוטל ופתאל הודיעו במפתיע, לכאורה במקרה, באותו שבוע בדיוק על הפחתת העמלות. מיד אחריהן הפחיתו גם הרשתות האחרות את העמלה בדיוק באותם שיעורים, בדיוק באותו עיתוי ובדיוק באותה שיטה. בעקבות ההפחתה האחרונה של העמלות לסוכני הנסיעות, המחירים לצרכן לא ירדו אלא דווקא עלו".

קרמר התריע שלאחר שחברות תיירות הפנים יחוסלו ע"י בתי המלון, השוק ימורכז עוד יותר והמחירים לצרכן יעלו בשיעורים גבוהים יותר.
קרמר גם קרא לממונה על ההגבלים העסקיים להיכנס לעובי הקורה, לצלול לשוק המלונאות שהצליח עד היום להתחמק מתחת לראדאר הציבורי וללמוד הנושא לפני שיהיה מאוחר, מאות עובדים בתחום תיירות הפנים יפוטרו והמחירים לצרכן יעלו.

אפליה לרעה של סוכני נסיעות ישראלים לעומת האתרים הזרים

קרמר התייחס גם לסקר ההתאחדות שפורסם השבוע בו הוברר לראשונה כי 5% מהישראלים מזמינים נופש בארץ כבודדים באמצעות אתרי אינטרנט בינלאומיים כמו אקספדיה ובוקינג. "בשלוש שנים של פעילות הצליחו האתרים הבינלאומיים לכבוש נתח של כשליש מהפעילות של סוכני הנסיעות הישראלים הפועלים בתחום עשרות שנים. תופעה דומה התרחשה קודם לכן התחום התיירות הנכנסת", טען קרמר, "האתרים הבינלאומיים השתלטו כמעט לחלוטין על הפעילות של סוכני תיירות נכנסת ישראלים והוציאו אותם משיווק של תיירות בודדים המגיעם לישראל.

לדבריו, בתי המלון נותנים לאתרים הזרים מחירים יותר טובים, עמלות גבוהות יותר וגם ממשקי מחשב והזמנות טובים יותר ויעילים יותר. "בתי המלון פועלים בכל כוחם בכדי להוציא את הסוכנים הישראלים מהשוק ולהעביר את עבודת המכירה והשיווק לחברות זרות. תחום המלונאות בישראל הינו תחום מסובסד ע"י משלם המיסים הישראלי, הן באמצעות החוק לעידוד השקעות הון והן באמצעות תקציבי השיווק של משרד התיירות. המסקנה היא שמשרד התיירות מזרים כספי ציבור לבתי המלון כספים שבאופן אבסורדי עלולים להביא לפיטורים של עובדים במרכז וגם בפריפריה. משרד התיירות גורם באמצעות כספים של משלם המיסים שבמקום שתהיה תעסוקה באשקלון, (שם מפעילה אשת טורס מרכז טלפוני עם 150 עובדים) התעסוקה תעבור למרכזי המכירות והאינטרנט של האתרים הגדולים הנמצאים בהולנד, אוסטרליה, הודו וארצות הברית", הוסיף קרמר.

עוד אמר כי בנוסף, נהנים אתרי האינטרנט הבינלאומיים מתנאי פעילות טובים יותר מאשר סוכני הנסיעות הישראלים: הם אינם חייבים במע"מ, הם משלמים פחות מס הכנסה והם אינם חשופים לחוקי הגנת הצרכן הדרקוניים שקיימים בישראל. "העדפת סוכני הנסיעות הזרים גורמת לכך שהכסף והעבודה עוזבים את ישראל ועוברים לגורמים זרים. אני קורא מכאן לשר התיירות, ד"ר עוזי לנדאו, להיכנס בעובי הקורה, ללמוד הנושא ולתת פתרונות לפני שיהיה מאוחר מידי".

קרמר לא הסס לתקוף את המלונאים שכן לדבריו הציבור הישראלי "התרגל לבכי ולנהי של ענף המלונות. בתי המלון מרויחים בשנים האחרונות הון עתק. אין בכך פסול, אך יש פסול בכך שבתי המלון מפעילים שיטות דורסניות לפגוע בסוכני הנסיעות ולהעביר את פעילות המכירה לגורמים בינלאומיים. עד עתה לא היה ענף המלונאות תחת הראדאר הציבורי – הגיע הזמן לכוון לשם את האנטנות", סיכם קרמר.

ראשי התאחדות סוכני הנסיעות, היו"ר קובי קרני והמנכ"ל יוסי פתאל, הבהירו לנוכחים שמה שהיה כבר לא יהיה – שתקופה חדשה ניצבת בפתח והנוסעים שהיו מגיעים למשרדי הנסיעות לרכוש כרטיס טיסה, כבר לא באים. הם באינטרנט. זאת לצד טיסות הלואו קוסט ושער הדולר הנמוך. קרני אמר: "הענף משתנה. או שנתאים את עצמנו, או שכל אחד יקבל החלטה לאן הוא הולך". ופתאל אמר ש"בזמן שישנו, האינטרנט ברח לנו. זה הזמן לעשות את הקפיצה ולהחליט שאנחנו מובילים בתחום הטלפונים הניידים. אנחנו חייבים לרסק לעצמנו את הרגליים, לפני שירסקו לנו".

מישרוטל נמסר בתגובה כי "תעשיית התיירות כולה מושפעת גם היא מאירועי התקופה האחרונה. אנו מורידים בהדרגה את מחירי האירוח בבתי המלון, ובמקביל עלויות התפעול של בתי המלון גדלות כל הזמן. ענף המלונאות הוא עתיר הוצאות ואי לכך, אנו חייבים להיות מאד זהירים בנושא ההוצאות.לאור זאת, וכהמשך ישיר לכך גם נאלצים להוריד את העמלות לסוכנים".

בישרוטל הוסיפו כי למרות האמור, הם עדיין משלמים את העמלות הגבוהות ביותר בענף התיירות,
"למשל בהשוואה לסיטונאי התיירות המציעים חבילות נופש בחו"ל ולחברות התעופה. אנו רואים בסוכנים שותפים לעשייה ושיתוף הפעולה עמם חשוב לנו ביותר", סיכמו בישרוטל.

1 Comment

  1. חן
    25 בינואר 2014 @ 8:04

    חופשה זוגית בהנחה, בישרוטל דרך הכרטיס של מזרחי, עכשיו תגידו שגם זה כדי לפגוע במשהו?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן