Skip to content

הארפר: לא נסיר הסנקציות עד שאיראן תעמוד במחויבותה

כך אמר אמש ראש ממשלת קנדה בטקס שבו קיבל תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת ת"א. ראש עיריית ת"א, רון חולדאי, שלף חליל וניגן לכבודו. "אתה חלק מהמשפחה, והחל מהיום אפשר לקרוא לך דוקטור, מה שהופך אותך לחלומה של כל אמא יהודייה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

קנדה לא תסיר את הסנקציות מעל איראן עד שתוודא כי היא אכן עומדת במחויבותה בנושא הגרעין. כך אמר ראש ממשלת קנדה, סטיבן הארפר, בטקס הענקת תואר דוקטור לשם כבוד מטעם אוניברסיטת תל אביב.

התואר הוענק אמש לראש ממשלת קנדה על התנהלותו המופתית כמנהיג עולמי בעל שיעור קומה הדוגל בחירות, בזכויות אדם ובשלטון החוק; על מאמציו לקדם את ההשכלה הגבוהה; על תמיכתו העקרונית והגלויה במדינת ישראל הן כאדם פרטי והם כראש ממשלת קנדה ועל השתתפותו הפעילה והאמיצה במאבק באנטישמיות ובהשקפות קיצוניות אחרות.

"איראן - שלטון קיצוני פונדמנטליסטי עם שנאה אלימה נגד ישראל, שרוצה נשק גרעיני על מנת להשתמש בו". סטיבן הארפר (צילום: דן בר דוב)
"איראן - שלטון קיצוני פונדמנטליסטי עם שנאה אלימה נגד ישראל, שרוצה נשק גרעיני על מנת להשתמש בו". סטיבן הארפר (צילום: דן בר דוב)

"חשוב שכולנו נכיר בתמונה האיראנית כמו שהיא", אמר הארפר. "זה שלטון קיצוני פונדמנטליסטי עם שנאה אלימה נגד ישראל, שרוצה נשק גרעיני על מנת להשתמש בו. וזה מפחיד – במיוחד לישראל. אנחנו מעריכים את המאמצים למציאת פתרון דיפלומטי. חובה לעשות זאת – אבל יש להבטיח שאנחנו לא הופכים לקרבנות של התקוות שלנו. ממשלת קנדה מעוניינת בפעולה אמיתית, שתבטיח שכל מה שנאמר והובטח על ידי האיראנים אכן מיושם. לא נסיר את הסנקציות עד שנוודא שהדברים אכן קורים. אם זה לא יקרה – נהיה הקול החזק ביותר בקהילה הבינלאומית בקריאה להטלה מחדש של הסנקציות".

הארפר, שביקר במחנות הפליטים הסורים בירדן, אמר כי המציאות בסוריה נוראה – והיא אינה בגדר בעיה של סוריה בלבד. "זאת מלחמה דתית, בין שיעים לסונים, עם מעורבות איראנית", קבע.

רון חולדאי מפגין כשרון נוסף: נגינה בחליל לכבוד האורח מקנדה (צילום: דן בר דוב)
רון חולדאי מפגין כשרון נוסף: נגינה בחליל לכבוד האורח מקנדה (צילום: דן בר דוב)

לגבי מצרים, אמר הארפר, כי  כי עליית האחים המוסלמים בבחירות, לאחר המהפכה שעוררה התלהבות במערב, היה שימוש בכלים דמוקרטיים להקמת מדינה אסלאמית. "אנחנו רוצים שהבחירות יובילו לדמוקרטיה. אנחנו צריכים להמשיך בלחץ על הממשלה המצרית הנוכחית לקדם דמוקרטיזציה – במסגרת המוכרת של מדינה מערבית", אמר הארפר.

נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' יוסף קלפטר, ציין כי הענקת תואר הד"ר לשם כבוד לראש ממשלת קנדה היא בגדר הצדעה לאחד החברים הטובים ביותר של ישראל, בהוקרה להובלה של קנדה בתמיכה בישראל. קלפטר הזכיר שורה ארוכה של הסכמי שיתוף פעולה עליהם חתמה אוניברסיטת תל אביב עם אוניברסיטאות מובילות בקנדה וכן תוכניות לחילופי סטודנטים, המהוות גשר בין שתי המדינות והמרחיבות את ההבנה התרבותית ההדדית.

"בעידן של קריאות בעולם לחרם אקדמי על ישראל ניצב מר הארפר על בימת אוניברסיטת תל אביב בגאווה", אמר פרופ' קלפטר.

רקטור אוניברסיטת תל אביב, פרופ' אהרון שי, אמר כי מאז נבחר הארפר לתפקידו, הוא מהווה דוגמא ייחודית למנהיגות. "ראש ממשלת קנדה הוכיח עצמו כתומך בשעות הקשות ביותר הן באו"ם והן בפורומים אחרים", אמר פרופ' שי, וציין במיוחד את מלחמתו של הארפר באנטישמיות.

השופטת ברברה סיל, הנשיאה של אגודת הידידים הקנדית של אוניברסיטת תל אביב, ודוקטור לשם כבוד של האוניברסיטה, אמרה, כי אין מי שראוי יותר לתואר מראש ממשלתה. "בזכות העמדה העקרונית והאמיצה שלו למען ישראל, אנחנו כולנו גאים יותר מאי פעם להיקרא קנדים", אמרה השופטת סיל. היא הודיעה כי אגודת הידידים הקנדית תקים תוכנית חדשה על שם הארפר, שתתמוך במחקר של מדענים מישראל ומקנדה.

ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, אמר כי דווקא בעידן שבו האוניברסיטאות בישראל הופכות מטרה למתקפה – בחירתו של ראש ממשל קנדה לקבל תואר ד"ר לשם כבוד של אוניברסיטת תל אביב מוכיחה מהי ידידות אמיתית. בסיום דבריו, שלף חולדאי חליל וניגן לכבוד האורח את  נעימת השיר "הן לא נזכור רגשי רעות" – לא לפני שהודיע לו כי "אתה חלק מהמשפחה, והחל מהיום אפשר לקרוא לך דוקטור – מה שהופך אותך לחלומה של כל אמא יהודייה".

הארפר, שעלה לדבר אחרי חולדאי, ענה: "אמא שלי אינה יהודייה, אבל היא תשמח  לדעת שאני דוקטור – אך עדיין תצפה ממני ליותר".  דבריו עוררו גלי צחוק באולם. הארפר הודה על קבלת הפנים החמה לה זכה בישראל, ואמר כי "נהדר לנעול בקבלת התואר את הביקור הנפלא הזה. אני מוחמא מהסיבות להענקת התואר, ואני מקבל אותו בשם כלל אזרחי המדינה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן